트리콜로지스트의 퍼스널리티가 소비자의 구매의도와 재구매행동에 미치는 영향
- Abstract
- 본 연구는 트리콜로지스트(Trichologist)의 퍼스널리티가 소비자의 구매의도와 재구매행동에 미치는 영향과 트리콜로지스트의 퍼스널리티와 재구매행동 간의 관계에서 구매의도의 매개효과를 검증하는데 목적이 있다. 이 연구는 두피·탈모관리 산업에서 트리콜로지스트의 역량을 강화하고 고객유지 및 확보에 영향을 미칠 수 있는 변수들에 대한 실증적 분석을 제시하고자 하였다. 또한 트리콜로지스트의 퍼스널리티 속성인 공감능력, 친절도, 전문성, 신뢰성 간의 영향관계를 검증함으로써 실무적으로 트리콜로지스트에게 필요한 역량을 확인하고자 하였다.
본 연구의 실증조사는 2024년 10월 21일부터 2024년 10월 31일까지 두피·탈모관리 서비스를 받은 적이 있는 국내 거주 중인 성인 505명을 대상으로 자기 기입식 설문을 진행하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSS Ver.28.0 통계 패키지를 활용하여 빈도분석, 기술통계분석, 탐색적 요인분석, 상관관계분석(correlation analysis), 독립표본 t 검정(t-test), 일원분산분석(oneway analy sis of variance:oneway ANOVA), 회귀분석, 위계적 회귀분석을 실시하여 분하였고 연구문제에 따른 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 트리콜로지스트의 퍼스널리티가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에서 하위요인으로 설정한 퍼스널리티 요인(공감능력, 친절도, 전문성, 신뢰성)은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 공감능력과 신뢰성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
둘째, 소비자의 구매의도가 소비자의 재구매행동에 미치는 영향은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 소비자의 구매의도가 소비자의 재구매행동을 강화하는 중요한 변수임을 시사한다.
셋째, 소비자의 재구매행동에 미치는 영향에 관해 트리콜로지스트의 퍼스널리티(공감능력, 친절도, 전문성, 신뢰성)는 정(+)의 영향을 미쳤으며, 특히 전문성과 신뢰성이 중요한 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
넷째, 트리콜로지스트의 퍼스널리티와 소비자의 재구매행동 간의 관계에서 소비자의 구매의도는 부분매개효과를 가지며, 소비자의 구매의도가 트리콜로지스트의 퍼스널리티 요인과 소비자의 재구매행동 간의 관계를 매개하는 중요한 역할을 한다는 결과가 도출되었다.
다섯째, 트리콜로지스트의 퍼스널리티 속성 간의 상관관계 및 영향력이 실증적으로 확인되었으며, 본 결과는 향후 두피·탈모관리 산업에서 트리콜로지스트가 소비자와의 관계를 강화하고 서비스 품질을 향상시키는 마케팅 전략 개발에 유용한 기초 자료가 될 수 있음을 시사한다.
이상으로 본 연구를 통해 트리콜로지스트의 퍼스널리티가 소비자 행동에 미치는 영향을 실증적으로 분석하는데 의의가 있으며, 특히 트리콜로지스트의 역량 강화 및 고객 확보에 중요한 실무적 자료가 될 것으로 기대된다. 또한 두피·탈모관리 현장에서 인적서비스품질 관리에 기초자료로 제공되리라 사료된다.| This study aims to verify the impact of trichologist's personality on consumers’ purchase intention and repurchase behavior and the mediating effect of purchase intention in the relationship between trichologist's personality and repurchase behavior.
This study aimed to strengthen the competence of trichologists in the scalp and hair loss management industry and to present an empirical analysis of variables that can affect customer retention and acquisition. In addition, the study aimed to identify the competencies required of trichologists in practice by verifying the influence of empathy, friendliness, professionalism, and reliability, which are the personality traits of trichologists.
The empirical survey of this study was conducted on 505 adults living in Korea who had received scalp and hair loss management services from October 21, 2024 to October 31, 2024, and the analysis of the collected data was conducted using SPSS Ver.28. .0 statistical package to analyze frequency analysis, descriptive statistics, exploratory factor analysis, correlation analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), regression analysis, and hierarchical regression analysis. The main research results according to the research questions are as follows.
First of all, the personality factors (empathy, friendliness, professionalism, and reliability) set as sub-factors in the impact of the tricologist's personality on consumers’ purchase intention was found to have a positive impact. In particular, empathy and reliability were found to have the greatest impact.
Second, the impact of consumers’ purchase intention on their repurchase behavior was found to be positive. This suggests that the consumers’ purchase intention is an important variable that strengthens the consumers’ repurchase behavior.
Third, the trichologist's personality (empathy, friendliness, professionalism, and reliability) had a positive impact on consumers' repurchase behavior, and professionalism and reliability were found to have a significant impact.
Fourth, the relationship between the tricologist's personality and the consumers’ repurchase behavior has a partial mediation effect, and the consumers’ purchase intention plays an important role in mediating the relationship between the tricologist's personality factor and the consumers’ repurchase behavior.
Fifth, the correlation and influence of the trichologist's personal attribute s were empirically confirmed, and this result suggests that this study can be a useful basis for developing marketing strategies for trichologists to strengthen their relationships with consumers and improve the quality of their services in the scalp and hair loss management industry in the future.
In conclusion, this study is significant in that it empirically analyzes the impact of trichologists' personalities on consumer behavior, and it is expected to be an important practical resource for strengthening the capabilities of trichologists and securing customers. And we hope that it will be provided as a basis for managing the quality of human services in the field of scalp and hair loss management. In conclusion, this study is significant in that it empirically analyzes the impact of the tricologist's personality on consumer behavior, and we believe that it will be an important practical resource for strengthening the tricologist's capabilities and securing customers. And we hope that it will be provided as basic data for the management of human service quality in the field of scalp and hair loss management.
- Author(s)
- 김다현
- Issued Date
- 2025
- Awarded Date
- 2025-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 트리콜로지스트; 두피관리; 탈모관리; 구매의도; 재구매행동
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9054
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