기업의 윤리경영 인식이 기업이미지와 소비자 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구
- Abstract
- 소비자는 기업의 윤리경영 인식 수행정도에 따라 기업 이미지와 기업에 대한 태도 등을 형성하고, 구매 활동에 있어서 이를 중요한 요인으로 고려한다.
이처럼 기업의 윤리경영 인식에 따른 수행이 소비자에게 긍정적으로 작용 하면서 점차 기업은 이를 전략적으로 채택하여, 마케팅 전략의 수단으로 활용해 오고 있으며, 국내의 시장 경쟁이 심화되고, 사회문제에 대한 일반 소비자들의 인식이 높아지고 있는 가운데 소비자와 사회에 대한 적극적인 윤리경영활동이 기업을 평가하는 척도로 자리 잡아가고 있다.
따라서 본 논문에서는 기업의 윤리경영 인식이 기업의 이미지와 소비자의 구매 의도에 미치는 영향을 검증해 보았으며, 국내. 외 윤리경영 선행연구를 살펴 기업이 윤리경영을 실시함에 있어 효과적인 전략 방안을 제공하고자 하였다.
기업의 윤리경영 인식이 기업 이미지와 소비자의 구매의도에 미치는 영향을 경험적으로 검증하기 위해 일반소비자들을 대상으로 한 연구결과를 요약해 보면 다음과 같다.
먼저 기업의 윤리경영에 대한 소비자들의 인식을 살펴본 결과, 아직도 대부분의 기업이 윤리경영의 중요성에 대해 제대로 인식하지 못하고 있다. 이는 대부분의 기업이 윤리 경영 컨셉을 제대로 구축하지 못하고, 윤리경영에 대한 일관되고, 통합적인 홍보활동을 수행하지 못하기 때문이다.
둘째, 윤리경영 활동 요소가 기업 이미지에 미치는 영향을 살펴본 결과, 마케팅 커뮤니케이션 활동이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 기업은 경제적 발전 활동을 잘할수록, 또한 소비자 보호 활동, 광고 및 마케팅 활동과 같은 전반적인 마케팅 커뮤니케이션 활동이 긍정적인 기업이미지를 구축하는데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다.
셋째, 기업의 윤리경영활동이 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 마케팅 커뮤니케이션 활동과 공익사업 활동이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마케팅 커뮤니케이션 활동과 체육진흥활동, 문화 및 예술 지원 활동, 교육 및 학술지원 활동, 지역사회개발활동, 환경보존 활동과 같은 기업의 공익사업 활동이 소비자 구매의도에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다.
넷째, 기업의 긍정적인 이미지는 구매의도에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다. 따라서 기업의 윤리경영은 소비자와의 관계에 있어서 긍정적인 커뮤니케이션을 실시하는데 도움을 줄 수 있다. 뿐만 아니라 타 기업과의 차별화를 꾀하기 위한 전략적이고 효과적인 마케팅 수단이 될 수 있다. 위와 같은 본 연구는 윤리경영에 대한 실증적인 연구를 수행하기 위한 기본적인 연구가 될 것이며 기업에 대한 긍정적인 커뮤니케이션을 실시하는데 중요한 증거를 제시해 줄 수 있을 것이다.
본 연구 결과에서 보듯이 기업의 윤리경영 인식은 소비자의 구매의도뿐만 아니라 기업이미지에도 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 즉 21 세기를 이끌어가는 기업은 윤리 경영이 필수조건이 되었다고 할 수 있겠다. 이러한 기업의 윤리경영을 위해서 지금까지의 연구보다도 더욱 넓은 분야와 많은 전문가들의 연구가 이루어져야겠으며 외국기업과 우리나라 기업의 차이점을 분명히 파악하여 우리 실정에 맞는 윤리경영이 이루어 질 수 있도록 향후에도 많은 연구와 노력이 필요하겠다.|As the corporate ethical management activities act positively on consumers, more and more corporations adopt it strategically to use it as a tool of marketing strategy. On the other hand, as the market competition becomes more and more fierce and ordinary consumers are more concerned with the social issues, the corporate ethical management activities for consumers and the society at large are being regarded as a scale assessing the corporations.
The purpose of this study was to test the effects of the corporate ethical management activities on corporate images and consumers' intention of purchase, while reviewing domestic and foreign researches into the ethical management, to suggest some effective strategies for the corporate ethical management.
In order to empirically test the influence of the corporate ethical management activities over corporate images and consumers' intention of purchase, ordinary consumers were surveyed. The results of this study can be summarized as follows;
First of all, as a result of analyzing consumers' perception of the corporate ethical management, it was found that most of the corporations were not well aware of importance of the ethical management. Such findings seemed to be attributable to the fact that most of the corporations had not well established a concept of ethical management, much less consistent and integrated PR activities for their ethical management.
Second, as a result of analyzing the effects of the ethical management activity elements on corporate images, it was found that the marketing communication activity had some significant effect on corporate images.
Hence, it could be confirmed that if a corporation should perform its economic activities better and such overall communication activities as, consumer protection activities, advertising and marketing activities better, its corporate image would be established more favorably.
Third, as a result of analyzing the effects of the corporate ethical management activities on consumers' intention of purchase, it was found that marketing communication activities and public services had some significant effects on consumers' intention of purchase. Specifically, the effects of not only the marketing communication activities but also such public services as sports promotion activities, cultural and arts supporting activities, educational and academic supporting activities, community development activities and environmental preservation activities were significantly positive.
Fourth, it was found that positive corporate images had positive effects on consumers' intention of purchase. Accordingly, the corporate ethical management could help to communicate positively with the consumers. In addition, the corporate ethical management could be a strategic and effective marketing tool to differentiate themselves from other corporations.
Lastly, this study may provide for some groundwork for future empirical researches into the ethical management, while suggesting some important proof to the effects of the positive corporate communication.
- Author(s)
- 현석윤
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 윤리경영인식; 기업이미지; 소비자 구매의도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9718
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