OAK

現代建築 및 室內디자인의 미니멀리즘 表現特性에 關한 硏究

Metadata Downloads
Abstract
미니멀리즘(Minimalism)의 미니멀(Minimal)이란 일루젼(Illusion)의 극소화를 의미하는 것으로 대단히 추상적이고 장식적인 세부묘사 마저도 제거된 미술로서 1960년대 이후 회화·조각에서 전개된 미술을 지칭한다.
또한 미니멀리즘(Minimalism)은 환원주의적 미술 경향의 하나로서 조형을 최소한으로 하여 추상의 내향성을 배제하고 우리를 둘러싸고 있는 외적 현실에 대한 새로운 각성으로부터 출발했다. 이러한 미니멀리즘(Minimalism)은 순수예술에서 출발하여 건축 및 실내공간으로 전파되는데 건축과 실내공간에서의 미니멀리즘(Minimalism)은 순수예술분야와 시차를 두고 나타난다. 이런 현상은 디자인 사조 속에서 상호간의 영향을 주거나 받는 현상으로 해석할 수 있다. 본 논문에서는 순수예술에서의 미니멀리즘(Minimalism) 표현특성과 특징들을 통하여 건축 및 실내공간에서 미니멀리즘을 분석하고 이러한 분석의 타당성을 실제 시공된 상업공간의 사례 분석을 통하여 검증하는 단계로 진행시켰다.
본 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 미니멀리즘의 일반적 고찰로 미니멀리즘은 2차대전 전·후 미국에서 시작된 운동으로 회화·조각에서 이즘(ism)으로 발전되어 건축 및 실내공간에 전파된 디자인사의 한 흐름 이였으며 재료의 솔직한 표현, 비개성적이고 소극적인 화면구성, 일루젼의 배제 그리고 형식에 있어 단순화 등을 추구하였다.
둘째, 순수예술인 회화·조각에서의 미니멀리즘 표현특성 분석과 건축·실내공간의 분석을 통하여 시기적 차이와 의미적 차이는 있지만 이들 분야에서 공통된 경향으로 단순성, 단일성, 반복성, 환원성(물체성), 환경성 등의 미니멀리즘의 구조적 표현특성과 표현특징들을 볼 수 있었는데 단순성에서는 기하학적 단순형태, 일루젼의 배제, 조형요소의 최소화가 나타나며 단일성은 내적 구성을 거부한 비 내부성, 일체화된 단일한 형태, 특색없고 단색적인 표면을 들 수 있고 반복성에서는 표준단위의 반복적 배열, 이미지의 반복, 상관구조의 탈피를 위한 반복을 볼 수 있다. 환원성(물체성)에서는 물질의 본질추구, 비 관계적 구성에 의한 재료의 중성적인 특성강조가 나타나며 환경성에서는 지역적 특성에 의한 환경, 오브제에 의한 환경, 스케일의 대형화와 관람자에 의해 지각되는 환경이 나타난다.
셋째, 사례분석을 통하여 순수예술에서의 미니멀리즘 표현특성과 표현 특징들이 실제 상업공간에서 적용되어지는 것을 사례분석을 통하여 확인할 수 있었다. 상업공간에서의 특징은 극소화된 형태와 절제된 간결함으로 통일된 가운데 공간 그 자체의 '순수함'을 강조하고 있다. 실내공간을 형성하는 천장, 벽 등은 무채색 계열의 흰색, 회색이 주로 사용되어 장식적이고 시각적인 요소가 삭제되었다. 간혹 알루미늄이나 금속 재료의 특성을 이용한 은색, 금색 둥의 단조로운 색채가 시각적인 역할을 하는 것이 전부이다. 시각적인 색채와 장식적인 요소들이 배제된 실내공간의 구조물은 마감되지 않은 노출 상태를 그대로 유지하고 공간의 각 부분들은 섬세한 비례와 순수한 형태의 미학으로 표현되어 있다. 디자이너의 주관적인 감정이 억제된 실내는 특정한 위치에 놓여진 오브제의 디자인 수준이 관건이 되고 있다. 미니멀리즘 공간에서 회색화된 거주자의 개성과 욕망이 오브제에 의해 표현되고 또, 장식적인 역할을 함으로써 실내공간의 분위기를 좌우한다.
