OAK

컨설턴트의 역량과 부문별 컨설팅 유형이 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
소규모 농식품 기업을 중심으로
Abstract
본 연구는 제조 및 판매를 영위하고 있는 국내의 소규모 농식품 기업을 대상으로 경영성과에 영향을 미칠 것으로 판단되는 부문별 컨설팅 효과가 컨설턴트의 역량을 매개로 하여 기업의 경영성과에 미치는 영향을 검증하고자 실시되었다. 이러한 연구 검증을 통하여 소규모 농식품 기업에 대한 경영컨설팅의 효과를 확인하고 정부 및 민간 전문 컨설턴트의 소규모 농식품 기업에 대한 컨설팅 지원시 기업의 특성에 맞는 맞춤형 컨설팅을 수행하는데 도움이 될 수 있도록 하는 데 있다.
최근 수년간 소규모 농식품 기업의 창업은 꾸준하게 증가하고 있으나 규모면에서 영세성을 벗어나고 있지 못하고 있으며, 전문성의 부족에 따른 제품 개발 및 판로 개척의 어려움, 자금 부족, 사업전략의 미체계화 등으로 인하여 기업이 안정적으로 성장해 나가는데 있어서 많은 어려움이 내재되어 있는 상황이라고 볼 수 있다. 이에 정부 및 지자체, 민간 전문 컨설턴트들에 의하며 많은 컨설팅 및 전문 교육이 진행되어지고 있으나, 식품 업종 다양화, 원재료의 특성, 소비자 needs의 다양성에 대해 소규모 농식품 기업에 대응하기가 점점 어려워지게 되었다.
그러나 지금까지의 많은 선행연구가 컨설턴트의 역량과 컨설팅 성과 간에 미치는 영향에 대한 연구 중심으로 이루어져 왔거나, 또는 여러 업종에 걸쳐 종합적인 연구 중심으로 진행되어 옴에 따라, 소규모 농식품 기업에 한정하여 컨설팅 성과를 검증하는 연구가 이루어지지 않았다.
이에 본 연구에서는 기업의 경영성과에 영향을 미칠 것으로 여겨지는 컨설턴트의 역량과, 7개의 부문별 컨설팅 유형(전략수립 컨설팅, 신제품 개발 컨설팅, 홍보 및 판매촉진 컨설팅, 판로개척 컨설팅, 생산공정 개선 컨설팅, 품질 및 위생관리 컨설팅, 업무 프로세스 개선 컨설팅)의 38개 항목에 대한 효과가 경영성과(매출증가율, 수익성 향상, 비용절감, 시장점유율 증가, 생산효율성 향상, 불량률 감소, 효율적 기업 운영, 경영계획 수립 운영)에 어떠한 영향을 미치는지는 연구하고자 하였다.
본 연구 결과 농식품 기업의 창업 후 판매 초기의 매출은 주위의 친지 등 인맥을 통한 소매 중심의 매출과 인터넷을 통한 매출에서 출발하여 점차적으로 지역 매장과 도매상으로 확대되고 기업의 매출 규모가 증가해 가는 과정에 제품의 품질력 확보가 이루어지면서 점차 대형 매장으로 판매가 이루어지는 판매 형태를 보이고 있었다.
이러한 연구를 바탕으로 경영성과에 영향을 미치는 요인을 보면
첫째 부문별 컨설팅 유형으로 보면, 신제품 개발과 홍보 판촉 컨설팅, 판로개척 컨설팅, 생산 공정 개선 컨설팅은 매출 증가 및 수익성 향상, 비용 절감 등에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나, 품질 및 위생관리 컨설팅 및 업무 프로세스 개선 컨설팅은 경영성과에 미치는 영향이 적은 것으로 분석되었다.
