기록전시 서비스를 위한 도슨트 챗봇 인터페이스 설계에 관한 연구
- Abstract
- Recent exhibition trends have departed from one-sided exhibition formats to emphasize more interaction-based approaches and enjoyment. Institutions that host exhibitions are trying to overcome the limitations of information provided by exhibitions and becoming interested in online exhibitions that have higher cultural information sharing, utilization and interaction with the users. While the number of archives offering online exhibitions is accordingly increasing, it is difficult to find highly interactive online exhibitions or online archival exhibitions that explain the context and detailed background information of the records. In order to increase the interactivity of the archival exhibition between user and archive, exhibitions need an online guide who can answer any questions immediately.
In this paper, I designed a docent chatbot that combines the information-rich docent service with the functionality of an instant and interactive chatbot. To do this I analyzed the opinions of the archival exhibition directors’ opinions on existing chatbots’ functions, interface attributes, scope of guide information, and chatbot user guide. Based on the analysis, I designed a mobile version of a docent chatbot with the example of archive contents being exhibited at present.
The results are as follows. Firstly, after analyzing the chatbot’s menu and functions, I realized the docent chatbot’s interface needed to let users figure out the basic search engine and exhibition contents at a glance. I accordingly designed the menu so the search engine would offer text search, voice search and push technology and for the exhibition to be accessed at a glance through a faceted browsing service and keyword browsing service.
Secondly, I could see that usability, reliability and usefulness were basic qualities to be reflected in the docent chatbot system, and that the docent chatbot interface should emphasize sensibility more than other interfaces. To achieve this effect, the design made the metaphor, character and way of talking feel friendly. I also included a question-type browser menu to combine searchability, accessibility and simplicity.
Thirdly, looking into the FAQ in eight archives to figure out the range of the chatbot’s information guide, I concluded that the most important contents were finding results, archives guide, information use guide, search guide and user guide. Therefore I chose the docent chatbot’s information guide menu as ‘Exhibition Guide,’ ‘Information Guide’ and ‘Archive Guide.’
Fourth, exhibition experts would have to provide a description of the exhibition content by user level and content and moreover add content and context descriptions relating to the exhibition to help understanding. Therefore, the first page of the site in this study was designed for users to select the menu interface by search level and to have search accessibility and simplicity reflected in the browsing search function.
In conclusion, this study proposes the following docent chatbot interface. Firstly, the main page will provide both ‘browsing’ and ‘search query’ menus, allowing the user to select the search method. The ‘browsing’ section would be comprised of exhibition contents including ‘Content of the Exhibition,’ ‘Purpose of the Exhibition’ and ‘Composition of the Exhibition;’ the context information comprises ‘Background Information of the Era,’ ‘Historical Background,’ ‘Background Location;’ and the information guide would include the ‘Exhibition Guide,’ ‘Information Guide’ and ‘Archives Guide.’ In addition, I expanded the browsing element for more in-depth menus to show events and exhibition records with title and keyword. Meanwhile, the search query browser would have ready-made key questions about the nine menus in the browsing page so the user could readily find needed information just by selecting a question.
I anticipate that the docent chatbot would make exhibitions easier to understand and user-friendly for existing and potential exhibition visitors, becoming a positive experience that leads users to revisit and revitalize exhibitions.
【Keywords】 Docent. Chatbot, Interface, Interaction, Exhibition,
Exhibition information|최근의 전시동향은 이용자에게 일방적으로 보여주는 전시유형을 벗어나 다양한 상호작용 기반의 접근과 즐거움을 제공하는 전시가 강조되고 있다. 특히, 전시를 주체하는 기관들은 기관전시를 통하여 제공되는 정보가 제한적이라는 한계점을 극복하고 문화적 정보의 공유와 활용, 이용자와의 상호작용성이 높은 온라인 전시에 관심을 가지게 되었다. 이에 온라인 전시를 제공하는 기록관은 늘고 있지만, 상호작용성이 높은 인터랙티브한 온라인 기록전시를 찾아보기 힘들고 특히, 기록의 맥락과 상세한 배경정보를 설명해주는 온라인 전시가 없어 이용자가 전시된 기록을 이해하기가 어려운 실정이다. 기록전시에 대한 이용자와 기록관 간의 상호작용성을 높이기 위해서는 궁금한 점을 즉시 답변해 줄 수 있는 온라인 안내자의 역할이 필요하다.
