OAK

홀랜드(Holland) 검사 유형에 따른 여중생의 헤어스타일 선호도

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 홀랜드 검사를 통해 여중생들의 성격 유형을 알아보고 그 유형별 헤어스타일의 선호도에 차이를 알아보며 향후 연구 결과를 활용할 방향을 제시하는데 목적이 있다.
연구의 목적을 달성하기 위해 선행 연구 고찰을 통한 문헌 연구와 설문지를 통한 조사 연구 방법을 활용하였다.
설문지의 대상자는 경기도 내 여중생으로 선정하였으며, 500부의 설문지를 배부하고 500부를 전부 회수하였고, 그 중 300부의 설문지를 연구에 활용하였다. 설문지 작성 전에 홀랜드 유형을 알아보기 위해 검증된 인터넷 사이트를 알려주고 검사 후 결과를 알아올 것을 요청하였으며, 6가지 유형 중 상위 두 그룹인 예술형과 사회형을 연구에 활용하였다. 헤어스타일 선호도 설문지는 예비 조사를 통해 수정·보완한 것을 사용하였고, 총 35문항으로 구성되었다.
수집된 자료는 데이터 코딩을 거쳐 SPSS ver 22.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였고 유의수준은 p<0.05로 설정하여 분석을 실시하였으며, 구체적인 분석방법은 빈도분석과 교차분석을 이용하였다.
연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다.
예술형과 사회형 모두 짧은 길이의 헤어스타일보다 긴 머리의 헤어스타일을 선호하였고, 중간색깔의 브라운계통인 염색 색깔을 선호하였으며, 귀여운 이미지 스타일을 선호하였다. 차이점은 예술형은 굵은 웨이브 스타일을 선호하였으며, 사회형은 스트레이트 스타일을 선호하였다. 또한 예술형은 어두운 색상으로 염색하는 것을 선호하였으나 사회형은 염색 색상 밝기에 신경 쓰지 않는 것으로 나타났다. 예술형은 개성 있고 독특한 성격 특징을 갖고 있어 자신만의 스타일을 나타낼 수 있는 헤어스타일을 선호하였고, 사회형은 타인과 어울리는 것을 좋아하고 깔끔한 스타일의 전문직 직업을 선호하는 성격 특징으로 튀지 않고 무난하며 단정한 헤어스타일을 선호하였다.
연구의 대상자가 여중생이기 때문에 다양한 헤어스타일을 접할 수 있는 기회가 많이 없었고, 학생이라는 제약으로 헤어스타일을 자유롭게 변화 시킬 수 없었다. 하지만, 이들은 유행에 민감하고 외모에 관심이 많을 시기이므로 향후 성격 유형 별 선호하는 헤어스타일에 관한 스타일링을 활용할 방향은 많을 것으로 판단된다. 이를 위해 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 헤어스타일링에 서툰 학생들을 위해 직업 특성과 성격에 관련성을 이룬 프로그램과 스타일링북을 만들어 다양한 헤어스타일링을 접할 수 있는 기회를 제공한다.
둘째, 미용실에서 학생들을 위한 스타일링 추천 시 사용할 지표로 본 연구의 선호도 비교한 것을 적절히 활용한다.
셋째, 현재 운영되는 뷰티 관련 업종에서 헤어스타일에 대한 연구를 진행함에 있어 개인별 성격을 파악하는 객관적인 지표를 제작하여 헤어스타일 연구에 접목시켜 더 이상 성격과 개인의 헤어스타일 선호도가 별개가 아님을 인식하여야 한다.
마지막으로, 본 연구를 토대로 성인이 된 후, 하고 있는 헤어스타일이 학생 때 선호하던 헤어스타일과 차이가 있는지에 대한 비교 연구가 필요하다.
|This study aims at figuring out girl middle school students' personality types through Holland Aptitude Test and differences in hair styles preferences by personality type, and suggesting directions to utilize the research studies in future.
In order to achieve the goal of the study, literature reviews on the previous studies and survey research methods through questionnaire were used.
For the questionnaire survey, girl middle school students in Gyeonggi-do were selected, and total 500 questionnaire sheets were distributed, and all of them were retrieved. Among them, 300 copies of the questionnaire sheets were used for the study. Before composing the questionnaire sheet, in order to know the participant's Holland type, the certified internet website was acknowledged and the test results were requested. Among six types, first two highest groups, artistic and social types were used in the study. For hair preference questionnaire, the modified and supplemented one through preliminary survey was used, and it consisted of total 35 questions.
The collected data was processed for statistical data processing by using SPSS ver 22.0 after data coding. The significance level was set p<0.05 for the analysis. For specific analysis methods, frequency analysis and cross-tabulation analysis were used.
The analysis results of the study are summarized as follows:
Both artistic type and social type preferred long hair style with middle brown dyeing colors and cute image styles. For differences, artistic type preferred thick wave style while social style liked straight style. In addition, artistic style preferred darker dyeing colors while social type did not concern brightness of hair dyeing colors. Artistic type had their own original and unique characteristics and preferred hair styles for representing their own ones while social type liked non-particular, ordinary, and clean hair styles because of their preferences in professional careers with clean styles and socializing others.
As the study was conducted on girl middle school students, there were not many changes to encounter various hair styles and the limitation as student caused not to change their hair styles freely. However, these students are in ages to be sensitive to fashions and interested in appearances, directions to utilize styling about preferred hair styles by personality type may be widely used. For this, several suggestions are made as follows:
First, for students who are not familiar with hair styling, programs and styling books related to occupational characteristics and personalities should be provided for their chances to encounter various hair styling methods.
Second, the comparison of preferences in this study should be used as an index when recommending styling types for students in beauty parlors.
Third, for conducting to study about hair style in the current beauty-related industries, it is required to create an objective index to figure out personal characteristics and to relate it to hair style researches, recognizing the fact that personal characteristics and preferences in hair styles are not separate.
Finally, by extending the study, it is necessary to study about comparison between hair style after becoming an adult and the preferred one as a student.
Author(s)
이연희
Issued Date
2017
Awarded Date
2017-02
Type
Thesis
Keyword
여중생홀랜드 검사성격 유형헤어스타일 유형헤어스타일 선호
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9520
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
어수연
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.