둘째 부문별 컨설팅의 주요 항목으로 보면 경영개선과, 차별화제품 개발, 고객만족도 향상, 홍보 등을 통한 대외 인지도 향상, 우수 거래처 증가, 생산성 향상 및 불량률 개선 효과 등이 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이를 바탕으로 본 연구에서는 소규모 농식품 기업이 창업 후 안정적인 성장을 이루어 나가기 위하여 다음과 같이 제안하였다.
첫째 농식품 기업의 특성에 따라 마케팅 전략 방식을 달리해야 하고 접근 방식도 다른 맞춤형 컨설팅을 실시해야 한다.
둘째 소규모 기업의 경우 상품개발력 뿐 만 아니라 홍보 판촉을 통한 대외적 인지도 향상을 통한 판로개척이 기업의 성장을 이루어 나가는데 매우 중요한 역할을 한다.
셋째 효과적으로 농식품 기업에 대한 컨설팅이 이루어지기 위해서는 관련 산업에 풍부한 경험과 지식을 겸비한 전문 컨설턴트의 육성이 필요하다.
넷째 소규모 농식품 기업에서는 환경에 적응할 수 있는 내부 역량이 갖추고 있지 못한 경우가 많음으로 인해 지속적인 사후 지원·관리가 필요하다.
|This study investigated effects of consulting of each department by consultants' competence upon enterprises' management outcome. The subject was small-scaled agri-food enterprises of manufacture and sales in the nation. The study verified effects of management consulting upon management outcome of enterprises to help government and private consultants give customized consulting service in accordance with enterprise characteristics at support of consulting of small-scaled agri-food enterprises.
Last some years, foundation of small-scaled agri-food enterprises constantly increased to have small scale and to have a lot of difficulties at product development as well as development of sales channels because of shortage of professionalism, and stable growth because of shortage of fund and no system of business strategies. Even if central government, local governments and private consultants gave a lot of consulting and education, small-scaled agri-food enterprises had difficulties at counteractions against diversification of food business, characteristics of raw material and variety of consumer needs.
A lot of precedent studies investigated effects upon consultants' capability and consulting outcome, or many business types in comprehensive ways not to verify consulting outcome of small scaled agri-food enterprises.
This study investigated effects of consultant capability having influence upon management outcome of enterprises, 38 items of consulting types of seven departments (strategic planning consulting, new product development consulting, public relations and sales promotion consulting, sales channels development consulting, production process improvement consulting, quality control and sanitary control consulting, business process improvement consulting) upon management outcome (sales increase, profitability, cost reduction, increase of market share, production efficiency, less defect rate, effective business operation, and management planning).
The findings were:
The sales in the beginning stage after business foundation started from retail oriented sales based on relatives and other human relations as well as Internet based sales to expand up to regional shops and wholesale business, and to keep good quality of the product in the process of sales increase to sell at large scaled shops.
Effects upon management outcome were:
First, consulting types of each department were: New product development, public relations and sales promotion consulting, sales channel development consulting, and production process improvement consulting had significant influence upon sales increase, profitability and cost reduction, and quality and sanitary control consulting as well as business process improvement consulting had less influence upon management outcome.
Second, items of consulting of each department were: Management improvement, development of differentiated products, customer satisfaction, recognition, increase of good customers, productivity and less defect rate had significant influence upon management outcome.
This study suggested stable growth after foundation of small scaled agri-food enterprises:
First, marketing strategies should vary depending upon features of enterprises to give customized consulting according to access ways.
Second, small scaled business should have commodity development and sales promotion by public relations to increase recognition and to develop sales channels and to grow up enterprises.
Third, consultants with enough experience and knowledge on concerned industry could give consulting on agri-food enterprises effectively.
Fourth, small scaled agri-food enterprises often had not internal competence to the environment, so that they needed continuous support and control.
Author(s)
이성식
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-02
Type
Thesis
Keyword
농식품기업컨설턴트 역량부문별 컨설팅경영성과맞춤형 컨설팅
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8952
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Advisor
임욱빈
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.