OAK

韓國敎會 社會福祉 活動의 活性化 方案에 관한 硏究

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Abstract
사회복지는 모든 국민들의 인간다운 생활을 보장하기 위한 총체적 체계이며 이러한 체계를 전문적인 방법으로 실천하는 행위이다. 결국 사회복지는 인간을 창조주의 창조이념에 의해 지은 인간에로의 인간성 회복운동이라는 큰 개념으로 이해될 수 있으며, 이는 곧 교회가 인간과의 관계에서 강조하는 하나님의 형상회복이라는 교회적 입장과 동일시 될 수 있다. 특히 사회복지가 교회조직의 근본이념인 성경적 바탕에서 발동되었다는 점에서 기독교의 복지활동과 상호불가분의 관계 속에 있다고 보아야 할 것이다.
따라서 본 논문은 성경에 나타난 사회복지사상을 살펴봄으로 교회 사회복지활동이 교회 본연의 사명임을 밝히고, 교회사회복지활동의 실태를 파악하여 부진의 요인을 규명하고, 활성화 방안을 찾아 교회의 정체성을 회복함과 동시에, 우리 사회가 요구하는 사회복지활동에 적극 참여하게 하려는데 목적이 있다
이러한 목적을 이루기 위하여 이미 발표된 선행자료들을 사용하여 연구한 결과 한국교회는 어떤 형태로든 사회복지활동을 하고 있으며, 노인복지와 아동복지를 가장 많이 실시하고 있고, 종합사회복지관을 설립하기를 가장 많이 원하고 있음을 알 수 있었다. 교회의 사회복지 활동의 목적은 이웃사랑의 실천에 있으며, 교회의 본래의 목적인 선교에 대한 높은 기대를 가지고 있었다.
교회가 사회복지사업을 실시하는데 있어 가장 큰 영향력을 가진 사람은 목회자이며, 목회자의 복지의식 전환을 위해서는 사회복지교육을 확대하여 실시해야 한다고 생각하고 있었다. 그리고 교회의 사회복지사업은 복지 전문가에게 맡겨야 한다고 인식하였다.
교회의 사회복지 활동의 문제점과 활성화 방안을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 목회자들의 사회복지실천의지가 결여되어 있다. 비록 목회자들의 사회복지실천의지가 복지의식에 못 미치고 있지만, 복지의식이 높은 목회자가 낮은 목회자보다 사회복지활동에 보다 적극적이기 때문에 이를 위한 지속적인 노력이 필요하며, 목회자들의 의식전환을 위한 교육제도를 도입하여야 할 것이다. 신학교나 기타 대학원에서 사회복지를 전공하거나 실천목회의 필수과목으로 지정함으로써 현장 목회에서 실천할 수 있도록 도와야 할 것이다.
둘째, 교회 내 자원활용의 비표율성이다. 교회는 많은 인적자원과 물절자원 및 시설자원을 보유하고 있지만 자원활용의 비효율성으로 인하여 사회복지사업의 효과를 극대화시키지 못하고 있음으로 사회전반에 대한 손해로 나타나고 있다. 이런 문제를 해결하고 발전하기 위해서는 체계적이고 통합된 사회복지 실천계획을 수립하여, 재정구조를 개편함으로 사회봉사비를 확충할 뿐 아니라, 교회시설자원을 최대한 활용할 수 있는 방법을 연구하고 아울러 인전자원의 적절한 배치를 통해서 효율을 극대화해야 할 것이다.
셋째, 다양한 사회복지프로그램의 부족이다. 아동복지사업 위주로 편중되어 있는 프로그램과 구빈적(救貧的)이고 자선적(慈善的) 차원의 사회복지활동에서 벗어나 보다 예방적이고, 광범위한 사회복지활동의 필요하다. 청소년문제 예방프로그램, 노인주간보호시설과 호스피스 사업, 장애인이 사회구성원으로 살아갈 수 있는데 도움을 주는 사업, 지역주민들의 욕구와 지역실정에 맞는 지역사회복지활동 둥 통합적인 복지프로그램을 개발하여야 할 것이다.
넷째, 개별교회중심주의와 교회의 소형화문제이다. 교회가 실시하는 대부분의 사회복지활동이 개별교회를 중심으로 체계적이고 전문적인 기술과 지식 없이 행해지고 있다. 이를 극복하고 발전하기 위해서는 지역 내 교회들과 연대하여 지역사회의 개발과 사회구조의 개선을 도모하는 활동이 있어야 한다. 지역중심이나 또는 해당 복지프로그램의 연합을 중심으로 복지활동을 전개한다면 교회의 소형화 문제도 극복 할 수 있는 효율적인 방안이 될 것이다.
