OAK

컨설턴트의 경력개발의도에 미치는 환경요인에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
자기효능감의 매개효과를 중심으로
Abstract
2004년 농림축산식품부의 농촌마을종합개발사업을 시작으로 본격적인 농어촌개발사업이 시작되었고, 지금은 농림축산식품부의 일반농산어촌개발사업, 신활력플러스사업, 해양수산부의 일반농산어촌개발사업, 어촌뉴딜300사업, 국토교통부의 도시재생뉴딜사업 등 다양한 형태로 농어촌지역에 대한 지역개발사업이 전개되고 있다. 특히, 이중 가장 오랫동안 진행되어온 농림축산식품부의 일반농산어촌개발사업은 이미 사업지원이 종료되어 자립운영 단계에 돌입해 있는 사업지구가 많이 있으나, 이중 상당수의 지구가 정상적인 운영관리가 이루어지지 못하고 있어 사업시행 이후의 사후관리가 정책적 과제로 대두되고 있는 상황이다.
이렇듯 농어촌개발사업에서 지원종료 이후의 운영관리상의 문제가 대두된 이유로는 사업대상지구의 선정과정에서의 기준의 불명확성, 사업계획수립과정 및 사업진행 과정에의 주민참여의 미흡, 사업진행 과정중 운영관리계획 및 관리체계의 미확보 등 다양한 원인으로 인한 것으로 볼 수 있다. 이러한 문제를 해결해보고자 많은 선행연구에서 사업계획에 관한 연구, 갈등관리에 관한 연구, 사업활성화방안에 관한 연구, 주민참여 및 만족도에 관한 연구 등이 진행되어 왔으나, 사업과정상의 참여주체에 대한 연구는 미흡한 상황이다. 즉, 사업시행자인 지방자치단체의 담당공무원, 주요 위탁시행사인 한국농어촌공사의 감독관, 마을 또는 권역을 대표하는 주민대표조직인 추진(운영)위원회 및 농어촌개발컨설팅에 참여하는 컨설턴트에 대한 연구는 본격적으로 이루어지고 있지 않다. 이중 주민에 대한 연구는 일부 진행되었으나 이 또한 사업성과 측정을 위한 만족도 조사수준으로 이루어져 참여주체들에 대한 연구는 제대로 진행된 것이 없다고해도 과언이 아닐 것이다.
본 연구에서는 기존의 선행연구에서 다루지 않았던 주제로서 농어촌개발사업의 계획수립, 사업추진기간 동안 진행되는 역량강화사업 그리고 사업종료후 사후관리 등 사업 전 과정에서 현장활동가로서의 역할을 수행하고 있는 컨설턴트의 자기효능감과 경력개발의도에 대해 주목하고 있다. 그 이유는 농어촌개발사업에 참여하고 있는 컨설턴트가 책임감 있는 사업지원 주체로서 자리매김하고, 농어촌주민이 처하고 있는 상황에 공감하며, 농어촌문제를 해결하기 위한 전문성을 높이는 것이 궁극적으로 사업지원 종료후 발생하고 있는 자립운영단계에서 발생하는 운영관리상의 문제를 줄이는데 일조할 수 있을 것이라고 생각하기 때문이다.
특히, 농어촌개발정책 및 사업이 본격화되면서 농어촌개발분야와 도시개발분야는 지역의 성격과 사업범위 등에서 차별화된 요소를 가지고 있어, 기존의 도시개발분야의 전문가가 농어촌개발분야의 사업에 참여하는 것에 한계가 노출되기 시작하였고, 이를 보완하기 위한 제도적 장치를 마련하기 위해 도입한 제도중 하나인 국가공인 농어촌개발컨설턴트 제도를 활성화키는 것이 필요하다. 하지만, 민간자격으로 운영되던 농어촌개발컨설턴트 자격제도가 2014년에 국가공인자격으로 격상되고 현재까지 매년 1~2회의 자격검정을 실시하고 있음에도 불구하고 응시인원이 점점 줄어들고 있고 합격자수도 2020년말 현재 302명에 불과한 실정이다. 이렇게 자격제도가 활성화되지 못하고 있는 이유로서는 타 국가기술자격제도와 달리 시험응시자격을 부여받기 위해서는 3년이상(대졸 학사학위취득자 기준)의 실무경력이 선행되어야하는 까다로운 기준과 더불어 자격취득으로 인해 받을 수 있는 혜택이 부족한 점과 농어촌개발사업의 현장에서 자격취득자가 전문가로서의 대우를 받지 못하고 있는 등의 문제로 인해 농어촌개발사업에 참여하고 있는 컨설턴트들이 자격취득에 대한 의지가 약해진 것도 원인중 하나로 볼 수 있다. 이러한 다양한 이유중에서 농어촌개발사업에 참여하고 있는 컨설턴트가 전문자격을 취득할 수 있도록 유도하는 것이 자격제도 활성화에 우선적으로 필요한 것이라고 볼 수 있다.
