中小企業의 CEO 役割이 企業經營 成果에 미치는 影響
- Abstract
- 본 연구에서는 중소기업의 CEO역할 수행이 기업의 경영성과에 미치는 영향에 대해서 연구하고자 하였다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위해 선행연구를 기반으로 한 설문을 작성하고, 이를 전국적으로 각 산업별로 근무하고 있는 경영자, 관리자 및 직원들을 대상으로 설문조사를 실시하여 설정된 가설들을 검증하였다.
분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 최고경영자 역할 중 방향제시자 역할, 촉진자 역할, 제작자 역할이 비재무적 성과 전체에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다.
둘째, 최고경영자 역할 중 촉진자 역할과 조언자 역할, 방향제시자 역할이 재무적 성과에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다.
셋째, 최고경영자 역할 중 촉진자 역할과 방향제시자 역할이 전반적인 경영 성과에 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있다.
넷째, 비재무적 성과인 고객성과, 학습성장성과가 재무적 성과에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 최고경영자의 특성에 따른 최고경영자 역할 차이를 분석한 결과, 연령, 재직기간, 회사관계, 학력, 전문분야에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
여섯째, 최고경영자의 특성에 따른 경영성과 차이를 분석한 결과, 연령, 재직기간, 회사관계, 학력, 전문분야, 직장경력에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
일곱째, 조사대상자의 특성에 따른 최고경영자 역할 차이를 분석한 결과, 성별, 학력, 직급에 따라서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
여덟째, 회사 특성에 따른 최고경영자 역할 차이를 분석한 결과, 사업기간, 자산규모, 종업원 규모, 연간매출액에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
따라서 중소기업의 경영성과를 제고하기 위한 노력으로써 최고경영자가 기업내에서 촉진자 역할과 방향제시자 역할을 하는 것이 긍정적인 효과를 보인다는 분석결과를 토대로 최고경영자는 조직 구성원들이 네트워크를 형성하고 서로 협업할 수 있는 분위기를 조성해주어야 할 것이다.
둘째, 최고경영자의 인구통계학적 특성이 영업 및 마케팅 분야의 전문가일 때 경영성과가 높게 나타나고 있는 점을 착안하여 조직을 경영하는 경영자로써의 교육훈련 참가 및 자기계발의 노력이 필요할 것이다.
본 연구의 결과를 토대로 조직내부적인 차원에서 촉진자 역할을 수행하고 개인적 측면에서 영업 및 마케팅에 대한 전문지식을 습득하며, 외부적인 환경을 고려한 전략을 수립한다면 중소기업의 경영성과의 향상에 실질적인 효과를 기대할 수 있을 것이다.
결과적으로 기업은 기업의 경영성과를 재무적 성과와 비재무적 성과로 구분할 경우, 결국 비재무적 성과는 재무적 성과와 관련이 밀접한 상태라는 것을 인지하고, 이러한 재무적, 비재무적 경영성과 측정에 탁월하여 현재 기업뿐만 아니라 기관 등 다양한 분야에서 활용하고 있는 BSC 시스템을 도입 하는 것이 바람직 할 것으로 보여 진다.| The purpose of this study was to analyze the effects of small and medium company CEO's roles on the business performances. For this purpose, the researcher designed a questionnaire in reference to preceding studies, and thereby, conducted a survey for top and middle managers, staff and employees of the small and medium companies throughout the nation and analyzed the data from the survey to test the hypotheses. The results of this study can be summarized as follows;
First, it was found that CEO's roles as goal setter, facilitator and producer affected the non-financial performances of the company positively.
Second, CEO's roles as facilitator, advisor and goal setter had some positive effects on the financial performances of the company.
Third, CEO's roles as facilitator and goal setter affected the overall managerial performances of the company positively.
Fourth, such non-financial performances as customer performance and learning growth performance had some significant effects on the financial performances.
Fifth, as a result of analyzing the differences of CEO's roles depending on their demographic variables, it was found that their roles differed significantly depending on their age, career length, relation with the company, academic background and area of specialization.
Sixth, as a consequence of analyzing the differences of business performances depending on CEO's demographic variables, it was found that the differences were statistically significant depending on age, career length, relation with the company, academic background, area of specialization and working
Seventh, as a result of analyzing the differences of perceived CEO's roles depending on subjects' demographic variables, the differences were significant depending on subjects' gender, academic background and rank within the company.
Eighth, as a result of analyzing the differences of CEO's roles depending on the company variables, it was found that the differences were significant depending on period of business, scale of asset and employees, and annual sales.
Based on the above findings, the following suggestions are put forwards;
First, since CEO's roles as facilitator and goal setter have positive effects on business performances, CEOs are obliged to create an atmosphere for their employees to form a network of cooperation.
Second, since the companies with the CEOs specialized in business or marketing achieve higher business performances, CEOs are requested to participate in the management education and training programs as well as make efforts for self-development.
If small and medium company CEOs should play the roles as facilitator, learn more about business and marketing and thereby, design a business strategy in consideration of the external environment, their companies would improve the business performances.
All in all, when business performances are divided into financial and non-financial ones, they are closely related with each other. In this regard, it is deemed desirable for the small and medium companies to introduce the popular BSC system in various areas whereby financial and non-financial performances can be effectively measured.
- Author(s)
- 이시복
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 중소기업; CEO; 경영성과
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8606
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.