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호텔주방조직의 고용형태에 따른 공정성이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향

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Abstract
글로벌화, 정보화, 과학화 시대의 도래로 오늘날의 기업은 변화하는 환경 속에서 경영의 효과를 내기 위하여 경쟁력 확보에 총력을 기울이고 있다. 서비스 산업인 호텔 산업의 경영에 있어서도 조직에 많은 변화가 있었다. 특히 높은 서비스 품질을 요구하는 호텔 산업은 인적 자원에 많은 의존을 하며 종사원들의 사기는 호텔 산업의 경영 성패에 결정적 역할을 하기 때문에 서비스 종사원들의 역할은 상당히 중요 하다.
그러나 조직 속에서 근무 하는 조리 종사원들은 조리 직무를 수행 하면서 직무에 만족을 하지 못하게 하는 요인들이 많다. 종사원들은 근무를 하면서 상사나 동료, 회사로부터 공정하게 대우를 받고 싶어 한다. 하지만 요즘의 호텔 인력구조는 정규직과 비정규직이 공존하면서, 비슷한 업무를 수행하더라도 보상이나 대우, 고용 불안 같은 불평등한 대우 때문에 종사원의 사기가 저하되고 있는 것이 우려되는 상황이다. 이러한 사기저하는 직무에 만족하지 못하거나 조직에 만족하지 못하여 이직이나 조직 내의 불만을 키워가게 된다.
이러한 문제점 들을 해결하기 위한 방법으로 조직의 공정한 대우가 조직원들의 사기를 진작시킬 수 있는 요인으로 작용한다는 선행연구를 바탕으로 조직의 공정성이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향을 실증적으로 연구방향을 설정하였다. 조직관리 공정성이 서로 어떻게 영향을 조직에 대한 직무만족과 조직몰입에 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보기 위하여 서울시내 특 1급 호텔에 근무하는 조리종사원 300명을 중심으로 설문조사를 실시하고 290부를 수거하여 그중에서 281부를 사용 하였다.
본 연구의 실증적 연구결과 독립변수는 조직공정성이며 종속변수는 직무 만족과 조직 몰입이다. 데이터 스크리닝 후 SPSS for Windows 18.0 프로그램을 이용하여 응답자의 인구통계적인 특징을 알아보기 위하여, 빈도분석을 실시하였다. 변수의 타당성 검증을 위한 요인분석, 신뢰도 측정을 척도화 분석을 실시하여 Cronbach`s Alpha 값을 도출하였다. 그 다음 요인간의 전체적인 패턴을 보기 위하여 상관관계 분석을 실시하였고 가설의 검증을 위하여 T-test, 조절회귀분석, 다중회귀분석, 단순회귀분석을 실시하였다.
주요 연구 변수인 공정성은 요인부석을 통하여 3가지 하위차원으로 나누어지는데 보상공정성, 절차, 공정성, 상호작용 공정성으로 나누어진다. 주방 조직공정성은 정규직과 비정규직으로 구분하여 실시를 하였는데 비정규직이 조직공정성의 하위차원인 3가지 보상공정성, 절차 공정성, 상호작용 공정성에서 모두 정규직에 비하여 낮게 공정성을 인식하는 것으로 보여 졌다. 보상, 절차, 상호작용 공정성 모두에서 정규직과 비정규직의 인식차이가 유의하게 다르다는 결과를 얻을 수 있었다.
다른 가설 검증의 결과는 주방조직 공정성은 직무만족에 정(+)의 영향을 주었고, 주방조직의 공정성은 직무몰입에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 하지만 신뢰가 조직공정성이 직무만족으로 가는데 조절역할을 할 것이라는 가설은 지지되지 않았다.
본 연구의 결과를 바탕으로 앞으로 주방조직의 조리 종사원들을 관리함에 있어서 직무만족과 조직에 몰입을 할 수 있게 하기위하여 조직 내의 보상, 절차, 상호작용의 공정성을 바탕으로 업무수행이 이루어져야 한다는 결과를 얻을 수 있었다.
그리고 같은 업무를 수행하는 직군이라면 호텔의 인적자원관리 차원과 서비스 경쟁력 강화를 위하여 공정한 대우를 위한 제도적 개선이 필요하다.
주방조직이 비교적 호텔 산업에서 전문화되어 있기는 하지만 실질적으로는 정확한 직무 분석들이 이루어지지 않고 있는데 명확한 직무분석을 통한 공정성 실현에 더욱더 노력해야 할 것이다.
기업의 이러한 노력을 통하여 직원들인 주방조직원들이 적극적으로 직무 만족과 조직 몰입을 할 수 있는 제도적인 틀을 만들어 줘야 할 것이다.| Due to the advent of the era of globalization, information and science, these days companies are putting all their energy in securing competitiveness in a changing environment in order to make business effective. As part of the service industry, the hotel industry has experienced many changes in its business organization. Especially the hotel industry requires a high service standard. Relying basically on its human resources, service employees play an important role because their moral is decisive for success or failure of the hotel business.

