OAK

중소기업 컨설팅의 핵심요소가 컨설팅 성과에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
정부지원 중소기업 컨설팅을 중심으로
Abstract
그동안 국내 컨설팅 업계와 학계에서는 컨설팅 산업에 관한 연구들이 활발하게 진행되어 왔다. 처음에는 컨설팅산업의 현황과 나아갈 방향 같은 거시적인 측면에서 접근이 이루어지다가 근래에는 경영컨설팅 학과가 개설된 대학원을 중심으로 컨설팅과 컨설턴트 그리고 컨설턴시 (consultancy) 에 관한 보다 전문화된 논문들이 차례로 발표되고 있다.
본 논문은 그동안의 경영컨설팅에 대한 선행 연구를 바탕으로 경영컨설팅 산업이 발전하기 위해서는 생산자인 컨설턴트의 역량과 소비자인 중소기업의 적극적인 참여, 그리고 지원자인 정부의 지원정책이 중요하다고 보고 상기 핵심요소들이 컨설팅 성과에 어떤 영향을 미치는지 알아보았다. 먼저 컨설턴트의 역량은 능력. 지식. 자세로, 수진기업의 참여도는 컨설팅 이해도와 컨설팅 지원도, 그리고 정부의 컨설팅 지원정책은 컨설팅 수진비용 지원정책과 컨설팅 니즈환기 정책으로 세분화하였고 컨설팅 성과는 컨설팅 만족도와 활용도의 하위변수로 나누었다.
총 500개 기업가운데 120개의 설문지를 회수하였고 그중 113개 설문을 바탕으로 기술 분석과 상관관계 분석, 그리고 다중 회귀분석을 실시하였다. 또한 현직에서 활동하고 있는 경영컨설턴트 20명에게 통계분석 결과에 대한 FGI 설문을 작성 하여 이메일을 보냈고 답변한 내용 중 핵심적인 사항을 발췌, 전화 인터뷰를 실시 그 결과를 분석하였다. 설문분석결과 컨설턴트 역량변수는 상관관계에서는 모든 변수가(+) 정적관계로 나타났으나 다중 회귀분석 에서는 컨설턴트의 능력은 컨설팅만족도, 활용도에 각각 기각되고 컨설턴트 지식은 모두 채택되었으며 컨설팅 자세는 컨설팅 만족도는 채택 되었으나 컨설팅활용도는 기각되었다. 수진기업의 참여도에서는 상관관계에서는 컨설팅 이해도와 참여도 모두(+) 정적관계로 나타났으나 다중 회귀분석에서는 수진기업의 컨설팅이해도는 컨설팅 만족도, 활용도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 수진기업의 컨설팅 지원도는 기각되었다 정부의 컨설팅 지원정책 중 컨설팅 수진비용 지원정책은 상관관계, 다중회귀분석 모두 관계가 없거나 기각되었으며 컨설팅 니즈환기 정책부문은 만족도와 활용도 모두 유의미한 정의 관계와 아울러 채택되었다.
이와 같은 연구결과로 볼 때 첫째 중소기업 경영 컨설턴트 역량평가에 대한 기준이나 컨설턴트 육성을 위한 교육, 그리고 컨설턴트의 역량 강화를 위한 교육 프로그램을 기획할 때 컨설턴트의 프로젝트 수행 능력도 중요하지만 지식과 윤리적 자세와 같은 부분도 강화해야 할 것으로 생각되며. 이에 대한 고려가 필요하다. 수진기업의 참여도에서는 먼저 수진기업의 컨설팅에 대한 이해가 선행되고 수진기업의 컨설팅 지원이 이루어져야 된다는 것을 의미하는 것으로 파악된다. 아무리 컨설팅에 대한 수진기업의 지원이 잘 이루어졌다 하더라도 기본적인 컨설팅에 대한 이해 없이는 컨설팅 만족도와 활용도가 높아질리 없기 때문이다. 마지막으로 정부의 지원정책에서는 수진비용 지원정책이 컨설팅 만족도나 활용도와는 관계가 없는 것으로 볼때 현재 수진비용의 일률적 적용보다는 기업의 규모 및 체력, 컨설팅 부문에 따라 구분하여 처음에는 무상으로 지원하다가 기업이 일정한 규모나 체력이 확보될 때 점차 기업의 부담 분을 늘리는 맞춤식 비용지원으로의 전환이 의미가 있을 것이다. 더불어 중소기업의 컨설팅 니즈를 유인할 수 있는 다각적인 정책이 필요하다. 그러나 현재 중소기업의 컨설팅 이용도나 컨설팅 니즈현상을 볼 때 수많은 정부지원 정책에도 불구하고 가장 중요한 것은 각 부서와 지자체에 산재해 있는 정부정책의 일관성 유지와 정부의 컨설팅 지원정책이 직접 현장에 올곧게 전달되는 홍보체계의 수립이다. 경영컨설팅이 중소기업 발전의 밑거름이 되기 위해서는 생산자인 컨설턴트의 핵심역량이 강화되고 수요자인 수진기업의 적극적인 참여와 지원자인 정책당국의 컨설팅 니즈환기정책이 수요자 중심으로 변하고 이들이 삼위일체를 이룰 때 비로소 가능한 일이다.

