FISP를 통한 대학도서관 정보서비스 질적 향상에 관한 연구
- Abstract
- 20세기 들어 웹 등장으로 인해 도서관 서비스를 가상공간으로 옮김에 따라 조직 내 도서관의 물리적 존재감이 사라지고 있다. 이에 따라 가상공간을 선호하는 고객들의 정보이용행태 변화를 수용하는 방안으로 Inform -ation Commons 기반 하이브리드 도서관 모델이 제기되고 있으며, 도서관의 활용성과 이용도를 극대화하기 위해 도서관에도 마케팅을 도입해야 한다는 목소리가 점차 높아지고 있다. 이러한 시점에 현재 활발하게 진화되고 있는 유비쿼터스 도서관과 하이브리드 도서관에 CRM 전략이 겸비된 FISP를 도입하여 적극적이고 능동적인 서비스를 수행해 나감으로써 전문사서들에게 FISP의 필요성을 인식시키고, 각 전공 분야별 교수들의 연구프로젝트에 적극적으로 활용토록 하는데 그 목적을 두었다.
이에 본 연구는 서울시 소재 25개 대학 교수와 사서를 대상으로 질문조사를 시행하였고, 사서 10명과 인터뷰를 하여 FISP에 대한 견해를 조사ㆍ분석하였다. 질문조사에서는 교수와 사서를 대상으로 FISP 인식, 현황 등을 조사하여 그 결과를 FISP 인식, FISP 이용 및 실행 현황, FISP 이용만족도 및 견해의 세 가지 측면으로 분석하였다.
FISP에 대한 교수와 사서의 인식 현황은 다음과 같다.
첫째, 교수 응답 중 FISP 이용자가 미 이용자보다 FISP에 대해 많이 알고 있었다. FISP 이용자, 미 이용자 모두 FISP 이용 시 가장 중요한 점으로 특정 학문 주제 배경에 대한 학술적 배경을 꼽았고, 가장 큰 장점으로는 정보검색시간 단축 또는 다양한 정보제공으로 조사되었다. 또한 효율적 운영을 위해서는 주제전문사서제도 도입이 가장 시급하다고 지적하였으며, 특정 학문 주제 분야에 대한 풍부한 지식 또는 풍부한 인간성과 커뮤니케이션 능력이 정보사서의 가장 중요한 자질로 조사되었다.
둘째, 사서는 FISP를 과반수 이상이 알고 있었다. 사서 또한 교수와 같은 응답으로서 FISP 이용 시 가장 중요한 점으로 특정 학문 주제 분야에 대한 학술적 배경을 꼽았고, 교수들의 수준 높은 연구결과물을 산출하는 것이 FISP의 가장 큰 장점으로 조사되었다. 문제점으로는 FISP 실행 시 많은 시간과 노력이 소요된다고 지적하였다. 또한 효율적 운영을 위해서는 교수와 같은 응답으로서 주제전문사서제도를 시급히 마련해야 한다고 지적하였으며, 특정 학문 주제 분야에 대한 풍부한 지식을 갖추는 것을 정보사서의 가장 중요한 자질로 인식하고 있었다.
FISP 이용 및 실행 현황은 다음과 같다.
첫째, 교수 응답 중 FISP 이용자는 학술논문 작성을 위하여 가장 많이 이용했고, 미 이용자는 FISP가 있는지 몰라서 이용하지 않은 것으로 조사되었다. FISP 이용자, 미 이용자 모두 FISP 실행에 대해서는 매우 찬성하였으며, 이용에 대한 의사 또한 매우 긍정적으로 나타났다.
둘째, 현재 FISP를 실행하는 도서관이 적은 것으로 나타났으며, 그 이유는 인력 부족 때문으로 조사되었다. 하지만 FISP를 실행 예정인 도서관이 점차 증가하고 있으며, 사서 대부분은 FISP 실행이 매우 필요하다고 인식하고 있었다.
FISP 이용만족도 및 견해는 다음과 같다.
첫째, 사서의 태도 및 답변 내용에 대한 만족도는 매우 긍정적으로 나타났다.
둘째, 여자 교수보다 남자 교수가 자신이 직접 자료를 찾는 것보다 서비스 이용을 선호하는 것으로 조사되었다.
셋째, FISP 재이용의사와 추천의사 또한 여자 교수보다 남자 교수가 더 높게 나타났다.
결과적으로 FISP를 이용한 교수는 만족도가 매우 높았고, 이용하지 않은 나머지 교수는 FISP에 큰 기대를 거는 것으로 조사되었다(QⅤ). 또한 FISP를 실행하지 않는 대학의 교수들은 자신의 본교 도서관에 도입을 희망하고 있으며(QⅣ), 사서 또한 매우 긍정적으로 실행의 필요성을 인식하고 있음을 파악할 수 있었다(QⅣ).
