한국남성의 미용소비행동이 자기효능감 및 외모만족도에 미치는 영향
- Abstract
- In the past, conservative society considered decorating appearance or makeup as the exclusive property of women, but as the social atmosphere became a trend to accept appearance as a ability, many men became interested in the appearance of being seen.
The change of society and the increase of men's interest in beauty are also seen to lead to cosmetic consumption behavior.
This study was to investigate the effects of beauty consumption status, difference, and beauty consumption behavior on self-efficacy and appearance satisfaction of Korean men. For this purpose, a survey was conducted on 304 male workers in their 20s or older.The questionnaire consisted of questions about experience, awareness, self-efficacy, and appearance satisfaction of cosmetic consumption behavior. The results of the collected contents are as follows.
First, the most frequently consumed items by Korean men were 'hair'. The average number of shop visits and purchases of products was '1 or 2 times', and the consumption cost was 'less than 30,000 won'. The motive of beauty consumption was 'for regular management', and the most common reasons for choice were 'the ability of designers or managers' and 'quality and function'. The most common information collection for cosmetic consumption behavior was done through the Internet, and it was mainly consumed by 'personal brand'.
Second, in the experience of cosmetic consumption behavior, there was a significant difference in the order of marital status, occupation, final education, and monthly average income, and in the recognition, there was a significant difference only in occupation, final education, and monthly average income.
Third, the experience factors that have a positive effect on self-efficacy include the number of visits and consumption costs, and the perception factor is consumption need.The experience factor that has a positive effect on appearance satisfaction is consumption cost, and the perception factor is consumption process.
Therefore, the more the number of visits to beauty shops and the more the consumption cost is, the higher the awareness of the need for consumption is, the higher the self-efficacy is. The higher the consumption cost is, the higher the awareness of the consumption process is, the higher the appearance satisfaction is.
It is necessary for Korean men to try various cosmetic consumption behaviors by themselves to improve self-efficacy and appearance satisfaction, and it is necessary to develop cosmetic products and services that understand male consumption behavior and psychology.|과거 보수적인 사회는 외모를 꾸미는 행위나 화장을 여성들만의 전유물로 여겼지만, 사회분위기가 외모를 하나의 능력으로 받아들이는 추세가 되면서 다수의 남성들도 보여지는 모습에 많은 관심을 갖게 되었다.
사회의 변화와 남성들의 미용관심도 증가는 미용소비행동으로 이어진다고도 볼 수 있다.
본 연구는 한국남성의 미용소비현황과 차이, 미용소비행동이 자기효능감과 외모만족도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이며, 이를 위해 20대 이상의 직장인 남성 304명을 대상으로 설문을 시행하였다. 설문은 미용소비행동의 경험과 인식, 자기효능감, 외모만족도에 대한 문항으로 구성하였으며, 수집된 내용을 통한 결과는 다음과 같다.
첫째, 한국남성이 가장 많이 소비하는 종목은 ‘헤어’로 조사되었다. 월 평균 샵 방문횟수와 제품 구매횟수는 ‘1~2회’, 소비비용은 ‘3만원 미만’이 가장 많은 것으로 조사되었다. 미용소비의 동기는 ‘정기적인 관리를 위해’가 가장 많았으며, 선택이유로는 ‘디자이너나 관리사의 능력’과 ‘품질 및 기능’이 가장 많았다. 미용소비행동을 위한 정보 수집은 ‘인터넷’을 통해 이루어지는 경우가 가장 많았고, 주로 ‘개인브랜드’에서 많은 소비가 이루어지는 것으로 조사되었다.
둘째, 미용소비행동의 경험에서는 결혼여부, 직업, 최종학력, 월 평균 수입 순으로 유의미한 차이를 보였으며 인식에서는 직업, 최종학력, 월 평균 수입 부분에서만 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 자기효능감에 정(+)의 영향을 미치는 경험 요인으로는 방문횟수와 소비비용이 있으며, 인식 요인으로는 소비필요성이 있었다. 외모만족도에 정(+)의 영향을 미치는 경험 요인으로는 소비비용이 있으며, 인식 요인으로는 소비과정이 있었다.
따라서 미용관련 샵 방문횟수와 소비비용이 많을수록, 소비 필요성의 인식이 높을수록 자기효능감이 높은 것으로 나타났으며, 소비비용이 많을수록, 소비 과정에 대한 인식이 높을수록 외모만족도가 높은 것으로 나타났다.
한국남성들이 자기효능감과 외모만족도를 높이기 위해 스스로 다양한 미용소비행동을 시도하는 것이 필요할 것으로 보이며, 남성의 소비행동과 심리를 이해한 미용제품개발과 서비스를 연구가 이루어져야 할 것이다.
- Author(s)
- 노윤정
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 미용소비행동; 자기효능감; 외모만족도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9274
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