OAK

顧客의 美容室 選擇에 關한 調査 硏究

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Abstract
미용서비스의 급속한 성장과 경쟁의 심화는 많은 미용업에 기회와 위협으로 작용하고 있다. 이러한 성장과 경쟁구도는 고객만족경영의 중요성을 강조하게 하였으며, 강력한 경쟁우위 요인으로 작용하고 있다. 그러나 단순히 미용업계의 성장만을 강조하여 온 국내 미용실에 소비자 욕구의 다양화와 파워증대, 해외 선진 미용기업의 국내 진출은 상당한 도전이 되고 있다. 이러한 상황에서 고객 만족을 위한 서비스 품질개선 전략에 대한 요구가 증대되어 왔다.
그리하여 본 연구에서는 미용실 경영에서의 가장 중요한 고객이 미용실을 선택하는데 있어 가장 중요하게 생각하고 있는 부분을 설문지를 통해 조사하여 고객만족을 위한 서비스 개선과 치열한 경쟁환경 속에서 앞으로의 경영방침과 전략에 보탬이 되고자 그 목적이 있다.
연구방법으로는 설문지를 통하여 분석하였다. 고객설문지 내용을 토대로 고객들의 의식을 조사하였으며, 10-20대 이상의 남녀 292명을 대상으로 조사를 하였다.
설문지 분석을 토대로 나타난 결과는 다음과 같다.
고객들이 미용실을 찾는 첫 번째 이유로는 기술을 선택하였으며, 다음으로는 가격과 서비스를 중요시 생각하였다. 성별로는 역시 남녀 모두 기술을 선택하였으며, 가격과 서비스가 뒤를 이었다. 남성은 유명도 부분에서 응답자가 없었으며, 디자이너 부분에서 여성보다 많은 선택을 하였다. 여성은 남성보다 기술을 더욱 중요시하였다. 연령별로도 기술이 우위를 차지했으며 20대가 가장 많이 나타났다. 다음은 가격과 서비스로 나타났다. 유명도 부분에서 20대가 가장 많이 선택하였고, 가격 부분은 30, 40대가 많이 선택하였다. 그리고 40대에서는 거리 또한 중요하게 나타났다. 경제적 수준별로는 모두가 압도적으로 기술을 선택하였다. 다음으로 중상층은 서비스를 선택한 사람이 많았고, 중산층은 서비스, 가격이 고르게 나타났다. 서민층은 가격, 서비스 순으로 나타났다.
이상으로 설문지를 통하여 종합해 볼 때 앞으로 우리 미용실이 어떠한 방향으로 경영을 하고 어느 부분에 교육을 중점적으로 행해야 할지를 본 연구를 통해 알 수 있다.
본 논문에서 밝힌 연구결과들은 국내 미용업계의 고객만족 전략을 통한 경영 전략에 방향을 더해 줄 수 있을 것으로 기대된다.|Rapid growth and sharp competition of beauty service function as an opportunity and threaten for the beauty circle. These growth and competitive mood make the importance of customer satisfaction management be emphasized and stimulate fierce competition in the circle. However, diversification and power increase of customers’ desires and introduction of developed foreign beauty skills become challenges for domestic beauty salons, which have simply emphasized growth. A need of strategy to improve quality of service for customer satisfaction has been increased under this situation.
Therefore, this is to prove helps for the management and strategy of beauty salons in future to improve service for customer satisfaction and to alive in the fierce competition like this through a research on what customers think the most important to choose their beauty salons using a questionnaire .
As a method of the study, the questionnaire surveyed was analyzed. 292 males and females in their 10’s and 20’s were surveyed to study customers’ consciousness.
The results of the analysis are as follows;
The prime reason for a customer to visit a beauty salon is a skill of the salon, followed by a price and service. By sex, both males and females pointed out a skill, price and service in order. Males didn’t respond to a popularity but to a designer more than females. More females think a skill important than males and so does by the age, which was responded the most by males and females in their 20’s. Following to a skill, there are price and service. For a popularity, 20’s responded the most and 30’s and 40’s chose a price. 40’s think a distance to visit also an important.
By the economic level, every levels chose overwhelmingly a skill. Inmiddle class, many people chose service and appeared quite evenly. In lower class, they designated a price and service in order.
Through the generalization of the questionnaire, future management direction and education on which part it should be emphasized are to be
found out.
It’s expected that the results of the study will be helped to a management strategy through customer satisfaction strategy by domestic beauty circle.
Author(s)
尹寬泳 .
Issued Date
2003
Type
Thesis
Keyword
미용산업미용실미용서비스고객만족 전략
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9658
Affiliation
漢城大學校 藝術大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 藝術大學院
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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