타이포그래피의 환경 변화 연구
- Alternative Title
- 25년간 디자인 관련 잡지의 타이포그래피 기사를 중심으로
- Abstract
- 본 연구는 문화현상이라는 전제 하에 지금까지 디자인 분야의 모장의 현장을 보도해주고 장을 마련해 주는 역할을 해왔던 디자인 잡지에 게재된 타이포그래피 기사 중 1983년에서 2007년까지의 25년 동안을 연구 범위로 하여 컴퓨터의 등장으로 활발해진 타이포그래피 분야의 97-98년 전후의 역사를 살펴보고 분석하여 우리나라 타이포그래피 분야의 발전과 관심의 변화를 짚어봄으로써 현재 타이포그래피 분야의 문제점과 향후 타이포그래피가 나가야 할 방향을 제시하는데 그 연구목적을 두었다.
분석의 분야는 타입, 타이포그래피, 타이포그래퍼 영역으로 나누었다. 타입 영역에서는 실무, 교육, 전시, 평론·이론·담론, 저작권으로 분류하여 살펴보았고, 타이포그래피 영역에서는 실무, 교육, 전시, 평론·이론·담론으로 분류하여 살펴보았다. 타이포그래퍼 영역에서는 기사 빈도, 활동 지역과 부분으로 분류하여 살펴보았으며, 그 결과, 다음과 같은 타이포그래피의 환경 변화를 파악할 수 있었다.
첫째, 컴퓨터의 발달로 인터넷의 경계가 국내외적으로 넓어지고 그 교류가 활발해 짐에 따라 98년 이전 보다 타이포그래피 관련 기사뿐 아니라 타이포그래퍼의 기사 양이 현저히 늘어나고 타이포그래퍼의 활동성 또한 다양해 졌다. 각국의 문화, 사건, 이슈 속에서만 그 관심이 집중되어 있는 것이 아니라 대중화 되고 글로벌 해지는 문화로 점차 변해가고 있음을 발견할 수 있다.
둘째, 손으로 혹은 타자기나 사진식자에 의해 만들어진 활자들이 컴퓨터의 정교하고 편리함 속에서 예전과 비교 할 수 없을 정도로 다양한 디지털 폰트가 등장했고, 그에 따른 문제로 폰트디자이너들이 법적으로 활자를 보호해야한다는 주장과 함께 글자체 보호법이 생겨났지만 아직 보완해야 할 부분이 많음을 알 수 있다.
셋째, 디지털 시대와는 역으로 아날로그적인 캘리그래피가 관심이 증가 하였는데, 디지털 속성의 불완전성을 아날로그적 감성을 담아 보완함으로써 새로운 트렌드로 자리 잡아 가고 있음을 알 수 있다.
넷째, 2차원적인 인쇄물에서 벗어나 다른 영역과의 결합으로 문학, 패션, 제품 등 그 영역이 확대되고 있으며, 외국과의 교류로 인한 전시와 수업 또한 확산되고 있다.
다섯째, 90년대 디지털시대가 열리면서 급증하는 인쇄 매체나 일부 역사적 개념이 미흡한 디자이너들에 의해 잘못 해석된 디지털 타이포그래피에 관한 문제 등에 대한 평론이 늘어났다. 또한 이 시대에 필요한 타이포그래피의 의미 있는 이론과 함께 타이포그래피의 현재와 미래에 대해 관심이 증가하였다.
여섯째, 국내 타이포그래퍼의 경우 지역적이고 분화적인 특성을 가지고 한정된 영역에서 활동하고 있지만, 국외 타이포그래퍼들의 경우 한 분야에 국한 되지 않고 다양한 활동 영역과 넓은 교류의 폭을 가지고 있음을 발견했다.
신 타이포그래피 혁명가 얀 치홀트는 ‘시대정신’, ‘시대에 대한 책임’으로 디자이너가 가져야 할 책임을 지적했다. 시대적 상황과 문제에 관심이 많았고, 발견된 문제들을 시대언어로 풀고자 노력했던 그의 모습은 시대와 호흡해서 그 시대의 문화를 창조해야 하는 디자이너들에게 가치 있는 본보기다. 즉, 그가 말한 것처럼 무엇이 정답이냐가 아니라 타이포그래피가 그 당시 상황과 그 시대정신을 얼마나 반영하면서 발전을 했는가에 우리는 초점을 맞출 필요가 있으며, 지금까지의 분석내용에서 우리의 시대에 대한 책임을 발견해 내는 일과 새로운 시대적 요구에 맞는 디자인 양식을 정립해야 하는 것이 타이포그래퍼들의 과제로 남아있다.|This study established typography articles published for 25 years in design magazines from 1983 to 2007 as its range of research, which have played a role in reporting various scenes in the field of design and providing its backgrounds on the premise of a cultural phenomenon. The purpose of the study is to suggest the present problems in the field of typography and its directions for the future by examining and analyzing the history before and after 1997 and 1998 in the field of typography more activated with the advent of computers and investigating the development of the field of typography in Korea and the trend of interests in it.
The contents of articles were largely classified into three domains for the analysis, such as type, typography and typographers. The domain of type was divided into practical business, education, exhibition, review·theory·discussion, and copyright for the investigation, the domain of typography was divided into practical business, education, exhibition and review·theory·discussion while the domain of typographer was divided into the frequency of articles and the areas and parts of activities, which made it possible to comprehend the environmental changes of typography as follows.
Firstly, thanks to the development of computers, the border of internet has been extended domestically and internationally, and since the interchange is activated, not only did the quantity of both typography-related and typographer-related articles increase, but the activity of typographers became more diversified, which shows the culture turning into a more popular and global one as well as people focusing their interests on cultures, accidents and issues in each country.
Secondly, types made by hands, typewriters or photocompositions have improved into various kinds of digital fonts incomparable with those long ago thanks to the delicacy and convenience of computers, and protective legislations for typeface were made to solve the relevant problems along with arguments that font designers should protect types legally, but it was found there are still a great many of matters to be complemented.
Thirdly, in the other way of the digital era, people have shown more interests in analog-like calligraphy, which indicates that a new trend has been settled down by complementing the imperfect attribute of digital topography with analog-like sensibility.
Fourthly, being far from the two-dimensional printed matter, typography extends its domain into literature, fashion and merchandise in combination of other domains, further its exhibitions and classes expanded through the exchange with other countries.
Fifthly, with the beginning of the digital era in the 1990s, reviews increased about the rapid increase of print media or the digital typography-related issues misinterpreted by designers lacking some historical concepts. In addition, the study talks about the present and the future of typography along with meaningful theories of typography needed in this era.
Finally, as for typographers in Korea, they lead active parts in the limited domain within an area with regional and differentiated characteristics, but as for typographers abroad, they were found to have various domains of activity and a greater width of interchange without setting limits in a single field.
Jan Tschihold, who was a revolutionary of the New Typography, pointed out that ‘the spirit of the times' and ‘the responsibility for the times' are what designers should have as their responsibilities. He had a lot of interests in circumstances and issues of the times and tried to solve the discovered problems with a language of the times, which will be valuable examples to designers who have to breath with the times and create a culture of the times. In other words, as he mentioned, it is needed for us not to focus on what is a right answer but how much typography has developed, reflecting the circumstances and the spirit of the times in those days, and on the basis of the results analyzed so far, it is required for us to find the responsibilities of our times and build up design patterns fit for new demands of the times.
- Author(s)
- 이은경
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 디자인잡지; 타이포그래피; 타이포그래피 기사
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9019
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.