OAK

온라인 교육자의 이미지와 강의력이 학습몰입과 학습만족도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
미용전공 학생을 대상으로
Abstract
온라인 교육은 가르치는 교육자의 원격교수와 교육을 듣는 자의 원격학습을 포괄하는 개념이다. 최근 중국 후베이성 우한시에서 처음 발견된 급성 바이러스성 호흡기 질환인 COVID19(Corona Virus Disease 19) 바이러스로 인해 대학에서는 대면 교육을 대체하여 많은 비중을 온라인 교육으로 대체하고 있다. 온라인 교육은 학습자로 하여금 언제, 어디에서 교육자의 자료에 접근할지 선택할 수 있는 용이함이 있으며 최근 인터넷 기술과 정보통신력, 스마트폰의 발달로 인해 상황적, 공간적 제약이 거의 없어지고 있는 추세이다. 하지만 온라인 교육의 특성상 교육자와 학습자 간의 쌍방향 소통이 아닌 일방향적인 교육 형태를 가지는 특성이 있기에 실제 대면 수업 과정에서 가능한 질의응답이나 학습자의 반응을 보면서 교육의 강약을 조절하기에는 다소 한계가 있다.
본 연구는 미용전공 대학생을 대상으로 온라인 교육자의 이미지, 온라인 교육자의 강의력이 학습몰입과 학습만족도에 미치는 영향을 알아보고 온라인 교육자의 이미지 및 강의력의 강화 방안을 모색하는 것이 목적이다.
실증조사는 2020년 9월 28일부터 2020년 10월 19일까지 서울·경기 지역 미용전공 대학생을 대상으로 총 370부를 배포하여 340부를 수거하였고 그중 응답이 미흡한 35부를 제외한 최종 305부를 분석자료로 사용하였다.
연구결과 요약은 다음과 같다.
첫째, 교육자의 이미지는 학습자의 학습몰입과 학습만족도를 높여주므로 정서적 이미지, 음성 이미지, 행위적 이미지, 외적 이미지 요인을 강화할 필요성이 제기된다. 이에 온라인 교육이 종료된 후 각 교육자 이미지의 부분에 대한 설문을 받아 데이터화하고 여러 교육자들의 데이터를 비교하여 어떠한 교육자에게서 가장 높은 학습몰입과 학습에 대한 만족이 나타났는지 분석하여 교육자 자신의 모습과 비교/분석한다면 보다 개선된 교육자의 이미지를 갖출 수 있을 것으로 사료된다.
둘째, 교육자의 강의력은 학습자의 학습몰입과 학습만족도를 높여주므로 교육자의 강의력을 강화할 필요성이 제기된다. 따라서 교육을 하는 과정 중 어떠한 부분에서 학생들이 교육자의 지식 깊이가 깊고 교육 능력이 뛰어나다고 느끼는지에 대한 검토와 이론과 실례의 균형 있는 교육 배분, 그리고 다양한 매체를 활용한 교육법 강구 등의 철저한 준비가 필요할 것으로 사료된다.


|Online education is a concept that encompasses remote teaching of educators and remote learning of listeners. Due to the COVID19 virus, an acute viral respiratory disease first discovered in Wuhan, Hubei Province, China, recently, universities are replacing face-to-face education with a large portion of online education. Online education has made it easier for learners to choose when and where to access educators' data. Recent developments in internet technology, information and communications, and smartphones have led to little or no situational and spatial constraints. However, since online education has a one-way education form rather than two-way communication between educators and learners, there is a limit to controlling the class pace by looking at possible question-and-answer sessions or learners' responses during the actual face-to-face class.
The purpose of this study is to find out the image of online educators, the impact of online educators' teaching ability on class engagement and class satisfaction, and to explore ways to strengthen the image and teaching power of online educators.
The final 305 copies of the empirical survey were used as analysis data for college students majoring in beauty in Seoul and Gyeonggi Province from September 28, 2020, to October 19, 2020. The collected data were analyzed for frequency, exploratory factor analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis using the SPSS 21.0 program.
The summary of the findings of this study is as follows.
First, the image of an educator increases the learner's engagement and satisfaction in learning, so there is a need to strengthen the emotional image, voice image, behavioral image, and external image factors. Therefore, after completing the online training, each educator's image will be surveyed then analyzed to find out which educators have given the highest level of engagement and satisfaction and thus be used for educators for improvement.
Second, the instructor's teaching ability increases the learner's engagement and satisfaction in learning, so there is a need to strengthen it. Therefore, it is believed that thorough preparation will be needed in the course of education, including a review of the deep knowledge of educators and a balanced distribution of theories and examples, and the development of educational methods using various media.
Author(s)
양미석
Issued Date
2021
Awarded Date
2021-02
Type
Thesis
Keyword
온라인교육자의 이미지강의력학습몰입학습만족도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7945
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
권오혁
Degree
Master
Publisher
한성대학교예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.