편의체험과 쾌락체험 구성요인이 카페 매력도에 미치는 영향
- Abstract
- 본 연구는 고객체험 요소를 편의체험과 쾌락체험으로 나누고, 이들이 2차원적 위계 구조를 지닌 것으로 모형화하여 실증적 으로 검증하고자 한다. 구체적으로 고객체험을 구성하는 2가지 기본차원으로서 편의체험과 쾌락체험을 제시하였다. 2개의 기본차원은 각각 3개와 5개의 하위 차원으로 구성되는 것으로 모형화하였다. 편의체험의 하위 차원으로는 의사결정 편의, 정보 접근 편의, 효용 편의, 쾌락체험의 하위 차원으로는 감각, 정서, 인지, 행동 및 관계적 체험이 포함되어 총 8개의 하위 차원으로 구성하였다. 본 연구에서 제시한 고객체험의 2차원 위계 구조에 대한 실증적 검증을 통해 편의체험과 쾌락체험 요인이 카페 매력도에 주는 영향을 파악하였다.
분석을 위해 배포된 200부의 설문 중 미회수되거나 신뢰도가 떨어진 14부를 제외한 총 175부의 데이터가 최종분석에 사용되었다, 측정항목의 선별 및 정교화, 신뢰성 분석 및 타당성 분석 등을 실시하였다. 요인분석 결과 편의체험 요인은 의사결정 편의, 효용 편의로 쾌락체험 요인은 정서적 체험과 관계적 체험으로 구성되었다. 본 연구의 가설검정을 위하여 상관관계분석과 공변량구조모형분석을 활용하였다.
분석결과 편의체험 요인이 카페 매력도에 긍정적 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한, 쾌락체험 요인은 통계적으로 유의하지 않음을 확인하였다.
이러한 연구의 결과는 고객체험 요인이 카페 매력도에 어떠한 차이가 있는지를 파악하여 카페를 운영하는 측면에서 도움이 될 수 있는 정보를 제공하고 향후 마케팅 전략 수립에 방향성을 제시하는데 의미가 있다 하겠다.|This study aims to divide the customer experience elements into convenience and hedonic experiences and model them as two-dimensional hierarchical structures to verify empirically. Specifically, two basic dimensions of customer experience were presented: convenience and hedonic experiences. The two basic dimensions are modeled as consisting of three and five sub-dimensions, respectively. The lower levels of convenience experience include decision-making convenience, information access convenience, utility convenience, and hedonic experience, including sensory experience, emotional experience, cognitive experience, behavioral experience, and relational experience. Through empirical verification of the two-dimensional hierarchy of customer experience presented in this study, the effect of convenience and hedonic experience factors on cafe attractiveness was identified.
Of the 200 surveys distributed for analysis, a total of 175 pieces of data were used for the final analysis, except for 14 parts that were not collected or were unreliable. Screening and refinement of measured items, reliability analysis and feasibility analysis were conducted. According to the analysis of the factors, the convenience experience factors consisted of decision-making convenience and utility convenience, and the hedonic experience factors consisted of emotional experience and related experiences. Correlation analysis and covariance structural model analysis were used for hypothesis testing in this study.
The analysis confirmed that the convenience experience factor had a positive effect on the cafe's attractiveness. In addition, it was confirmed that the factors of hedonic experience were not statistically significant.
The results of these studies are meaningful in identifying the differences in customer experience factors in cafe attractiveness, providing information that can be helpful in terms of cafe operation, and presenting direction for future marketing strategies.
- Author(s)
- 김재환
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 편의체험; 쾌락체험; 카페 매력도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9095
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