본 연구에서는 풍부한 정보를 제공하는 도슨트 서비스와 즉각적이며 상호작용이 가능한 챗봇의 기능을 융합한 도슨트 챗봇을 설계하고자 한다. 이를 위하여 기존에 개발된 챗봇의 기능, 챗봇 인터페이스 속성, 안내정보의 범위, 챗봇 설명에 대한 기록전시 담당자들의 의견 등을 분석하였다. 이러한 분석을 기반으로 현재 기록관에서 전시되고 있는 콘텐츠를 사례로 하여 모바일 환경의 도슨트 챗봇을 설계하였다.
그 결과, 첫째, 챗봇의 메뉴와 기능을 분석한 결과 도슨트 챗봇 인터페이스에는 기본적인 검색기능과 기록전시 내용을 한눈에 파악할 수 있는 방안이 필요함을 알 수 있었다. 이에 검색기능으로는 텍스트검색과 음성검색을 제공하였고, 전시를 한눈에 훑어볼 수 있도록 패싯 브라우징 기능과 키워드 브라우징 기능이 제공되도록 메뉴를 설계하였다.
둘째, 사용성, 신뢰성, 유용성은 도슨트 챗봇 시스템에 반드시 반영되어야 하는 기초적 속성이고, 그 외 도슨트 챗봇 인터페이스는 감성성이 다른 인터페이스보다 강조되어야 함을 알 수 있었다. 이에 메타포, 캐릭터, 대화의 말투를 반영하여 친근하게 느낄 수 있도록 디자인 하였다. 또한, 검색성, 접근성, 단순성도 갖추도록 질문형 브라우징 메뉴도 설계하였다.
셋째, 챗봇 안내정보의 범위를 파악하기 위하여 8개 기록관의 FAQ를 분석한 결과 기록관 소개, 기록관운영안내, 정보이용안내, 자료검색안내, 이용안내가 주된 내용임을 알 수 있었다. 따라서 도슨트 챗봇의 안내정보 메뉴로 ‘전시이용’, ‘정보이용’, ‘기록관이용’을 선정하였다.
넷째, 기록전시 전문가는 전시콘텐츠를 설명할 때 이용자의 수준과 내용에 따라 선호하는 방식으로 제공해 주어야 하며, 특히, 그들은 이용자의 기록전시 이해를 돕기 위해서 전시에 관련된 내용과 맥락이 설명되어야 한다고 하였다. 이에 본 연구에서는 첫 화면에 이용자가 원하는 검색수준에 따라 메뉴 인터페이스를 선택할 수 있도록 하고 검색 접근성과 단순성을 갖고 브라우징 검색 기능이 반영되도록 설계하였다.
따라서 본 연구가 제안한 도슨트 챗봇 인터페이스는 다음과 같다. 먼저 초기화면에 ‘살펴보기’와 ‘물어보기’ 메뉴를 제공하여 원하는 검색방식을 선택하도록 하였다. ‘살펴보기’를 원하는 경우에는 전시내용으로 ‘전시내용, ‘전시의도’, ‘전시구성’; 맥락정보로 ‘시대배경’, ‘역사배경’, ‘장소배경’; 안내정보로 ‘전시이용’, ‘정보이용’, ‘기록관이용’ 메뉴가 제공되도록 하였다. 이외에 브라우징 요소를 더 확장하여 이벤트 및 전시기록 제목 키워드를 한 눈에 보여줄 수 있도록 심층메뉴를 설계하였다. 한편, ‘질문하기’를 선택한 경우에는 살펴보기에서 제공하는 9개의 메뉴에 대한 핵심질문을 미리 구성하여 제공하도록 해서, 이용자는 고민하지 않고 선택만으로 필요한 정보를 얻을 수 있도록 설계하였다.
이러한 도슨트 챗봇은 잠재적 이용자를 포함한 많은 기록전시 이용자에게 기록전시를 보다 쉽게 이해하고 친근하게 느끼도록 하고, 기록전시의 긍정적인 경험으로 인해 재방문하도록 하여 기록전시가 활성화 될 수 있을 것으로 기대한다.
- Author(s)
- 이원경
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 도슨트; 챗봇; 인터페이스; 상호작용; 기록전시; 전시정보
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6699
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.