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중소기업의 경쟁전략이 경영성과에 미치는 영향

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Alternative Title
경영컨설팅 조절효과를 중심으로
Abstract
In a situation in which the importance of competitive strategies for the survival of companies is growing due to the recent low growth caused by COVID-19 and changes in the external environment of non-face-to-face daily life, domestic small and medium-sized enterprises (SMEs) will be deeply concerned about competitive
strategies tailored to each company's circumstances to improve management performance.
In this study, the original competition strategy proposed by Michael E porter was applied to domestic SMEs to demonstrate how each strategy actually affects management performance, and to further study the moderate effect of management consulting margin factors in relation to competition strategy and management performance.
For the empirical analysis of this study, an online survey was conducted on executives and employees of small and medium-sized enterprises, and the questionnaire was divided into three groups: competition strategy, management performance, and management consulting.
Empirical analysis shows that cost leadership strategy and differentiation strategy among competitive strategies have a positive effect on both financial and non-financial performance, and focus strategy has no significant effect on both financial and non-financial performance. In addition, an analysis of the moderate effect of management consulting on the effect of competition strategies on management performance showed that cost leadership strategy and differentiation strategy had a moderate effect on financial performance, and focus strategy had no significant impact on financial performance.
Non-financial performance was also shown to have no moderate effect on cost leadership strategy, differentiation strategy or focus strategy. In cost leadership strategy and differentiation strategy that are shown to have moderate effects, cost leadership strategy was shown to have an effect on the financial performance positive (+), and differentiation strategy was shown to have an effect on negative (-). This is
interpreted as the additional expenditure on qualitative differentiation of products and services has had a negative effect on financial performance in the short term, and further research needs to be conducted considering the appropriate period of time in which management consulting is reflected in financial performance.
The implications of this study are as follows.
First, as a result of this study, the cost leadership strategy and differentiation strategy have a significant positive (+) effect on the financial and non-financial performance of SMEs. So the CEO of SMEs must promote a competitive strategy that is appropriate for the company, taking into account the internal and external environment of the company to improve management performance.
Second, in this study, management consulting on the pursuit of competitive strategy was confirmed to have a moderating effect on the improvement of the financial performance of SMEs. Therefore, the Ministry of SMEs and Startups and the Korean Management Technology Guidance Society should actively promote the incorporation of management consulting into SMEs to improve the financial performance of SMEs.
Third, SMEs need to actively make efforts to improve financial performance through management consulting by external experts for additional synergy effects on management performance by pursuing their own competitive strategy.|최근의 COVID-19으로 인한 저성장과 비대면 일상화의 외부환경변화로 기업의 생존을 위한 경쟁전략의 중요성이 더욱 커져가는 상황에서, 국내 중소기업들은 경영성과 제고를 위해 각 기업의 상황에 맞는 경쟁전략에 대
해 매우 깊은 고민을 하고 있을 것이다.

본 연구에서는 Michael E Porter가 제시한 본원적 경쟁전략을 국내의 중소기업에 적용하여 각 전략이 경영성과에 실제로 어떠한 영향을 미치는지 실증분석하고, 아울러서 경쟁전략과 경영성과와의 관계에서 경영컨설팅 수진여부 요인의 조절효과에 대해 심층적으로 연구하였다. 본 연구의 실증분석을 위해서 중소기업의 임직원을 대상으로 온라인 방법을 통해 설문조사를 진행하였으며 설문지는 사전 조사된 선행연구를 바탕으로 경쟁전략, 경영성과, 경영컨설팅의 3개 그룹으로 분류하여 총 19개 문항으로 구성하였다.
실증분석 연구를 통한 가설검증 결과, 경쟁전략중 원가우위전략과 차별화전략은 재무적성과와 비재무적 성과에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 집중화전략은 재무적성과와 비재무적성과에 모두 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 경쟁전략이 경영성과에 미치는 영향관계에서 경영컨설팅의 조절효과를 분석한 결과, 원가우위전략과 차별화전략은 재무적 성과에 조절작용을 하는 것으로 나타났고, 집중화전략은 재무적 성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 비재무적 성과에는 원가우위전략, 차별화전략, 집중화전략 모두 조절작용을 하지 않는 것으로 나타났다.
조절작용을 하는 것으로 나타난 원가우위전략과 차별화전략에 있어서, 원가우위전략은 재무적성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 차별화전략은 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 차별화전략이 제품과 서비스등에 질적차별화를 위한 추가비용 지출이 단기적으로 재무적 성과에 부(-)의 영향을 미친 것으로 해석되며, 경영컨설팅을 수진후 차별화전략을 추진한 결과가 재무성과에 반영되는 적절한 기간을 고려한 추가적인 연구가 진행 될 필요가 있다.
본 연구결과에 의한 시사점은 다음과 같다.
첫째, 본 연구결과 원가우위전략과 차별화전략은 중소기업의 재무적, 비재무적성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치므로 중소기업의 최고경영자는 기업의 내부환경과 외부 환경을 고려한 자사에 맞는 경쟁전략을 추진하여 경영성과를 제고토록 하여야 한다.
둘째, 본 연구에서 경쟁전략 추구에 대한 경영컨설팅은 중소기업의 재무성과 제고에 조절작용을 하는 것으로 확인되었다. 따라서 중소벤처기업부와 한국경영기술지도사회는 중소기업의 재무성과 제고를 위해 중소기업에 경영컨설팅 접목을 적극 추진하여야 한다.
셋째, 중소기업은 자체적인 경쟁전략 추진에 의한 경영성과에 추가적인 시너지효과를 위해서 외부전문가의 경영컨설팅 수진을 통해 재무성과 제고에 적극적으로 노력 할 필요가 있다.
Author(s)
김환곤
Issued Date
2021
Awarded Date
2021-08
Type
Thesis
Keyword
중소기업경쟁전략경영성과경영컨설팅
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8613
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
주형근
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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