환경에 관한 사전 정보와 지식이 그린플러그드 페스티벌 관람의사결정에 미치는 영향
- Abstract
- This study examines the effects of consumers’ prior information and knowledge about the environment, and the amount of that information and the level of that knowledge, on the participation decisions in the Greenplugged Festival.
The main research questions are as follows: First, do the prior information and knowledge about the environment affect the participation decision in the Greenplugged music festival? Second, do the level of prior information and knowledge about the environment have differentiated impacts on the participation decision in Greenplugged music festival? Third, besides the prior information and knowledge about the environment, what other factors have influences on the participation decision in the Greenplugged Festival?
The study was carried out in parallel with document research and empirical research, and the results of the statistical analysis with SPSS / WIN 22.0 are as follows.
Participants are highly aware of the severity of environmental degradation, the importance of a clean green environment without pollution, and the need for common interest and effort in a clean environment. And it turned out that the amount and level of information and knowledge about the environment they have were above average, and if the price were the same, they would like to buy tickets to go to the Greenplugged Festival, or they preferred to participate in the Greenplugged festival without considering the quality and the price. So, prior information and knowledge about the environment have been proven to be influential on the participation decision in the Greenplugged festival.
Participants are highly aware of the severity of environmental degradation, the importance of a clean green environment without pollution, and the need for common interest and effort in a clean environment. And it turned out that the amount and level of information and knowledge about the environment they have were above average, and if the price were the same, they would like to buy tickets to go to the Greenplugged Festival, or they preferred to participate in the Greenplugged festival without considering the quality and the price. So, prior information and knowledge about the environment have been proven to be influential on the participation decision in the Greenplugged festival.
It turned out that the level of recognition and participation experience on the Greenplugged music festival was low, but the participants showed strong intentions to participate in the Greenplugged music festival. This means that the image of Greenplugged festival can be expanded through the use of effective advertising to differentiate it from other music festivals.
Particularly, participants said that the “Green Plug-in Music Festival is likely to be active for the environment,” “It seems to use the proceeds for the environment,” “The place seems clean and convenient,” “the ticket price seems to be economical,” “It would be better and more fruitful than lavish,” “It would be good to participate with my family.” These responses are testaments to the highly positive attitude towards, and image of, the Greenplugged music festival. For these reasons, it is very likely that the Greenplugged music festival will become an fabulous event that can be participated in as a family unit if it is planned to effectively link the facilities and the environment-related events.
In the long run, prior information and knowledge about the environment have strong impacts on participation decision in the Greenplugged music festival. However, the level of recognition and participation experience in the Greenplugged music festival was low. So, for the purpose of raising the awareness and the reputation of the Greenplugged festival, it is necessary to establish active advertising promotion strategies through social media such as the Internet, YouTube, Facebook, etc. Furthermore, it seems that comprehensive strategic measures are needed to identify the factors that distinguish it from other music festivals.|본 연구는 환경에 관한 소비자의 사전정보와 사전지식, 그리고 그 사전정보의 양과 지식 보유의 수준이 그린플러그드 페스티벌 관람의사결정에 미치는 영향을 검증한 것이다.
주요 연구문제는 첫째, 환경에 관한 사전정보와 지식은 그린플러그드 뮤직페스티벌 관람의사결정에 영향을 미치는지, 둘째, 환경에 관한 사전정보와 지식보유의 수준은 그린플러그드 뮤직페스티벌 관람의사결정에 어떠한 차별화된 영향을 미치는지, 셋째, 환경에 관한 사전정보 및 지식 외에 그린플러그드 뮤직페스티벌 관람의사결정에 미치는 요인과 그 상관관계를 구명하는 것이었다.
연구는 문헌연구와 실증조사를 병행하였으며, SPSS/WIN 22.0으로 통계 처리한 분석 결론은 다음과 같다.
