BB크림의 메이크업 효과와 구매행동 및 만족도에 관한 연구
- Abstract
- 현대 사회는 자연주의 영향으로 과하지 않은 메이크업의 질감표현이 중요해지고 있다. 따라서 내추럴 베이스 메이크업의 관심도가 급증하고 있는 추세다. 본 연구의 목적은 20·30대 여성의 BB크림 선택기준 및 구매행동 분석을 통해 이에 관한 만족도 및 BB크림 메이크업 효과에 관한 결과를 도출하는 것이다.
본 연구 방법은 베이스 메이크업에 대한 연구 목적을 도출하기 위해 선행연구와 전문서적 등 문헌자료를 통한 이론적 고찰을 연구하였다. 또한, SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 20.0 프로그램을 이용하여 베이스 메이크업 성향에 따른 구매행동 및 만족도에 대해 빈도분석, 교차분석, 신뢰도분석을 실시하였다. 마지막으로, BB크림의 메이크업 효과를 위해 실험자와 함께 직접 테스트를 거쳐 사진으로 비교하여 그 결과를 비교․검증하였다.
연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 20·30대 여성들은 2〜3만원대의 저렴한 화장품에 대한 선호도가 높았다. 특히, 이들의 구매성향 특징은 대체로 같은 제품을 구매해서 안전하게 사용하는 것에 초점이 맞추어져 있었다. 또한, BB크림의 구입 목적은 자연스러운 피부표현을 위함이라고 분석되었다.
둘째, 메이크업 기준과 목적이 자연스러운 피부표현이라는 관점에서 살펴봤을 때, 베이스 메이크업에서 가장 먼저 떠오르는 제품은 BB크림으로 조사되었다. BB크림을 사용하는 이유 역시 자연스러운 피부표현으로 분석되었다. 또한, 평소 화장을 하는 정도가 전체 메이크업일수록 만족도가 높다는 사실을 알 수 있었다. 결과적으로 BB크림의 장점은 자연스러운 피부표현으로 나타났고, 단점으로는 지속력과 Darkening현상이라는 결과를 살펴볼 수 있었다.
셋째, BB크림과 파운데이션을 양 볼에 한 면씩 직접 핑거를 사용하여 메이크업 한 것을 Before, After, 2시간 후, 5시간 후를 사진촬영으로 커버력과 지속성을 비교․검증하였다. 파운데이션 리퀴드 타입의 제형보다 약간 무게감이 있는 BB크림이 커버력에 있어서 비슷한 결과를 보였고, 지속력은 파운데이션보다 BB크림이 더 오래 유지되는 것을 확인할 수 있었다.
이에 본 연구 결론은 소비자들이 베이스 메이크업을 상기할 경우, 베이스 메이크업 시 가장 먼저 떠오르는 제품이 BB크림(36.0%)이며, BB크림을 선택하는 이유는 자연스러운 피부표현(39.4%)을 위해 BB크림을 선택하는 것으로 나타났으며, 또한, BB크림 구입 목적(43.2%) 역시 자연스러운 피부표현으로 나타났다. 이것은 파운데이션의 대체 품목이 아닌 하나의 핵심으로 자리 잡게 되었다는 것이다. 결국, BB크림이 베이스 메이크업으로써의 사용 목적에 부합된다는 내용을 보여준 것이다. 제품 정보와 구입은 대체로 지인들의 정보 공유를 통해 구입하는 것으로 나타났고, 제품은 주로 로드샵을 이용해 구매하는 형태를 보였다. 적정가격은 2〜3만원대로 저렴한 제품을 선호했고, 대체로 항상 사용하던 제품을 재구매하는 것으로 확인되었다.