현대건축·실내공간에 있어서 미니멀리즘 디자인은 공간구성, 재료, 형태, 지역성, 작가정신의 표출 둥에 있어 여러 사회적 문화적 측면과 혼합되어 나타난다. 미니멀리즘 실내공간은 공사비와 유지비를 절감시키는 장점을 지니고 있으면서 더불어 현대적 세련미를 제공하는 공간의 특성을 지녀 전세계적으로 급속하게 확산되고 있다. 미니멀리즘의 근본정신인 정직하고 솔직한 표현은 미니멀리즘 디자인이 계속해서 성장 발전해가야 할 당위성을 제공하며 좋은 건축·실내공간으로의 발전을 가능하게 해 줄 것이다.|A minimal in minimalism means an art, which has been developed from paintings and sculptures since 1960, eliminating very abstract and even decorative detailed description, that is, minimizing an illusion. Also, minimalism is a kind of restorative arts and begun with a new realization of an atmospheric reality surrounding us, excluding introversion of abstract by minimizing forms. This kind of minimalism has been spread over architecture and interior design started from fine arts. The minimalism in architecture and indoor spaces has been appeared in different times with that of fine arts. This phenomenon is interpreted as mutual interaction to give and take influences in a current of design.
In this study, minimalism in architecture and indoor spaces would be analyzed through examining characteristics and expressive features of minimalism in fine arts and the validity of the analysis verified through case study of actually built commercial spaces.
This study would be summed up as follows:
Firstly, a general examination of minimalism was studied. The minimalism is an art movement started in the U.S.A. about the time of the World War II and is a trend in the design history. It had been developed since then to '-ism' in paintings and sculpture and again spread over to architecture and interior design. It pursued an actual expression of materials, ordinary look without any individuality and passive screen allocation, exclusion of illusion and simplicity in forms.
Secondly, expressive features of minimalism in fine arts such as paintings and sculptures and those in architectures and interior design were analyzed. Even though there were differences in time and meaning, shared tendency, structural characteristics and expressive features of minimalism, such as simplicity, uniformity, repetition, reduction(substantiality), environmentality were to be seen. For simplicity in minimalism, geometrical simple shapes, excluded illusion, minimized formative elements were appeared, and for uniformity, non-inferiority denied interior arrangement, uniformed shape with unity and unicolored screen without a specific feature. It has been also seen in minimalism repetitive arrangement in standard unit, repetitive image, and repetition to avoid correlative structure for the repetitiveness, and pursuit of nature of materials, emphasis on neutral character of materials by non-relative deployment for the reduction(substantiality). For the environmentality, environments by regional condition, by objet and by enlarged scale and realization of viewers.
Thirdly, through case study, application of expressive features and characteristics of minimalism in fine arts for real commercial spaces could be confirmed. The features in real commercial spaces include emphasis on "pureness" of the spaces themselves with minimized shapes and controlled simplicity. For ceiling and walls in indoor spaces, non-coloring colors such as white and grey were mainly used to exclude decorative and visual elements. Monotonous colors such as silver and gold applying metals like aluminum were often used for visual purpose only. Structures in an indoor space where visual colors and decorative elements were excluded often kept their shapes themselves without finishing and each part in the space was expressed as an aesthetic of pure form and delicate composition. An interior space controlled designer's subjective feeling depends on a design level of objet located in specific position. A mood of an indoor space also depends on how a resident's individuality and desire colored in grey would be expressed in a space of minimalism and what decorative roles it would play.
Design of minimalism in modern architecture and interior design would be appeared in mixed form with social and cultural sides in expressing spatial composition, materials, shapes, regional condition and artist's thought. Interior space by minimalism reduces constructing and maintenance costs and provides modern look with refinement and so is now being internationally spread over. Honest and direct expression, fundamental principle of minimalism, will provide reasons for design of minimalism being grown and developed and so it can be developed as good architecture and interior design.
Author(s)
배규원
Issued Date
2000
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9443
Affiliation
한성대학교 대학원
Degree
Master
Publisher
漢城大學校
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.