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네일 서비스가 社會 心理的 變因에 미치는 影響

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Abstract
본 연구는 네일서비스를 받고 있는 소비자들의 네일서비스 만족도에 미치는 네일서비스 품질 요인을 도출하고, 네일서비스 만족도가 사회 심리적 변인 즉, 자아존중감, 대인관계, 스트레스에 미치는 영향을 파악하여 네일서비스 개선의 방향과 소비자들의 만족을 극대화할 수 있는 방안을 마련하는데 기초자료를 제공하고자 하는 것으로 서울과 수도권 거주 20대 이상 네일 서비스 이용 경험이 있는 여성을 대상으로 2010년 4월 19일부터 5월 3일까지 15일 까지 설문조사를 하여 총 299부를 최종 분석에 사용하였다.
본 연구결과를 통하여 네일서비스 만족도가 사회 심리적 변인인 자아존중감, 대인관계, 스트레스 해소에 긍정적인 영향을 미침을 확인할 수 있었다. 이와 같은 결과는 네일서비스를 받음으로써 자기와 타인에 대한 이해도를 높여 주고, 의사소통 이해와 인간관계에서의 이해를 향상시키고 전반적인 스트레스 해소에도 큰 도움과 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 네일서비스가 사회적 변인에 영향을 주어 미용 관리를 통한 심리 치료의 유효성을 입증한 결과라는 것을 알 수 있어 네일서비스의 활성화 방안에 기초 자료를 제공하게 될 것이라 생각한다.
또한 네일서비스 이용에 관계된 소비자의 특성을 파악함으로써 효과적인 네일서비스 마케팅 프로그램의 설계를 위한 시사점을 제공할 수 있을 것으로 보인다.
먼저, 네일샵 서비스 품질 중 네일서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 편의시설(=.306), 접근성(=.289), 기술적 요인(=.253), 종업원친절(=.155)순으로 네일서비스 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 네일샵 내부의 안락하고 편안한 인테리어와, 깨끗한 정리정돈, 기구에 대한 청결 및 소독, 분위기에 맞는 음악과 같은 내부 시설에 신경을 써야 할 것을 제언한다.
그리고 네일샵 선택 속성으로는 가격 보다는 네일샵의 시술이 좋아서라고 응답한 비율이 높게 나타났는데 이는 네일서비스의 경쟁력이 가격보다는 질(質)에 달려 있음을 시사하며, 따라서 고품질을 위한 구체적 방안의 모색이 중요한 마케팅 전략임을 제언한다. 또한 다양한 신규 고객 창출을 위해서는 네일서비스를 경험할 수 있도록 기회 제공을 마련해야 함을 제언한다.
마지막으로 인구 사회학적 특성 즉, 연령, 학력, 직업, 월 소득에 따라서 네일 이용 서비스 실태에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 효과적인 마케팅을 위해서는 목표 고객층을 명확히 하고 고객의 인구통계학적 특성과 사회 심리적 특성을 파악하여 이를 바탕으로 한 섬세한 고객 맞춤 서비스를 제언한다.
| The purpose of this study was to determine the nail service quality factors affecting clients' satisfaction and thereupon, analyze the effects of their service satisfaction on their socio-psychological variables (self-esteem, human relationship and stress) and thereby, provide for some basic data useful to the exploration of the ways to improve the nail service quality and maximize clients' satisfaction.
For this purpose, the researcher reviewed the preceding studies and thereupon, designed a questionnaire and then, conducted a survey for 299 female consumers in Seoul and the capital areas who had ever used the nail services. The results of this study can be summarized as follows;
First, as a result of analyzing the correlations among satisfaction with the nail services, interest in beauty and psychological variables, it was found that satisfaction with the nail services were correlated with interest in beauty (.173**), self-esteem (.345**), human relationship (.410**) and stress (-.238**). Namely, the more a client was satisfied with the nail service, her interest in beauty, self-esteem and human relationship were more positive. And the clients satisfied more with the nail services were more relieved of their stress. On the other hand, clients' interest in beauty was found to be correlated with their self-esteem (.514**) and human relationship (.397**), which suggests that the more a client was interested in beauty, her self-esteem and human relationship was more positive. And self-esteem was correlated with human relationship (.537**) and stress (-.337). In other words, the higher the self-esteem was, the human relationship was more positive and the stress level was lower.
Second, as a consequence of analyzing the effects of the nail shop service quality on clients' service satisfaction, it was disclosed that their nail service satisfaction was affected most by amenities (=.306), followed by accessibility (=.289), skill factors (=.253) and employees' kindness (=.155) in their order.
Third, as a result of analyzing the effects of the nail service satisfaction on socio-psychological factors, it was found that the nail service satisfaction had some positive effects on self-esteem (=.345), human relationship (=.410) and stress (=-.238).
As discussed above, it was concluded that clients' satisfaction with the nail services had some positive effects on such socio-psychological variables as self-esteem, human relationship and stress. Such findings suggest that the nail services would help to improve clients' understanding of others, facilitate their communication and human relationship and relieve them of the stress. Namely, the results of this study confirm that the nail services affect clients' socio-psychological variables, and therefore, that they may well be effective in psychological treatment. In other words, this study would provide for some basic data useful to activation of the nail services.
On the other hand, more clients answered that their choices of the nail shops would depend on the skills of the shops, which suggests that the competitiveness of the nail services would be affected more by service quality rather than the price. Hence, it is deemed required of the nail service shops to differentiate their service quality.
In addition, as the clients were satisfied with the nail services more than the normal level, it is deemed important to create new clients for the expansion of the nail services, and therefore, the nail service shops are requested to explore some strategies to provide a variety of nail service experiences to the clients to expand their client base.
Author(s)
안태영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010-08
Type
Thesis
Keyword
네일서비스자아존중감스트레스대인관계
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6774
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
김민정
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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