OAK

해체주의 표현기법과 메이크업에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
2000-2008년 4대 컬렉션을 중심을
Abstract
본 논문은 자크 데리다(Jacques Derrida)의 해체주의 이론을 메이크업에 접목시켜 해체주의 표현기법과 메이크업의 관계를 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 문헌연구와 선행연구를 통해 자크 데리다의 해체주의 특성을 파악하고 이를 토대로 현대 해체주의적 메이크업의 특성을 실증적 방법으로 분석하였다. 특히 아직 연구가 미비한 2000년 이후를 중심으로 나타난 해체주의적 메이크업의 특성과 그에 따른 메이크업의 종류를 2000년부터 2008년 까지 개최 되었던 컬렉션에서 나타난 작품을 중심으로 분석하였다.
즉 자크 데리다의 해체주의의 특성인 차연, 상호텍스트성, 불확정성, 탈현상의 4가지와 메이크업의 이미지적 특성인 우연적 의미,퇴폐적 의미,유희적 의미, 양성적 의미, 민족적 의미 등을 접목시켜 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째,우연적 의미의 메이크업은 드리핑(Dripping)메이크업, 데칼코마니(Decalcomanie)메이크업으로 표현되었다.
둘째, 퇴폐적 의미는 병적인 분위기의 색상이나 혐오스런 문양의 타투(Tattoo)메이크업 또는 성을 자극시켜 거부감을 일으키는 것으로 데카당스(Decadance) 메이크업과 곤충의 더듬이나 동물의 깃털 등을 사용하여 퇴폐적이고 혐오적인 이미지를 표현한 노테스테(Notester) 메이크업, 험악한 분위기로 부자연스럽고 애매모호하며 일정한 규칙이 없는 그로테스크(Grotesque)메이크업으로 표현하였다.
셋째, 유희적 의미는 단순하고 기하학적인 형태의 선과 면을 응용한 그래픽(Graphic) 메이크업 과 이질적 소재를 콜라주 기법으로 표현한 콜라주(Collage) 메이크업 그리고 도형적인 요소를 조합한 타투(Tattoo)메이크업으로 표현되었다.
넷째, 양성적 의미는 성(Gender)의 경계를 허문 것으로 서로의 성이 동시에 표현되고 차별화된 성 이미지를 나타내는 앤드로지너스(Androgynous) 메이크업으로 표현하였다. 마지막으로, 민족적 의미는 메이크업의 과거와 미래가 연관되어 존재하는 것으로 데리다의 차연과 연관되어진다. 민족적 의미는 화이트 컬러를 이용하여 피부를 하얗게 표현한 화이트(White) 메이크업, 과거의 코울을 사용하여 형해와 색상을 변형시킨 코울(Kohl) 메이크업, 파괴적이고 혐오스러운 표현과 블랙만 사용한 형태인 펑크(Punk)메이크업 그리고 비주류문화의 전통을 모티브로 사용하여 획일적인 문화에서 탈피하여 다양한 문화를 표현한 레이스리스(Raceless) 메이크업으로 나타났다.
해체주의 메이크업의 조형요소별 표현기법은 전반적으로 아트적이고 창조적인 면이 강하며, 특히 선은 얼굴전체에 자유롭게 표현되어 기하학적 모양의 그래픽적인 선들이 많이 보였고, 면은 얼굴뿐만 아니라 목과 팔 심지어 손바닥 에도 넓은 면적인 느낌으로 표현하여 기존의 메이크업의 구성방식의 틀을 벗어났다.
이처럼 해체주의 메이크업은 알반 메이크업에 비해 파격적이고 창의적이며 자유로운 표현력을 추구하고 한 가지 특성만 독보적으로 존재하는 것이 아니다. 이는 이미지나 기법적인 측면에 있어서 응용되고 변화됨에 따라 여러 가지 관점에서 해석할 수 있으며 메이크업의 이미지적 측면과 해체주의 이론적 측면에 있어서 긴밀한 연계성을 지니고 있다.
따라서 해체주의 메이크업의 이미지적 특성과 조형요소별 표현기법을 통하여 다양한 메이크업이 시도되어야 하며, 새로운 화장품의 개발과 디자이너들의 창의적인 아이디어와 함께 많은 시도가 이루어져야 할 것이다.|The purpose of this study is to analyze the relationship between expression techniques in deconstruction and make-up by integrating J. Derrida's deconstruction with make-up. To achieve this purpose, this study examines the conceptual characteristics of J. Derrida's deconstruction, and positively analyzes the properties of deconstruction make-up. It focuses particularly on the properties of deconstruction make-up after 2000 and analyzes various make-up styles through the collections from 2000 to 2008.
This study combines the 4 characteristics of J. Derrida's deconstruction; difference, intertextuality, intermeaning of meanings, breakaway from phenomenon, with properties of make-up image; accident, decadence, amusement, ethnicity, androgynous. The conclusion is as follows: First, It has been expressed as Dripping make-up and decalcomanie make-up in accident make-up. Second, decadance is to make people feel aversion by colors of diseased atmosphere or a tattoo make-up of loathsome patterns or stimulating a sexual desire. It has been expressed as Decadance make-up, Notester make-up expressed by antenna of insects or fur of animals, and Grotesque make-up expressed in constrained ways.
Third, amusement has been expressed as Graphic make-up, Collage make-up and Tattoo make-up. Graphic make-up is a method applying a simple but geometrical lines and surface. Collage make-up uses collage techniques in heterogeneous materials and Tattoo make-up combines the elements of figures.
Fourth, androgynous breaks down the boundary of gender. It has been expressed as Androgynous make-up which shows both gender of male and female and presents distinguished images of gender.
Finally, ethnicity exists in the connection of make-ups in the past and the future, and it has links in J. Derrida's difference. It is expressed as White make-up, Kohl make-up, Punk make-up, and Raceless make-up. White make-up uses white color to make a skin white. Kohl make-up changes the frame and colors by using the kohl from the past. Punk make-up only uses black color to express destructiveness and abomination. Anti-mainstream is a motive of Raceless make-up and expresses various kinds of cultures by emerging from a standardization.
The expression techniques of deconstruction make-up is artistic and creative in all its aspects. Lines in the face are geometric and graphic. Side shown in not only a face but also a neck, arms and even palms is expressed as wide enough to be emerged from existing constitution of make-up. Deconstruction make-up is more creative and unconventional compared to other common make-up styles and expresses more freely. It also does not keep one kind of characteristic. One can interpret it in various ways since it can be varied in techniques and images and has positive links in the aspects of deconstruction. Therefore, various experiments in make-up need to be attempted and new products need to be developed. Designers also need to work on creating a new idea of make-up.
Author(s)
이미자
Issued Date
2009
Awarded Date
2009-02
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9417
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
최희자
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.