OAK

플라톤의 宇宙 生成論의 입장에서 본 궁정 발레의 幾何學的 패턴의 의미

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 르네상스 시기에 프랑스 궁정을 중심으로 이루어졌던 궁정 발레(Court do Ballet)의 기하학적인 움직임과 플라톤의『티마이오스(Timaeus)』편 우주 생성론에서 나타난 기하학의 원리를 비교 고찰해 봄으로써 플라톤의 우주 생성론의 입장에서 본 궁정 발레의 기하학적인 패턴의 의미에 관한 연구를 목적으로 하고 있다.
르네상스기의 궁정 발레가 기하학적인 특성을 지닐 수 밖에 없었던 것은 그 시대에 유행하고 있었던 사상들이 중요한 역할을 하고 있었기 때문이다. 즉 르네상스 시대는 전반적으로 고대 그리스·로마 사상과 플라톤 철학의 부활로 모든 예술과 학문 등이 플라톤 사상을 중심으로 이루어지고 있었고, 이 시대에 탄생한 궁정 발레 또한 이러한 사회적 흐름에 맞추어 발전을 하고 있었다.
르네상스기의 궁정 발레는 아직 독립적인 예술 형태가 아닌 복합적인 형태를 지니고 있었으며, 춤 부분에 나타난 무용 표현 방법은 안무자의 예술에 대한 내적 취향에 따라 회전, 곡행, 우회, 얽힘, 혼합, 대면, 정지, 삼각형이나 사각형 또는 타원형이나 나선형, 사슬, 다이아몬드형 등 선(線) 중심의 수(數)적인 기하학의 원리에 입각한 예술 활동이었다.
플라톤의 후기 대화편인『티마이오스(Timaeus)』에서 우주는 이데아의 세계와 물질의 세계가 기하학을 통해 이루어진 것으로 봄으로써 기하학은 우주를 지성적으로 아름답게 만들어 주는 원리로써 작용하고 있다. 다시 말해서 플라톤의 우주 만듦에는 신적인 장인 데미우르고스(Demiurgos)가 이데아와 같은 본(本)이 되는 형상(形相)과 물질적인 재료를 가지고 기하학이라는 원리에 입각하여 우주를 적도와 균형에 맞는 가시적이고 감각적인 것으로 만든 것이다.
이렇게 기하학을 통해 생성된 우주는 만듦의 관점에서 플라톤의 예술론이라고 이해할 수 있다. 따라서 르네상스기의 궁정 발레의 안무에 나타난 기하학은 플라톤의 우주 생성론에 나타난 기하학과 만듦의 관점에서 유사하게 비유될 수 있다. 즉 궁정 발레의 안무들은 지성(nous)을 지닌 데미우르고스처럼 몸과 움직임이라는 감각적 대상을 지적이고 이성적인 것으로 만들기 위하여 기하학을 도입했다고 볼 수 있다.
이러한 사실들로 보아 수(數)적인 기하학은 예술 활동에 있어서 작품을 가장 이성적으로 만들 수 있는 원리라고 볼 수 있으며, 궁정을 중심으로 이루어졌던 궁정 발레 또한 기하학적인 도형에 바탕을 둔 예술 활동이었기에 생성된 우주의 존재처럼 질서있고 균형있는 아름다운 산물로 볼 수 있는 것이다.|The Research of in the time of "Renascence", the developed court de ballet, centering around the court of Italia and France and the book "Timaeus" which was the latter work of plato proved out following facts.
The court de ballet, like present ballet, was not composed of as the independent type of Art, but the factors, like music, poetry, stage setting, dance according to the dramatic story were combined as the multi-types, and at the same time, were developed.
Especially, the dance characters which were shown in the part of court de ballet, were a trend which was based on the numberical geometry, called as the "linear dance" and this movement carried the symbolical and metaphorical meaning.
In the period of "Renascence" revolving around Italia and France, most of European society gave much influences upon the several fields from literature, science, and so forth, to paintings, architecture, as soon as the Ancient Greek-Roman idea and platonic philosopher were resurrected and the court de ballet also was exceptional. In the period of Renascence, most dancers of court de ballet follow the dance types which were based on the geometrical idea of platon.
Plato, in the book of "Timaeus" which was his latter work thought that the cosmos was created and suggested the godlike craftsman, called as "Demiurgos" as the fist cause that raises the cosmos, and expressed him as the highest god who has the intellectual nature and was a creator of the cosmos Because Demiurgos could look at the form that becomes an example like the idea.
Second, the certain model which becomes the original form of the shape must exist so that the sensual counterpart and shape that we can see and feel like the cosmos may be made but because th form that becomes the model is abstract and spiritual existence, we can not see it in the sensual and material world, and it was regarded as the same idea and as the existence that always can be recognized and caught by only the reason.
Lastly, the cosmos was made of the material matters. In order to visualize the cosmos, by the form which becomes an example and the material matter which was based on the principle of the numberical geometry, the cosmos was made in order and with high beauty.
Judging from this point of view of the cosmos creation. The cosmology of plato can be called as his own theory of Art and from this point of view can be comprehended as the artist who makes "Demiurgos". If so, the dancers of court de ballet possess the same reason, like "Demiurgos", we can say that they are the ideal persons who try to realize the beauty which is equipped with the universal order and harmony.
Consequently, the geometrical pattern of court de ballet may be thought as the dancer's heritage who thought that the dance is not the pursuit for only amusements but the pursuit for the intellectual and reasonable activities.
Author(s)
박윤정
Issued Date
2001
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9153
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
무용학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.