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수퍼마켓의 상대적 경쟁력 수준이 정책적 지원수요에 미치는 영향에 관한 연구

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Abstract
본 연구는 서울, 경기 및 6대 광역시에 소재하는 수퍼마켓 중 과거 정부지원을 받은 경험이 있는 중소 수퍼마켓을 대상으로 인근 경쟁점포 대비 상대적인 경쟁력 수준이 정부지원을 바라는 수요에 어떠한 영향을 미치는 지를 실증적으로 검증하고자 실시되었다. 이러한 검증과정을 통하여 영세 수퍼마켓에 대한 정부지원의 당위성과 앞으로 지원해야 할 방향에 대한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 실증분석을 위해 정부지원 수혜경험이 있는 수퍼마켓 164개를 대상으로 설문조사를 실시하여 127부가 회수되었고, 이 중 101부의 유효설문지를 통해 통계적 분석과 통계적 분석과 가설검정 및 구조모형 검정을 실시하였다.
연구결과를 요약해 보면, 첫째, 수퍼마켓의 경쟁점포 대비 상대적 경쟁력 수준을 비제품경쟁력과 제품경쟁력의 두 가지 차원으로 구분할 수 있다.
둘째, 비제품경쟁력은 정부지원의 세 가지 차원인 교육컨설팅, 구매물류, 간접지원에 대하여 유의미한 관계를 가지지 못하는 것으로 나타났다.
셋째, 제품경쟁력은 정부지원의 세가지 차원 모두에서 통계적으로 유의미한 영향관계에 있으며, 정(+)의 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
비제품경쟁력의 주된 구성요소들이 서비스 측면의 요소들이며, 제품경쟁력의 구성요소는 상품구색, 가격, 품질로 구성되어 있는 상황에서, 서비스 중심의 경쟁력을 확보한 수퍼마켓들은 이미 상품의 구색, 가격 등에 대한 경쟁력은 확보한 점포로서 설문에 제시된 정부지원 이 외의 지원내용을 원하거나, 정부지원에 대한 필요성을 느끼지 못한다고 해석할 수 있다.
결론적으로 정부지원에 대한 수요는 개별 수퍼마켓의 경쟁력 수준에 따라 다르게 나타난다는 연구결과를 확인할 수 있었으며, 정부의 지원은 수퍼마켓의 경쟁력 수준에 따라 차별화될 필요성이 있다는 시사점을 제공한다.|The main aim of this dissertation is to analyze the relationship between the competitiveness level of small to midsize supermarkets and the demand of government supports, based on the premise that these small to midsize supermarkets should be protected from the market entry of new type of retailers including Super-Super-Markets (SSM) or large convenience stores.
The competitiveness of supermarkets can be evaluated in perspective of product related (price, quality, line-up) and non-product related criteria (displays, store cleanness and customer management). According to the analysis performed, the former has the positive and the latter has negative effects on the demand of government supports.
As market matures, the elements of competition change from the product-related to non-product-related indexes. Thus, supermarkets with non-product related competitiveness can be considered that they have already secured product-related competitiveness. It is found out that currently government focuses on supporting product-related competitiveness including operating joint purchase systems and distribution centers. These would be adequate only for the Supermarkets with less non-product related competitiveness. By offering supports regarding non-product related competitiveness such as service education / consultation program or customer management, government supports can be more effective in the future.
The characteristics of samples (101 Supermarkets with experiences of government supports) can be the limitations of this study that could have influenced the interpretation of findings. By expanding the size of samples and including supermarkets that has no experiences of government support, meaningful directions or methodologies shall be developed.
Author(s)
신규근
Issued Date
2016
Awarded Date
2016-02
Type
Thesis
Keyword
중소유통수퍼마켓경쟁력 수준정부지원 수요제품경쟁력
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7661
Advisor
박현우
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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