본 연구에서는 농어촌개발사업에서의 자격증의 역할과 컨설턴트 주변환경의 경력개발지원이 컨설턴트의 자기효능감을 매개로 경력개발의도를 강화시킬 수 있을 것이라는 가설을 설정하였고, 또한 농어촌개발 관련 전문자격 보유자와 그렇지 못한 집단간의 자기효능감에 미치는 영향의 차이를 검정하기 위해 자격증 보유여부에 대한 조절효과를 가설로 설정하고 실증분석을 통해 검정하고자 하였다. 이를 위해 우선 국내·외의 문헌연구를 통해 자격증역할과 자기효능감, 경력개발지원과 자기효능감, 자기효능감과 경력개발의도 간의 영향관계에 대한 선행연구를 토대로 연구모형을 도출하고 가설을 설정하였다. 연구모형의 독립변수는 자격증역할을 현장성, 활용성, 통합성으로 구분하여 연구되었던 측정도구와 경력개발지원에 관한 측정도구를 예비조사를 통해 본 연구에 적합하도록 수정하여 채택하였고, 이어 경력개발의도를 매개하는 변수로서 자기효능감을 채택하여 경력개발의도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 이러한 선행연구를 바탕으로 설문지를 작성하여 농어촌개발컨설팅에 참여하고 있는 컨설턴트 98명을 대상으로 설문을 진행하였으며 이를 실증분석에 활용하였다. SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계량분석, 탐색적요인분석, 신뢰성 분석을 실시하였으며, 요인간의 관계 검정을 위해 회귀분석 실행을 통해 연구가설을 검정하였다.
연구가설 검정 결과, 독립변수인 자격증역할(현장성, 활용성, 통합성)과 경력개발지원이 매개변수인 자기효능감에 미치는 영향에 있어서는 자격증역할_활용성을 제외한 나머지 요인은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자격증역할_활용성은 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이어 자기효능감의 매개효과를 분석한 결과에서는 자격증역할중 현장성과 경력개발지원이 경력개발의도에 미치는 영향에 있어 자기효능감이 매개변수로 작용하고 있는 것으로 확인되었다. 또한, 전문자격보유가 자격증역할_활용성, 자격증역할_통합성 및 경력개발지원이 자기효능감에 미치는 영향을 조절하고 있는 것으로 확인되었으며, 이중 자격증역할_활용성이 자기효능감에 미치는 영향에 있어서는 전문자격증보유가 음(-)의 방향으로 조절효과를 하는 것으로 나타났다.
이러한 결과는 선행연구(문기표, 2011)를 통해 확인한 결과와 일정 부분 다른 결과로 나타났다. 선행연구에서는 자격증역할_현장성이 자기효능감에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났으나, 본 연구에서는 오히려 자격증역할_현장성이 유의하게 정(+)의 영향을 미치고 있으며, 자격증역할_활용성이 통계적으로 유의하지 못한 것으로 나타났다. 이러한 차이는 현재 시행되고 있는 농어촌개발컨설턴트 자격시험제도 및 자격취득자에 대한 대우 등의 문제에서 원인을 찾을 수 있다. 현재의 자격시험제도는 1차 필기시험과 2차 대면구술시험으로 구성되어 운영되고 있다. 필기시험의 경우 농어촌개발에 관련된 총 18개 소분야에 대한 객관식 시험으로 진행되며, 2차시험은 면접관 3명과 응시자 1명이 참여하는 다대일 면접형식으로 진행되고 있다. 농어촌개발컨설팅 현장에서는 컨설턴트의 역량인 능력, 지식, 자세 등이 복합적으로 적용되어야하는 상황이 대부분이나 자격시험에서는 이론중심의 지식평가 중심으로 이루어지고 있을 뿐 아니라, 농어촌개발컨설팅 현장에서 필요로하는 실무지식 및 기술적기능에 대한 평가가 이루어지지 않고 있어 자격증 취득만으로는 현장실무를 수행하는데 무리가 있기 때문이다. 또한 앞서 제기한 전문자격증 취득자에 대한 우대정책이 시행되지 못함으로 인해 어렵게 자격을 취득한 자격취득자일수록 자격증 활용에 대한 부정적인 생각을 하고 있는 것이 실증적으로 검정되어 이에 대한 개선이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 그동안 농어촌개발사업의 진행과정과 성과에 대한 실증연구가 다수 진행었던 것에 비해, 거의 연구가 진행되지 않았던 현장활동가의 전문성을 나타내주는 농어촌개발컨설팅 관련 전문자격증의 역할과 경력개발지원을 통해 영향을 받을 수 있는 컨설턴트의 경력개발의도와의 관계에 대해 실증분석을 실시하였다는 점과 농어촌개발사업 분야의 전문자격제도를 활성화하기 위해서 제도적, 정책적으로 어떠한 개선이 필요한가에 대한 시사점을 제공하였다는 점에서 의의가 크다고 할 수 있다.
