표준보육과정의 영아권리에 대한 내용분석과 보육교사의 인식
- Abstract
- 본 논문은 표준보육과정의 영아권리(UN아동권리협약의 4대 기본권)에 대한 내용분석과 보육교사의 인식에 관한 연구로, 영아권리 중요도 인식 및 실천정도 인식에 영향을 미치는 요인을 알아보고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 표준보육과정에 반영된 영아권리 내용을 분석한다.
2) 보육교사 개인과 재직기관의 특성에 따라 표준보육과정의 영아권리에 대해 인식하는 중요도 정도에 차이가 있는지 확인한다.
3) 보육교사 개인과 재직기관의 특성에 따라 표준보육과정의 영아권리에 대해 인식하는 실천 정도에 차이가 있는지 확인한다.
본 연구의 대상은 서울시와 경기도에 소재한 어린이집의 영아반 보육교사이며, 표본 선정은 시설 유형에 따라 무작위 선정(random selection)하였다.
표준보육과정에 영아권리 중요도 인식과 실천정도 인식에 관한 도구가 미비하여 유엔아동권리협약에서 제시한 4대 기본권을 기준으로 2세 표준보육과정을 영역별 지도 원리를 구분하여 내용분석 한 후, 타당도검사를 실시하여 Likert 5점 척도로 만들어 실증 조사하였다.
수집된 자료는 통계패키지인 SPSS 21.0을 사용하여 분석하였다.
연구결과의 요약은 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 표준보육과정에 반영된 영아권리에 대한 내용분석 및 중요도 인식과 실천정도 인식에서 실천보다 중요도 인식이 높았으며, 보육교사의 영아권리에 대해 중요도 인식은 생존권이 가장 높게 분석되었다.
둘째, 보육교사 개인 및 재직기관의 특성에 따른 차이의 결과는 표준보육과정 지침에 영아권리가 반영되어 있음을 인식하고 지침대로 보육활동을 계획하는 질문에 ‘그렇지 않다’의 의견이 45.5%로 나타났고, 이유는 표준보육과정 지침서 및 교육에서 아동권리협약 4대 기본권에 대한 구체적인 기술이나 설명을 듣지 못했다는 응답이 65.7%가 나타나 표준보육과정 지침서의 구체적 기술로 보육교사들의 인식을 높일 필요가 있다.
셋째, 보육교사의 표준보육과정에 반영된 영아권리 실천은 4대 기본권에서 생존권이 가장 높게 실천되는 것으로 나타났다.
넷째, 보육교사 개인의 재직기관의 특성에 따른 차이의 실천에 영향을 미치는 요인으로는 인적요인, 환경요인, 지원체계요인을 분석하였는데, 3가지 변인 모두 영아권리인 생존권과 보호권의 실천에 영향력이 없는 것으로 나타났고, 발달권과 참여권은 환경요인과 지원체계요인에 따른 차이로 해석되었다.
보육교사의 표준보육과정의 영아권리에 대한 내용분석과 보육교사의 인식은 결국 영아의 성장발달에 직접적으로 미치는 환경이 되며, 교사교육을 통해 현장에서 실천될 수 있도록 지원체계의 환경이 마련되어야 할 것을 시사한다. | This paper, as a study conducted on content analysis and perception of nursing teachers on the infant rights of the standard childcare process (the four fundamental rights of the UN Convention on Children's Rights), devised the following research subjects in order to determine the factors that influence the recognition of the importance of infant rights and recognition of the practice degree.
1) The contents of the infant rights reflected in the standard child care process are analyzed.
2) Analyze the differences in the degree of importance recognized for infant rights of the childcare process, depending on the character- istics of individuals and working institutions.
3) Analyze the differences in the practice degree recognized for infant rights of the childcare process, depending on the characteristics of individuals and working institutions.
The subjects of this study are nursing teachers at daycare centers located in Seoul and Gyeonggi Province, and random selection was done for sample selection according to the type of facility.
Considering the lack of tools for recognizing the importance of infant rights and the degree of practice in the standard child care process, the two year old child care programs are analyzed based on the four basic rights provided by the United Nations Convention on the Rights of Children, and then a validity inspection was conducted and was made in to a Likert 5-point scale for actual inspection.
The collected data was analyzed using the statistical package SPSS 21.0.
The summary of the findings is as follows.
First, the content analysis of the infant rights reflected in the standard child care process of the child care teacher revealed that recognition of importance was higher than recognition of degree of practice, and the importance perception of child rights of child care teachers was the highest among the analyzed survival rights.
Second, as the outcome of the differences in characteristics of child care teachers, individuals and incumbent institutions, '45.5%' answered 'Disagree' on the question of whether they are aware that infant rights are reflected in the guidelines of the standard childcare process and that they are planning their childcare activities according to the provided guideline. The reason for this is that 65.7 percent of the respondents said that they did not receive specific descriptions or instructions regarding the four fundamental rights of the Convention on Child Rights in the standard child care curriculum guidelines, and thus specific skills of the guidelines for the child care process are required in order to enhance the recognition of nursing teachers.
Third, it was found that the right to survive is the highest of the four basic rights for the child to be practiced, which is reflected in the infant rights of standard child care process of nursing teachers.
Fourth, human factors, environmental factors, and support system factors were analyzed as factors affecting the implementation of differences according to the characteristics of the working institutions of individual nursing teachers. All three variants were found to have no influence on the practice of the right to survive and right of protection of the infant rights, and development rights and right to participate were interpreted as the differences between environmental factors and support system factors.
The content analysis of the infant rights of the standard childcare process and the perception of the nursing teachers will eventually become the environment that may have a direct impact on the development of the infant's growth. Thus this study suggests that the environment of the support system should be prepared so that teachers can practice at the actual site.
- Author(s)
- 박고은
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 표준보육과정; 영아권리; 4대 기본권; 인식; 실천
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9104
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.