프랜차이즈 가맹본부 계약시스템의 공정성이 신뢰 및 계약 의도에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- 가맹계약 지식수준의 조절 효과를 중심으로
- Abstract
- 외식사업 분야뿐만 아니라 프랜차이즈 산업은 점점 다양한 분야로 확산되고 있다. 이런 변화들로 예비가맹사업자와 소비자들의 눈높이와 기대 심리는 차츰 높아지는 사회 분위기 속에서 프랜차이즈 가맹본부는 도태되지 않고 시대의 흐름에 맞게 우수한 프랜차이즈 기업으로 지속 성장하기 위해서는 프랜차이즈 시스템을 더욱 전문화하고, 체계적인 가맹점을 확장할 수 있어야 할 것이다.
따라서 본 연구에서는 프랜차이즈 계약시스템의 공정성이 예비가맹사업자의 신뢰에 어떠한 영향을 미치며, 궁극적으로 가맹본부와의 신뢰 및 계약관계에 대한 영향을 검증하고자 한다.
연구 모형으로는 공정성을 절차 공정성, 정보 공정성, 거래 공정성의 독립변수로 나누어 설정하고, 계약 의도를 종속변수로 구분하였으며, 매개변수로 가맹 계약 사전 지식수준을 선택하였다.
본 논문의 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 프랜차이즈 가맹본부 계약시스템의 공정성은 신뢰에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 프랜차이즈 가맹본부 계약시스템의 공정성에 대한 신뢰는 계약 의도에 의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었고, 이것은 예비가맹사업자의 신뢰가 높아질수록 프랜차이즈 가맹본부와의 계약의도가 높아지는 것을 의미한다. 또한, 연구 결과에서 예비가맹사업자의 가맹계약에 대한 사전 지식수준이 낮을수록 절차공정성에 대한 신뢰가 가맹본부와의 계약의도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
따라서, 가맹사업의 성공을 위해서 가맹본부는 정보 공개서 및 경영성과 관련 정보 제공 등의 가맹계약 시스템의 공정성을 향상 시키고 예비가맹사업자의 신뢰도를 높일 수 있도록 노력해야 하며, 가맹본부와 예비가맹사업자의 정보의 비대칭 문제를 해결하기 위해서 예비가맹사업자는 숙고 기간 동안 변호사, 법률전문가, 컨선턴트 등 법적 전문지식인의 도움을 받도록 하거나, 프랜차이즈 본부는 예비가맹사업자에게 전문가에게 받은 자문 내용과 외부 교육 기관에서 프랜차이즈 시스템과 가맹사업법에 대한 충분한 교육을 받았음을 확인하는 의무 교육 수료증을 요구하는 등의 계약체결 이전 단계에서부터 가맹계약에 대한 정보의 비대칭을 보완할 수 있는 법적 규제가 요구된다.| The franchise industry is becoming increasingly diversified and growing, and the franchisor can grow into an excellent franchise company by systematically and continuously managing the needs of specialized consumers and the requirements of prospective franchisees.
Therefore, this study aims to verify the influence of the fairness of the franchise contract system on the trust of prospective franchisees and ultimately on the trust relationship and contractual relationship with the franchisor.
The research model divides fairness into procedural fairness, information fairness, and transaction fairness and sets it as an independent variable, and distinguishescontract intention as a dependent variable, and selects the level of prior knowledge of the franchise contract as a mediating variable.
The research results of this paper are as follows.
First, the fairness of the franchise headquarters contract system was found to have a statistically significant positive (+) effect on trust.
Second, it was analyzed that trust in the fairness of the franchise headquarters contract system had a positive (+) effect on contract intention, which means that as the trust of prospective franchisees increases, the intention to contract with the franchisor also increases. In addition, the lower the level of prior knowledge of prospective franchisees about franchise contracts, the greater the trust in procedural fairness was found to be the most influential factor in their intention to enter into a contract with the franchisor. Therefore, in order to succeed in a franchise business, the franchisor must s trive to improve the fairness of the franchise contract system, such as providing information disclosure documents and information related to management performance, to increase the trust of prospective franchisees. In addition, in order to resolve the problem of information asymmetry between the franchisor and prospective franchisees, prospective franchisees can receive legal expertise from lawyers, legal experts, and consultants during the deliberation period, and the franchisor requires prospective franchisees to obtain a certificate of completion of mandatory education that verifies that they have received advice from experts and have received sufficient education on the franchise system and franchise business law from an external educational institution. Legal regulations are required to supplement the information asymmetry regarding franchise contracts prior to the contract signing stage.
- Author(s)
- 함미경
- Issued Date
- 2025
- Awarded Date
- 2025-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 계약의도; 사전지식수준; 신뢰; 프랜차이즈 가맹계약
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9125
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