언택트시대, 위험지각 정도에 따른 화장품 SNS 마케팅의 구매행동 영향력
- Abstract
- With the spread of Corona Virus (COVID-19), our lifestyle has changed from the face-to-face and contact to the non-face-to-face and untact. The change is worldwide as well as domestic and all the people around the world are suffering from economic difficulties with the perception of the risk of face-to-face contact. To protect from the perceived risk of virus, all lifestyles are centered on online and SNS marketing is increasing rapidly. Such SNS marketing is utilized in various industrial fields as it can be conveniently available and especially in cosmetic industry which was centered on face-to-face contact, SNS is utilized, which is considered to contribute greatly to the improvement of sales performance.
This study conducted a survey of natives aged 20-50s and using SNS and cosmetics. Due to social distancing to prevent the spread of corona virus, untact online survey was conducted.
The findings from this study are as follows. First, as a result of analyzing the correlation between consumer’s perception of risk of corona virus, SNS information dependence in contact era, SNS information dependence in untact era, and SNS cosmetics purchasing behavior, it appeared that perceived seriousness factor, in perceived risk had a positive correlation with contact SNS information dependence, untact SNS information dependence, and SNS cosmetics purchasing behavior and in information seeking behavior factor, had a positive correlation with untact SNS information dependence and SNS cosmetics purchasing behavior. But the correlation between information seeking behavior and SNS information dependence in contact era was not found. On one hand, SNS information dependence in contact era did not form a significant correlation with SNS information dependence in untact era and SNS cosmetics purchasing behavior and SNS information dependence in untact era showed a significant positive correlation with SNS cosmetics purchasing behavior.
Second, as a result of analyzing the impact of consumer’s perception of the risk of corona virus on SNS information dependence in contact era, SNS information dependence in untact era, and SNS cosmetics purchasing behavior. it was found that perception of the risk of corona virus had an impact on SNS information dependence in contact era, SNS information dependence in untact era, and SNS cosmetics purchasing behavior.
Third, as a result of analyzing the impact of SNS information dependence in contact era on SNS information dependence in untact era and SNS cosmetics purchasing behavior, it was found that SNS information dependence in contact era did not have an impact on SNS information dependence in untact ear and SNS cosmetics purchasing behavior.
Fourth, as a result of analyzing the impact of SNS information dependence in untact era on SNS cosmetics purchasing intention, it was found that SNS information dependence in untact era had an impact on SNS cosmetics purchasing behavior.
This study is significant in that it made a comparative analysis of contact era and untact era regarding the corona virus on which the world are focusing and conducted an analysis of purchasing behavior by dividing the perception of risk into perceived seriousness and information seeking behavior.
It is hoped that this study is helpful for understanding the impact on SNS marketing purchasing behavior depending on degree of risk perception in untact era, activating the future SNS marketing, and securing the retained customers and further studies need to conduct an in-depth study on SNS marketing by improving the limitations of this study.|코로나 바이러스(COVID-19)로 인해 우리의 생활형태는 서로의 표정을 보며 소통하는 대면과 접촉의 형태에서 언제 어디서나 마스크를 쓰고 무인기기를 이용하는 비대면과 비접촉의 형태로 변화하였다. 변화는 국내뿐만 아니라 전 세계가 대면의 위험지각으로 인해 경제적 난항을 겪고 있다. 바이러스라는 지각된 위험으로부터 자신을 보호하기 위해 모든 생활은 온라인을 중심으로 이루어지고 있으며 SNS 마케팅 비중이 급격히 증가하고 있다. 이러한 SNS 마케팅은 편리하게 이용할 수 있다는 점엣 여러 분야의 산업에서 활용되고 있으며, 특히 대면이 주였던 화장품 산업에서도 SNS의 활용으로 매출 성과 향상에 큰 기여가 될 것이라 여겨진다.
본 연구는 SNS와 화장품을 이용하는 20~50대의 내국인을 대상으로 조사를 실시하였으며, 코로나 바이러스 확산 방역을 위한 사회적 거리두기로 인해 비대면 온라인 설문조사를 실시하였다.
본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 코로나 바이러스에 대한 소비자의 위험지각과 콘택트시대 SNS 정보의존도, 언택트시대 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동의 상관관계를 분석한 결과, 위험지각 중 지각된 심각성 요인은 콘택트 SNS 정보의존도, 언택트 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동과 정적 상관관계가 나타났으며, 정보추구행동 요인에서는 언택트 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동과 정적 상관관계가 나타났다. 그러나 정보추구행동과 콘택트 SNS 정보의존도와의 관계성은 상관관계가 나타나지 않았다. 한편 콘택트 SNS 정보의존도는 언택트 SNS 정보의존도와 SNS 화장품 구매행동과 모두 통계적 유의미한 상관성이 형성되지 않았으며, 언택트 SNS 정보의존도는 SNS 화장품 구매행동과 통계적 유의미한 정적 상관관계를 나타내었다.
둘째, 코로나 바이러스에 대한 소비자의 위험지각이 콘택트시대 SNS 정보의존도와 언택트시대 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 코로나 바이러스에 대한 위험지각이 콘택트 SNS 정보의존도와 언택트 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 콘택트 SNS 정보의존도가 언택트 SNS 정보의존도, SNS 화장품 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 콘택트시대 SNS 정보의존도는 언택트시대 SNS 정보의존도와 SNS 화장품 구매행동에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
넷째, 언택트 SNS 정보의존도가 SNS 화장품 구매행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 언택트 SNS 정보의존도가 SNS 화장품 구매행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 현재 세계가 집중되어 있는 코로나 바이러스의 콘택트 시대와 언택트시대를 동시에 비교분석 했다는 점과 위험지각을 지각된 심각성과 정보추구행동으로 나누어 이에 따른 구매행동을 분석했다는 점에 대해 의의가 있다고 볼 수 있다.
본 연구를 통해 언택트시대의 위험지각 정도에 따른 SNS 마케팅 구매행동 영향을 이해하여 향후 SNS 마케팅이 활성화되고 유지고객을 확보하는데 도움이 되길 바라며, 이후 연구에서는 본 연구의 한계를 개선한 SNS 마케팅에 대한 심층적 연구가 함께 이루어지기를 바란다.
- Author(s)
- 신다애
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 언택트시대; 위험지각; 지각된 심각성; 정보추구행동; 화장품; SNS; 마케팅; 인스타그램; 페이스북; 구매행동
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7850
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