본 연구의 한계점과 향후 연구방향은 다음과 같다. 첫째, 현재 농어촌개발컨설팅전문기관 뿐만 아니라 다수의 엔지니어링업체 또는 학술연구기관이 농어촌개발사업에 참여하고 있는 상황을 고려하여 연구대상을 확대하여 연구가 진행되면 더욱 의미있는 결과가 나타날 것으로 보인다. 둘째, 농어촌개발 관련 전문자격증 역할에 대한 효과 검증을 위해 사업발주자, 사업대상지역 거주주민 등을 대상으로 한 대상별 인식차이를 연구하여 수요자와 공급자 측면에서 자격제도의 효율성을 기할 수 있는 다면적인 실증연구가 필요할 것이다. 마지막으로 본 연구에서는 매개효과가 검증된 컨설턴트의 자기효능감을 높힐수 있는 방안에 대한 연구는 진행하지 못했다. 농어촌개발사업에 참여하는 컨설턴트의 전문성을 제고하는데 자기효능감의 매개역할을 높여 긍정적인 효과가 나올 수 있는 구체적 방안에 대한 연구도 추가적으로 필요할 것으로 보인다.| In 2004, the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs started a full-scale rural development project, starting with the “Rural Village Comprehensive Development Project”. Regional development projects for rural areas are being developed in various forms, such as the “Rural Development Project”, “Fishing Village New Deal 300 Project”, and the Ministry of Land, Infrastructure and Transport “Urban Regeneration New Deal Project”.
In particular, the “general agricultural and fishing village development project” of the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, which has been conducted for the longest time, has already ended project support and there are many business districts that are entering the stage of independent operation. However, since a large number of districts are not normally operated and managed, follow-up management after project implementation is emerging as a policy task.
The reasons for the emergence of operational and management problems that occur after the end of government support for rural development projects are as follows.
The uncertainty of the criteria in the selection process of the project target district. Lack of resident participation in the process of establishing the business plan and in the process of the project. Failure to properly establish an operation management plan in the course of business progress. And the business management system has not been established.
In order to solve this problem, many previous studies have conducted research on business plan, research on conflict management, research on business revitalization plan, and research on resident participation and satisfaction. However, research on the participants in the project process is insufficient.
A participant in the rural development project refers to the following persons. Public officials in charge of local governments who are the project implementers, supervisors of the Korea Rural Community Corporation, which is the main consignment implementer, the Promotion (Operation) Committee, which is a representative organization of residents in the region, and consultants participating in rural development consulting, etc.
Although some studies on residents have been conducted, it is not an exaggeration to say that no studies on participants have been conducted properly since this was also done at the level of a satisfaction survey to measure business performance.
In this study, as a topic not covered in previous studies, consultants who are being used in planning, capacity building, and follow-up management consulting, which are the entire process of rural development projects, were studied.
In other words, it is paying attention to the consultant's self-efficacy and career development intention. The reason is that it is important for consultants participating in rural development projects to establish themselves as responsible business support agents, to empathize with the situation of rural residents, and to enhance their expertise to solve rural problems. This is because I believe that the use of such consultants will ultimately help reduce operational management problems in the self-sufficient operation stage that occurs after the end of project support.
In particular, as rural development policies and projects began in earnest, there was a limit to the ability of the existing experts in urban development to lead the projects in the rural development field due to factors differentiated from the urban development field in nature and business scope.
One of the systems introduced to supplement this point is the nationally certified rural development consultant, and it is necessary to revitalize this system.
The Rural Development Consultant Qualification System, which was operated with a private qualification, was upgraded to a nationally recognized qualification in 2014, and so far, qualification tests have been conducted once or twice a year. Nevertheless, the number of applicants is gradually decreasing, and the number of successful applicants is only 302 as of the end of 2020.
Unlike other national technical qualification systems, the reason why the qualification system has not been activated is because of the strict standards that require more than 3 years of practical experience (based on those who have obtained a bachelor's degree) in order to acquire the test qualifications. In addition, there are problems such as lack of benefits that can be obtained from acquiring qualifications and the fact that qualification holders are not being treated as experts in the field of rural development projects. Due to these problems, it can be seen that the will of consultants participating in rural development projects to acquire qualifications has weakened.
Among these various reasons, inducing consultants participating in rural development projects to acquire professional qualifications is considered to be the priority for vitalization of the qualification system.