메이크업 효과 비교에서도 직접 테스트한 결과 리퀴드 파운데이션보다 약간의 무게감이 있는 BB크림이 지속력과 커버력이 더 좋은 것으로 나타났다. 이전에는 BB크림이 치료 목적을 가진 화장품이라는 인식이 강했으나, 현재는 성분추가로 인해 베이스 메이크업으로써의 역할을 충분히 하고 있는 것으로 연구결과에서 알 수 있었다. 베이스 메이크업 제품은 피부에 직접 사용하는 제품으로 안전성 및 부작용에 의한 올바른 사용법과 제품개발의 연구가 지속적으로 필요한 상황이다.
한편, BB크림의 단점으로 부각된 다양한 피부색상별 컬러를 비롯한 커버력, 지속력 등은 베이스 메이크업 제품으로써 반드시 개선이 되어야 할 부분으로 지적되었다. 따라서 향후 기능성 화장품의 보완 및 발전을 통해 다양한 계층에 구매 충족이 이루어질 수 있도록 발전가능성을 제시해 보고자 하였다.|Moderate make-up's texture expression becomes more and more important in modern society, affected by naturalism. Accordingly, interest in a natural-looking base make-up goes on increasing.
The purpose of this research is to derive results on the effect of BB cream make-up through analysis on choice criteria and purchasing behavior of females in the 20s and 30s on BB Cream.
For a research method to derive the purpose of research on base make-up, theoretical consideration was conducted through advanced research and literature data survey. Further, frequency analysis, cross-tabulation analysis, and reliability analysis were conducted on behavioral patterns and satisfaction resulting from a base make-up trend by using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 Program. Finally, for a make-up effect of BB Cream, a result was compared and verified by testing it and comparing photos taken during the test.
Key results of the research can be summarized as follows.
First, young females in 20's and 30's showed high preference in inexpensive cosmetic products unlike expectation. In particular, the young females' characteristics of shopping orientations were mostly focused on safe use of the same product. Further, the purpose of purchasing a BB Cream was analyzed as natural-looking skin make up.
Second, when examining a standard and a purpose of make-up from a perspective of natural-looking skin make-up, a BB Cream was surveyed as a product most associated with base make-up. The reason for using a BB Cream is also linked with natural-looking skin make-up. Further, the survey shows that as a degree of daily make-up is for more overall make-up, satisfaction is higher. Consequently, one of the benefits of BB Cream was natural-looking skin make-up, whereas one of the side effects of it was long-lasting and a darkening phenomenon.
Third, make-up by using BB Cream and foundation on each cheek of face respectively was compared and verified in terms of coverability and long-lasting by then following four times photo shoots: before, after, after two hours, and after five hours. For coverability, a slightly weighty BB Cream and a liquid-type foundation showed a similar result, whereas for long-lasting, a BB Cream showed more long-lasting than foundation.
For the result of this research for a base make-up, the first product that pops to consumers' mind was a BB Cream that accounts for 36.0%, the biggest reason of selecting it was natural-looking skin make-up that accounts for 39.4%, and the purpose of purchasing it was also natural-looking skin make-up that accounts for 43.2%. This showed that a BB Cream was established as a core cosmetic item, not a substitute cosmetic item. Therefore, a BB Cream corresponds to the purpose of use as a base make-up. For information and purchase on the item, consumers share its information with acquaintances, and purchase mostly by using a road shop. They favored an inexpensive item whose price range from twenty to thirty thousand won, and most of them conduct repurchase of the product always used.
For a comparison of the make-up effect between BB Cream and liquid foundation, a slightly weighty BB Cream showed better long-lasting and coverability compared to liquid foundation. A result shows that although a BB Cream was strongly considered as a treatment-oriented cosmetic in the past, it fully serves as a base make-up nowadays. As a base make-up product stands for a product directly applied to skin, consistent research is required for proper use and product development for safety and side effects. On the other hand, the side effects of BB Cream (i.e. undiverse colors, and poor coverability and tenacity) are required to be improved as a base make-up. Therefore, the research aimed to suggest a potential that enables various classes to conduct satisfactory purchase through supplementation and development of functional cosmetics in the future.
- Author(s)
- 전지현
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- BB크림 메이크업 효과; 구매행동; 베이스 메이크업; 만족도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6096
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