However, there are many elements which lead to the dissatisfaction of employees being responsible for cooking during their work. The employees want to receive fair treatment from their supervisors, their colleagues and their company during work time. However, due to the fact that these days regular workers and non-regular workers coexist within the manpower structure of hotels, and compensation, treatment and employment are unequal, the declining moral of employees is an aspect to worry about. This low moral leads to increasing dissatisfaction within the company or makes people changing their jobs because they are not satisfied with the company or with their job pattern.

As a solution to these problems I decided to investigate practically what kind of influence fairness within the company has on job satisfaction and organizational commitment on the basis of practical research applying fair treatment by the company as an element to boost the employee´s moral. To investigate how organizational control and fairness influence each other and how fairness affects job satisfaction and organizational commitment, I conducted a survey with 300 employees working in the kitchens of first class hotels in Seoul. I used 281 questionnaires of the 290 collected.

Regarding the result of this practical study, company fairness is the independent variable and job satisfaction and organizational commitment are the dependent variables. After screening the data, SPSS for Windows 18.0 was used to conduct a frequency analysis in order to investigate the population-statistical characteristics of the respondents. To verify the validity of the variables I conducted an element analysis, confidence measurement and a scale analysis deducting the Cronbach Alpha Coefficient. Afterwards, in order to find the general pattern between the elements, I analyzed the correlation and conducted the T-test, a control regression analysis, multiple regression analysis and simple regression analysis in order to verify the hypothesis.

I divided fairness as the main variable by analyzing its elements into the three dimensions compensation fairness, procedure fairness and interaction fairness. I distinguished Kitchen group fairness between regular and non-regular workers. In comparison to regular workers, non-regular workers perceived in all dimensions of company fairness - compensation fairness, procedure fairness and interaction fairness - a lower level of fairness. One could note that the differences in the results between regular and non-regular workers are considerably high in the three dimensions of fairness compensation fairness, procedure fairness and interaction fairness.

Regarding the result of the verification of the other hypotheses, the fairness of the kitchen organization affected job satisfaction (+) and organizational commitment (+). However, the hypothesis that confidence plays a controlling role concerning company fairness and job satisfaction was not supported.

On the basis of the results of this study one can draw the conclusion that in the future, while supervising the cooking employees in kitchens, the fulfillment of duty has to be based on fairness of compensation, procedure and interaction within the company so that employees can feel job satisfaction and organizational commitment.

In addition, a systematical improvement of fair treatment is necessary in order to strengthen the dimension of human resource management and service competitiveness of hotels.

Within the hotel business, kitchen organization is getting more professional. However, practically a clear work analysis has not been made so far and more efforts have to be put in the realization of fairness by analyzing the work environment.

Through this effort by the company, a systematic framework where employees working in the hotel kitchens can actively develop job satisfaction and organizational commitment, has to be established.
Author(s)
정수근
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-02
Type
Thesis
Keyword
조직 공정성직무만족조직 몰입정규직비정규직신뢰
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9513
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Advisor
우성근
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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