하지만 현재 FISP가 도서관의 전문 인력부족과 홍보 및 인식부족으로 인해 활성화되지 못하고 있다. 따라서 FISP에 대한 인지도를 높이고, 활성화시키기 위해서는 학회 세미나와 도서관 정보이용교육 등을 통한 적극적인 홍보가 반드시 필요하다. 그리고 대학당국은 도서관 고객의 정보 요구에 대응할 수 있도록 전문 인력을 반드시 충족시켜 주어야 하고, 미래지향적인 측면에서 주제전문사서제도를 확립하여 도서관 서비스를 개발하는데 도서관계가 노력을 기울여야 할 것이다. 이에 본 연구의 결과를 토대로 정보환경의 변화에 따라 적극적이고 능동적인 FISP를 실행하여 정보서비스의 질적 수준을 고양시키고, 정보사서 및 도서관에 대한 고객들의 인식변화 및 FISP 활성화를 위한 노력이 요구된다고 하겠다.| With the advent of web in the 20th century, the sense of physical existence of a library within organization is disappearing as library services have been moved to virtual space. Consequently, a model of hybrid libraries based on information commons rises as a means of coping with changes in information utility by customers preferring virtual space; there are increasing voices for introduction of marketing into libraries to maximize their usability and utility. At this point, this study aimed to introduce FISP combined with CRM strategy into ubiquitous and hybrid libraries now evolving actively in pursuit of active and positive services in order to get professional librarians to recognize the absolute need of FISP and professors in each major to use it in their research projects actively.
A survey was conducted with professors and librarians in 25 universities in Seoul; 10 librarians were interviewed to investigate and analysis their opinions about FISP. The survey investigated recognition and the present condition of FISP among those professors and librarians, the results of which were analyzed in terms of three aspects: recognition of FISP, utility and implementation of FISP, and FISP users‘ satisfaction and opinions.
Professors and librarians showed the following recognition of FISP.
First, among professors, FISP users had more information about FISP than non-FISP users. Both FISP and non-FISP users indicated that academic background for a certain academic subject background was the most important and that the greatest advantage of FISP was reduction in time for information search or provision of various kinds of information. They suggested that it should be most urgent to introduce a subject-specific librarian system for efficient operation. Much knowledge about certain academic subject areas or good human nature and communication competence was found to be important qualification as an information librarian.
Second, the majority of librarians had knowledge of FISP. Like professors, librarians indicated that academic background for a certain academic subject area was the most important and that the greatest advantage of FISP was production of high-level research results by professors. They indicated its problem of being time and effort- consuming in implementing FISP. Also like professors, they suggested that it should be urgent to establish a subject-specific librarian system for efficient operation and that much knowledge about certain academic subject areas should be the most important qualification as an information librarian.
Utility and implementation of FISP is as follows:
Fist, of professors, FISP users were most frequently using it to write a treatise, while non-FISP users failed to use it because they had no information of its existence. Both FISP and non-FISP users significantly favored implementation of FISP and showed very positive intention of using it.
Second, only a few libraries were currently implementing FISP, because of insufficient manpower. However, the number of libraries expected to implement FISP is on the gradual increase, and most librarians believe that it is very necessary to implement FISP.
FISP users' satisfaction and opinions are as follows:
First, librarians showed very positive attitudes and satisfaction in responses.
Second, male professors showed more preference for using the service to personal data search than female ones.
Third, male professors also showed higher intention to use FISP again and to recommend it than female ones.
As a result, professors using FISP showed high satisfaction, while the remaining ones who failed to use FISP had great expectation of it (QⅤ). Professors in those universities with no FISP hoped it to be introduced into their library(QIV), and librarians very positively recognized the need to implement it as well(QIV). However, FISP now fails to be activated due to insufficient professional manpower in libraries and insufficient PR or recognition. It is therefore necessary to make positive PR through scientific seminars and education about using library information in order to improve recognition of FISP and activate it. Universities need to recruit professional manpower to meet library customers' information needs, and libraries must establish a subject- specific librarian system in a future-oriented respect in an attempt to develop library services. Accordingly, based on the results of this study, it can be said to be needed an effort to promote qualitative level in information service by executing positive and affirmative FISP according to a change in information environment, to change customers' recognition on information librarian and library and to activate FISP.
- Author(s)
- 노윤주
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- FISP; 예측정보제공프로그램; 질적 향상; 정보서비스; 혁신 전략
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6136
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