OAK

연구중심대학도서관의 효과적 활용 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
서울대학교를 중심으로
Abstract
이 연구는 대학 목표에 따른 지원시설로 연구자의 연구결과물 생성에 핵심적 학술 및 최신 연구 정보 자료의 제공자로서 도서관 역할의 증대를 위해 석ㆍ박사학위 연구자의 논문 작성 과정에서 도서관 활용과 인지도 현황을 조사하여 연구자에게 도서관 활용을 높이기 위한 방안을 찾는데 목적을 두었다.
따라서 본 연구에서는 대학의 기능에 따른 구분, 연구중심대학의 개념을 살펴보고 각 나라별 연구중심대학의 발전에 대하여 논하였다. 연구자의 연구결과물인 학위논문 생성과정에서의 도서관 활용을 알아보기 위하여 연구기간, 자료매체에 대한 선호, 도서관 홍보와 이용자 교육의 참여 그리고 도서관 수서정책의 신뢰, 도서관의 역할에 대한 연구자의 인지도를 설문ㆍ분석하여, 연구결과물 생성기간의 단축을 위한 장서개발 등 변화에 따른 도서관 홍보와 교육의 개선점을 제안하였다.
이러한 제안은 연구자에게는 연구결과물인 학위논문 작성 기간을 단축할 수 있는 요인으로 작용할 것이며 이는 도서관에 대한 연구자의 신뢰와 인지도, 세계 주요 연구중심대학으로 발전을 목표로 하는 대학의 지원기관으로 도서관 역할의 중요성을 높일 수 있을 것으로 본다.|The purpose of this research is to find a way to make the university library play an important role in offering essential studies and the newest research resources for researchers who are working on their master's/doctoral theses.
Therefore, this study examined the concept of 'research university' and the development of research universities in other countries. To know how useful the library is for writing theses, I made some survey questions about a period of research, a preference for material types, library public relations and training courses for users, library reliability. After analyzing the result of the survey, I suggested some available improvements in developing collection of materials, public relations and user education.
These suggestions will help researchers to reduce the time to write their theses by the effective use of the library. In addition, it will improve the importance of the university library which wants to support the university in being one of the major research university in the world.
Author(s)
이태순
Issued Date
2009
Awarded Date
2009-02
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7902
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
이우범
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
문헌정보학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.