| In South Korea, the consulting industry and academia have been active in conducting research on consulting business. They initially took a macroscopic approach to the subject such as the current situations and future directions of consulting industry and have recently started to publish more specialized papers on consulting, consultants, and consultancy centered around graduate schools running a management consulting program.
Recognizing the importance of the capabilities of consultants, the producers, the active participation of small- and medium-sized companies, the consumers, and the support policies of the government, the supporter, in the development of management consulting industry based on the previous studies on management consulting, this study set out to investigate the effects of those above-mentioned key elements on consulting achievements. First, segmentation was performed on those elements: the consultant capabilities were segmented into ability, knowledge, and attitude; the participation of client companies into understanding of and support for consulting; the support policies of the government into policies to support consulting fees and policies to refresh consulting needs; and consulting achievements into satisfaction with and utilization of consulting.
Of total 500 companies, 120 questionnaires were returned. Total 113 were put to descriptive analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis. An FGI questionnaire on statistical analysis results was made up and sent to 20 incumbent management consultants by e-mail. The essential items were extracted from their responses, and a phone interview was conducted to analyze the results. The response analysis results show that there were positive(+) correlations among all the consultant capability variables. According to the multiple regression analysis results, however, the ability of the consultant was dropped for satisfaction with and utilization of consulting; the knowledge of the consultant was adopted for all the variables; and the attitude of the consultant was adopted for satisfaction with consulting but dropped for utilization of consulting. The participation of the client company had positive(+) correlations with both understanding of and participation in consulting. The multiple regression analysis results reveal that the consulting understanding of the client company had positive influences on satisfaction with and utilization of consulting and that the consulting support of the client company was dropped. Of the consulting support policies of the government, policies to support consulting fees were either unrelated or dropped both in correlation and multiple regression analysis results. Policies to refresh consulting needs, however, had significant positive relations both with satisfaction and utilization and accordingly were adopted.
Considering those research findings, it is first imperative to take into account and reinforce the knowledge and ethical attitude of a consultant in addition to his or her project implementation abilities when setting a group of criteria to assess management consultants, providing education for consultant cultivation, and planning an educational program to strengthen consultant capabilities for small- and medium-sized companies. The results about the participation of client companies clearly indicate that their consulting understanding should come before support for their consulting because their satisfaction with and utilization of consulting cannot be enhanced without their understanding of basic consulting however great the consulting support is. Finally, the government should move from the current uniform application of consulting fees toward customized fees supports, given the finding that its support policies for consulting fees have nothing to do with consulting satisfaction and utilization. The government needs to first offer free support policies according to the size, strength, and consulting area of a company and gradually increase the burden on the company as it reaches a certain point in terms of size and strength. It is also required to devise multifaceted policies to induce consulting needs in small- and medium-sized companies. Considering the utilization and consulting needs of small- and medium-sized companies today, however, it is the most important to maintain consistency among different central government policies across departments and local governments and establish a promotion system to ensure that the government's consulting support policies will be delivered to the field straight. Management consulting can serve as a critical foundation for the development of small- and medium-sized companies only based on the trinity of the reinforced core abilities of consultants, the producers, the active participation of client companies, the users, and the shift of the government's policies to refresh consulting needs toward users.
Author(s)
육헌영
Issued Date
2013
Awarded Date
2013-02
Type
Thesis
Keyword
경영컨설팅컨설턴트역량수진기업 참여도수진기업 지원정책컨설팅 만족도컨설팅 활용도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8648
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Advisor
나도성
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.