OAK

네일샵 이용자들의 소비행동에 관한 연구

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Abstract
오늘날의 패션과 함께 가장 빠르게 변화하고 유행에 민감한 미용시장에서 다양해진 고객의 욕구를 만족시키며 라이프스타일에 따라서 소비자들의 동향을 파악하는 것이 중요하다. 따라서 본 연구는 네일샵을 이용하는 소비자들의 특성을 파악하기 위하여 20∼50대 여성들을 대상으로 소비행동(이용회수, 가격, 이용동기, 고려요인)과 라이프스타일에 따른 구매행동의 차이와 인구통계적변수의 특성을 파악하여 마케팅적 시각에서 접근, 분석하고자 하였다.
본 연구의 대상은 편의추출에 의하여 서울 시내 대형백화점내의 네일샵과 소점포 네일샵을 이용하는 20∼50대 미혼, 기혼 216명의 여성들로서 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 분산분석, x²-test를 실시하여 분석하였다.
본 연구를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구대상인 네일샵 이용자들의 인구 통계적 변인은 20대의 미혼이며 직장인으로 아파트에 거주하고 월 100∼200만원 미만 수입인 고졸이상의 학력을 가진 소비자들이 네일샵을 많이 이용하는 것으로 나타났고, 월 평균 1∼2 회의 서비스를 받으며, 2∼4만원 미만의 가격을 소비하고 외적인 아름다움을 추구하기 위해 네일샵을 이용하며 제품의 품질을 네일샵 선택시 가장 중요하게 생각하고 있었다. 직원의 전문성 또한 중요요인으로 여기고 있으며 서비스 가격에 대해서는 그다지 중요하게 여기지 않는 것으로 나타났다. 이는 외적인 아름다움의 추구를 위해서는 가격이 많고 적음이 적용되지 않는 것으로 생각된다.
둘째, 네일샵 이용고객들은 시설, 직원의 서비스와 교육, 서비스 제공 등의 이용태도에서 높은 만족도를 느끼고 있었다.
셋째, 네일샵 이용고객의 라이프스타일은 경제지향 요인에서 높은 유의한 차이를 나타냈다. 상품의 정보를 모으며 고가의 상품구입을 위해 세일을 이용하고 쇼핑을 위해서는 쇼핑목록을 작성하는 집단으로 특정지을 수 있다. 라이프스타일 유형별 인구 통계적 특성에서 연령분포에 따라 진취적 성향요인에서 유의한 차이를 나타냈고 직업에 따라 경제지향 요인, 보수주의성향 요인, 진취적 성향 요인에서 높은 유의한 차이를 나타냈다.
넷째, 네일샵 이용자들의 월 평균 이용횟수에 따라 연령, 결혼여부, 직업, 주거형태, 가정의 월 평균 소득을 분석한 결과 가정의 월 평균 소득에서만 유의한 차이를 나타냈다.
다섯째, 네일샵 이용자들의 월 평균 이용횟수에 따라 소비행동 특성을 알아 본 결과 이용가격에서 유의한 차이를 나타냈고, 네일샵 선택시 고려요인인 교통의 편리성, 네일샵의 지명도, 시설과 환경, 직원의 친절함, 직원의 전문성을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
본 연구결과는 이·미용업계의 현황파악과 직무만족도, 표현기법 등에 국한되었던 이·미용 서비스 시장에 주 이용자인 여성소비자들의 네일샵을 이용하는 소비행동에 대한 이해의 중요성을 제시한 것으로 네일 시장에 대한 소비자 시장파악에 매우 중요한 기초자료로 활용될 수 있으며 고객만족을 위한 서비스 개발, 마케팅 전략수립에 도움이 될 것이다.|It is important to understand the trend of the consumers according to their life style while satisfying their various needs in the beauty market which changes faster than any other thing with fashion and sensitive to the vogue nowadays. So to grasp the features of the consumers who use nail shop, this study grasped the consumption behavior (frequency of usage, price, the motivation of usage, considering factor), the difference in purchase behavior according to lifestyle, and the feature of population statistical variable and wanted to access and analyze in the viewpoint of marketing.
The objects of this study, by the convenient abstraction, were the 216 unmarried and married women in their 20s to 50s who use nail shops where are departments and road shops in Seoul and we collected data while using questioning form. The collected data were analyzed by practicing frequency analysis, divergence analysis, x^(2) -test.
The summary of this study is as follows.
First, the population statistical variables of the users of nail shops who are the objects of this study was that consumers in their 20s and who were not-married and workers at job-place and lived in Apartment building and whose revenue was about 1-2 million won and who graduated over high-school were shown to use nail shop frequently and they were served about 1-2 times in a month and they consumed below 20-40 thousand won and they used nail shop to pursue their outer beauty and they thought the quality of the product as the most important thing in choosing the nail shop. They regarded also the professionality as the important factor and they didn’t think the fare of the service that much. This can be interpreted that for pursuing outer beauty, the price doesn‘t matter that much.
Second, the users of the nail shops were feeling much satisfaction in the attitude in usage such as the facility, the service and education of the staff and the offering of service.
Third, the lifestyle of customers who visit nail shop showed much noticeable difference in factors inclined toward economy. They can be characterized as groups who collect information of goods, make use of a sale to purchase high costly goods, even make a list of shopping. In vital statistical quality for each type of lifestyle, it showed outstanding difference in factors inclined toward progressivism according to a distribution of age, and in factors inclined toward economy, conservatism, progressivism, according to jobs.
Fourth, as a result of analysing age, marriage or not, job, shape of residence, average monthly income of home, according to the average monthly frequency of use of visitors to nail shop, it showed outstanding difference only in average monthly income in home.
Fifth, as a result of examining customer’s behavior quality according to frequency of visit of users to nail shop, it showed noticeable difference in price, and it showed that they think the convenience of traffic, name value of nail shop, facilities and environment, kindness of employees, specialization of employees as important considerations when they choose nail shop.
This research results, which suggest importance of understanding about consumer’s behavior of using nail shop for women consumer, main users in barbering & beauty service market which has limited to grasping about the present condtion of barbering & beauty business, duty satisfaction degree, expression technique and so on, can be utilized as very important basic datas in grasping consumer market about nail market, and will give helps to establish service development, marketing strategies for satisfying customers.
Author(s)
문지연 .
Issued Date
2003
Type
Thesis
Keyword
네일 아트미용업계네일샵
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9726
Affiliation
漢城大學校 藝術大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 藝術大學院
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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