한반도 전략환경에서의 항공산업 발전방향
- Abstract
- 유럽민간항공기구는 미래의 항공교통수요 증가에 대응하기 위하여 공역사용의 효율성을 극대화하기 위한 방안으로 ‘공역은 더 이상 군이나 민간 항공과 같은 특정한 요소가 아닌 영구적인 상용을 위해 배정되어서는 안 되며, 일정한 시간이나 기간 단위로 사용량을 산출하여 공역 사용자간의 조정과 합의에 의하여 이루어져야 한다.’는 전향적인 개념 도출에 합의하였으며 이러한 개념은 1996년 3월 28일 부터 부분적인 시행에 이어 98년 2월 26일 부터는 유럽지역 전역에 적용되어지게 되었다. 미래를 정확히 예측한다는 것은 매우 어려운 일이다. 그러나 미국의 미래학자 앨빈 토플러(Alvin Toffler)가 그의 저서 “전쟁과 반전쟁”에서 첨단의 무기로 지능적인 사고체계에 의한 전쟁, 즉 제 3의 물결이 미래의 전쟁과 평화에 미칠 영향을 예견한 바 있다. 그의 예견이 걸프전에서 증명됨에 따라 세계 각국은 군사기술혁명을 추구함으로써 무기체계의 급속한 발전은 물론 장차전의 양상도 크게 변화될 것이 예상된다. 우리나라의 경우도 항공 전력에 대한 수요가 점증하면서, 항공 전력에 대한 관리는 위와 같은 의미에서 뿐 아니라 이제는 대외적인 넓은 의미로써의 목표로 추구해야 될 필요성이 증대되고 있으며 21세기에 예상되는 장차전의 양상은 정보전이 보편화되고, 개전 초 기습 공격이 일반화될 것이며, 첨단무기에 의한 전쟁으로 단기속결전과 정밀 파괴 및 확산파괴의 양상을 띠게 될 것이다. 이와 같은 장차전의 양상을 고려 세계 각국은 육군 항공 및 공군전력을 새로운 전장개념에 부합하는 전력으로의 발전을 모색하고 있다. 제 2차 세계대전 이후 실용화되기 시작한 항공전력은 최근에 성능 및 탑재장비가 향상됨에 따라 공대지, 공대공전투와 전자전, 정보수집 등의 임무는 물론 화생방전하에서의 임무수행까지 그 영역이 확대되고 있다. 이에 각국은 새로운 전쟁환경에 맞는 항공전력 개발에 관심을 경주하고 있으며 항공기의 용도를 세분하지 않고 기종을 단순화하여 다목적용으로 발전시켜 오고 있다. 따라서 본고에서는 이를 기반으로 하여 한반도에 적절한 항공산업 발전방향을 살펴보고자 하는 것이다.
|Europe civilian aircraft association partially adapted the concept of deactivating the traditional usage method for the air space since 25th of March, 1996 which is represented as "The air space is no longer limited to military and civilian aircraft usage but it will be used by people who have the ability for it. They will adjust and make the agreement for the usage time." This concept was to satisfy the demand of growing aircraft traffic and maximize the efficiency of using the airspace; hence, it was fully adapted in Europe area from 26th February 1998.
Predicting the future is very ambiguous and hard. However, Alvin Toffler and his book "War and anti-war" have predicted the futuristic form of war and world peace under the power and influence of war of high-tech weapon and intelligent process system also known as the third wave. His prediction was proved in Gulf war and this was the cause for many countries to persue the revolution of military technology which will lead the weapon structure and the strategy for the war to change rapidly.
For Korea aircraft industry, since the demand for aviation strength and technology is rising, the management of aviation industry is not only important for the field and applied area mentioned above but also important for the international aspect to persue for the 21st century warfare tendency; for instance, common warfare will have prerequisite which is information war, early attack even before the start of war will become a common strategy, using a high-tech WMD(Weapon of massive destruction) for precise and proliferating destruction to conclude the situation faster. Regarding these types of warfare tendency, many nations are putting effort to improve and combine army aviation strength for a new type of battlefield power.
After the world war II, the many military helicopters are manufactured and developed with new technologies to conquer the shortside of obsolete model. With the advanced technology, recent models are capable of air-to-ground and air-to-air combat, electro-combat, information collection and so on; additionally, the are of this capability is expanding for multiple missions. According to these developing path and aspect, the countries are turning their sight to simplifying the model for widening the ability to create the multi-purpose helicopter for operating multiple mission. Based on this, the study on the developing path of aircraft industry in Korea peninsula has been carried and will be discussed.
- Author(s)
- 김명수
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 항공산업
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5936
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