결론적으로 교회의 사회복지활동은 시대적인 요청이나 흐름 때문에 시행하는 것이 아니라, 교회의 본질인 이웃사랑의 실천에 목적이 있다는 사실이다. 예수님은 오늘도 우리에게 말씀하고 계신다. "인자의 온 것은 섬김을 받으려 함이 아니라 도리어 섬기려 하고 자기 목숨을 많은 사람의 대속물로 주려 함이니라."(마태복음 20:28)
이제 성경에 나타난 복지사상과 함께 다양한 사회복지실천의 기법을 활용하여 믿음과 행함이 있는 건강한 교회로서 적극적인 사회복지활동을 실천해 나가야 할 것이다.|The social welfare is a comprehensive system designed to ensure all people's rights of dignity and humane life, and at the same time, it is a behavior practicing such a system in a professional way. After all, it is understood that the social welfare involves a campaign to recover the humanity conceived by Creator's ideology, which implies that our churches are obliged to realize God's ideal emphasizing the relationship between churches and men. In particular, the social welfare may well be traced back to the basic ideology of the church organization or the Bible, and in this context, the Christian welfare services are inevitably correlated with the churches.
With such conceptions in mind, this study was aimed at reviewing the social welfare thoughts described in the Bible in order to cofirm that the social welfare activities are the main mission of church, and thereupon, examining the conditions of churches' social welfare activities and addressing the problems thereof to recover the identity of the church organization and urge them to be more actively engaged in social welfare activities.
To this end, preceding studies were reviewed, and as a result, it was found that our Korean churches are engaged in social welfare activities in any way, and that they are involved most in the welfare services for the elderly and children, and that they want to establish a comprehensive social welfare center. The goal of churches' social welfare activities is to practice Christ's teaching "Love thy neighbors" and thereby, preach God's words as their primary objective.
The people who are most influential in churches' social welfare programs are the ministers, and therefore, it is deemed essential to awaken the ministers of the social welfare programs by expanding the social welfare education programs for them. On the other hand, it is deemed necessary to commit the social welfare specialists to churches' social welfare programs.
The results of this study can be summarized as follows;
First, ministers are less committed to the social welfare activities. Although they are less awakened of the social welfare activities, those ministers who are more awakened of the activities tend to be more actively engaged in the social welfare programs. In this regard, it seems to be necessary to introduce some effective education programs to awaken the ministers of the social welfare services. In this vein, it is deemed essential to include the social welfare in the curriculum of graduate school of theology or in the program of practical ministration so that student ministers may have an opportunity to practice the social welfare servlces.
Second, church resources are not efficiently used. Although our churches possess a variety of human and material resources, they are not using them efficiently enough to maximize the effects of their social welfare service programs. The result may be a great waste of the social welfare resources. In order to solve such problems, it is required to design an integrated social welfare action programs, overhaul the financial structure and thereby, increase the budget for social welfare programs, while exploring the ways to maximize the use of churches' social welfare resources and deploy the human resources in a more efficient way.
Third, we need to design more diverse social welfare programs. Since the current programs focus primarily on children's welfare and philanthropic or charitable welfare services, it is necessary to expand them into wider and preventive social welfare programs which may cover juvenile guidance, daycare and hospice services for the elderly, handicapped people's welfare, community programs meeting people's needs, etc.
Fourth, churches are too much individualized, while becoming smaller. Moreover, our churches tend to be engaged in the social welfare services without any systematic and professional knowledge and skill. In order to solve such problems and thereby, develop our churches' social welfare programs, it is deemed necessary to interlink their programs within a community, while improving community development programs and restructuring the community services. Then, church-centered welfare programs may well be replaced by community-centered ones.
In conclusion, our churches are engaged in the social welfare services not due to some historical demands or conditions but due to their mission or "Love thy neighbors". Still today, Jesus tells us, "‥‥ just as the Son of Man did not come to be served, but to serve, and to give his life as a .ansom for many." (Mattew 20:28).
Now is the time when our churches should use various social welfare techniques based on such a welfare thought of the Bible, and as healthy churches armed with belief and practice, should be more actively engaged in the social welfare activities.
Author(s)
朴元在 .
Issued Date
2002
Type
Thesis
Keyword
한국교회교회사회복지활동지역교회
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9249
Affiliation
漢城大學校 行政大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 行政大學院
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
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