실험참가자들은 환경파괴의 심각성, 오염 없는 깨끗한 그린환경의 중요성, 깨끗한 환경에 대한 공동의 관심과 노력이 필요하다는 사실을 매우 잘 알고 있다. 그리고 자신들이 갖고 있는 환경에 관한 정보와 지식의 양과 수준은 보통이상이며, 동일한 가격이라면 그린플러그드 뮤직페스티벌 티켓을 구매하거나 품질과 가격을 따지지 않고 가보고 싶다는 의사를 나타냈다. 환경에 관한 사전정보와 지식은 그린플러그드 뮤직페스티벌 관람의사결정에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
한편 24%의 실험참가자들은 자신이 갖고 있는 사전정보 지식의 양과 수준을 중간 이하로 생각하고 있지만, 환경을 지키기 위해 재생자원과 재활용 등이 필요하다고 인식하고 있기 때문에, 지속적으로 환경정보와 지식을 환기시킬 필요가 있는 것으로 밝혀졌다.
그린플러그드 뮤직페스티벌에 대한 인지도와 참가 경험은 낮은 것으로 나타났으나, 실험참가자들은 그린플러그드 뮤직페스티벌에 관람 의사를 갖고 있는 것으로 나타났다. 이런 사실은 그들이 가지고 있는 환경에 관한 적극적인 관심과 참여 의사에 반하는 결과이므로, 그린플러그드 뮤직페스티벌의 인지도를 높이고 다른 뮤직페스티벌과 차별화하기 위해 효과적으로 광고홍보를 추진한다면 그린플러그드의 이미지를 확장할 수 있다는 것을 뜻한다.
특히 실험참가자들은 ‘그린플러그드 뮤직페스티벌이 환경을 위한 활동을 할 것 같다,’ ‘수익금을 환경을 위해 사용할 것 같다,’ ‘장소가 깨끗하고 특별할 것 같다,’ ‘티켓 가격이 경제적일 것 같다,’ ‘화려함보다는 실속 있고 유익할 것 같다,’ ‘가족들과 함께 해도 좋을 것 같다’ 등의 순으로 답변했다. 이런 사실은 실험참가자들이 그린플러그드 뮤직페스티벌에 매우 긍정적인 태도와 이미지를 갖고 있다고 볼 수 있다. 그런 까닭에 부대시설과 환경관련 행사를 효과적으로 연계해서 기획할 경우 그린플러그드 뮤직페스티벌은 가족단위로 참여할 수 있는 초대형 행사로 발전할 가능성이 매우 높다.
실험참가자들이 생각하는 환경오염 유발원인들은 미세먼지, 생활쓰레기, 미세플라스틱과 비닐, 원전 방사능, 농약, 빛과 소리 등이었다. 그들은 환경관련 행사에 영향을 미치는 전통적 매체로 TV를 선택했고, 구체적으로는 모바일, 컴퓨터, 지하철 광고, 포스터, 버스 광고, 신문, 잡지, 라디오 등의 순으로 선택했다. 이 결과는 향후 그린플러그드 페스티벌의 활성화를 위한 광고와 홍보 전략에 반영해야 한다. 또한 환경문제를 해결하기 위한 주체로는 국가, 기업, 환경단체 등 사회 구성원 집단 모두에게 있다고 인식했다.
결국 환경에 관한 정보와 지식이 그린플러그드 뮤직페스티벌 참여의사에 미치는 영향력은 매우 높지만, 인지도가 낮은 그린플러그드 뮤직페스티벌은 향후 인터넷이나 모바일 등 SNS를 통해 인지도와 평판을 높이기 위한 적극적인 광고홍보 전략을 수립해야 하며, 다른 뮤직페스티벌과 차별화할 수 있는 요인을 구명하기 위해 포괄적, 전략적 대책이 필요한 것으로 나타났다.
- Author(s)
- 김승한
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 그린플러그드; 뮤직 페스티벌; 환경; 광고홍보; 관람의사결정
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9542
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