In this study, it was hypothesized that the role of qualifications in the rural development project and the career development support of the consultant's surrounding environment could strengthen the career development intention of the consultant through self-efficacy as a medium. In addition, in order to test the difference in the effect on self-efficacy between those who possess professional qualifications related to rural development and those who do not, the moderating effect on qualifications was set as a hypothesis and tested through empirical analysis. To this end, a research model was derived and a hypothesis was established based on previous studies on the relationship between qualification role and self-efficacy, career development support and self-efficacy, self-efficacy and career development intention through domestic and foreign literature research.
As the independent variable of the research model, measurement tools that were studied by classifying the role of qualifications into on-the-ground, usefulness, and integration were used and the measurement tools related to career development support. Through preliminary investigation using this tool, it was modified and adopted to be suitable for this study. The mediating effect was empirically analyzed using self-efficacy as a parameter between the independent and dependent variables.
Based on these prior studies, a questionnaire was prepared and a questionnaire was conducted targeting 98 consultants participating in rural development consulting, and this was used for empirical analysis. Frequency analysis, descriptive statistics analysis, exploratory factor analysis, and reliability analysis were performed using the SPSS 22.0 statistical program, and the research hypothesis was tested through regression analysis to test the relationship between factors.
As a result of confirming the effect of independent variables on self-efficacy, it was found that field and integration among the qualification roles had a positive (+) effect on self-efficacy, and career development support factors also had a positive influence on self-efficacy. However, it was found that the role of qualifications_utility was not statistically significant.
Then, as a result of analyzing the mediating effect of self-efficacy, it was confirmed that self-efficacy had a mediating effect on the effect of fieldwork on career development intention among the certification roles. Also, it was confirmed that self-efficacy had a mediating effect on the influence of career development support on career development intention.
In addition, it was confirmed that the holding of professional qualifications has a moderating effect on the effect of certification role_utilization, certification role_integration and career development support on self-efficacy. In terms of the effect of dual qualification role_utilization on self-efficacy, it was found that holding professional qualifications had a negative (-) moderating effect.
These results were found to be somewhat different from those confirmed through previous studies (Moon, Ki-Pyo, 2011). In previous studies, it was found that the role of qualifications_on-the-ground does not have a significant effect on self-efficacy. However, in this study, on the contrary, it was found that the role of qualifications_on-the-ground has a significant positive (+) effect, and the role of qualifications_usability was not statistically significant.
This difference can be found in problems such as the currently implemented Rural Development Consultant Qualification Examination System and the treatment of qualification holders.
The current qualification test system consists of the first written test and the second face-to-face oral test. The written test is a multiple-choice test for a total of 18 sub-fields related to rural development. The second test is conducted in the form of a many-to-one interview in which three interviewers and one test taker participate.
In the field of rural development consulting, a situation arises in which the consultant's competence, knowledge, attitude, etc. must be applied in a complex way. However, in the qualification test, knowledge evaluation is conducted based on theory, and practical knowledge and technical skills required in the field of rural development consulting are not evaluated. Therefore, it is difficult to carry out field work just by obtaining a certificate.
In addition, the preferential policy for those who acquire professional qualifications as mentioned above is not being implemented. For this reason, it can be said that it has been empirically verified that the person who obtained the certificate has negative thoughts about the usefulness of the certificate. Therefore, it seems that improvement is needed.
In contrast to the many empirical studies on the progress and results of rural development projects, this study studied the topic of consultants' expertise, which had hardly been studied. In addition, it is differentiated in that empirical analysis was conducted on the relationship between the role of professional qualifications related to rural development consulting and the career development intention of consultants who can be affected by career development support. In addition, it provided suggestions on what kind of improvement is needed in terms of institutional and policy to activate the professional qualification system in the field of rural development projects. In this respect, the significance of this study can be said.
The limitations of this study and future research directions are as follows.
First, a number of engineering companies and academic research institutes are currently participating in the rural development project in addition to the rural development consulting institutions. Considering this situation, it is expected that more meaningful results will appear if the research subjects are expanded and the research proceeds.
Second, it is necessary to diversify the scope of the investigation target in order to verify the effectiveness of the role of professional qualifications related to rural development. A multi-faceted empirical study that can improve the efficiency of the qualification system in terms of consumers and suppliers by studying the differences in perceptions by target targeting the project owner and residents of the project target area will be needed.
Lastly, in this study, a study on how to increase the self-efficacy of consultants whose mediating effect was verified was not conducted. In order to enhance the professionalism of consultants participating in rural development projects, it is likely that additional research is needed on specific methods that can produce positive effects by increasing the mediating role of self-efficacy.
Author(s)
박찬주
Issued Date
2021
Awarded Date
2021-08
Type
Thesis
Keyword
농어촌개발컨설턴트자격증경력개발자기효능감
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8946
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Advisor
유연우
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.