調理 從事員의 임파워먼트가 職務滿足과 메뉴品質 改善에 미치는 影響에 關한 硏究
- Abstract
- 예측 할 수 없을 정도로 빠르게 변화하고 있는 오늘날의 기업경영에서는 기업의 목적을 달성하기 위해 신속하게 경영전략을 결정하고 이를 실행하여 기업성과를 높이기 위한 혁신을 수행해 오고 있는데 이러한 경제 환경에서 종업원들의 역할은 중요한 부분을 차지하고 있다.
메뉴는 경영자와 소비자인 고객을 연결시켜주는 역할을 하며, 이러한 고객들의 요구를 참조하여 품질이 높은 메뉴를 개발하여야 하며, 고객만족에 기초가 되는 메뉴품질 개선에 대해 영향을 미치는 것 또한 조리 종사원이기에 레스토랑의 운영에 있어서 조리 종사원의 임파워먼트에 대한 영향력과 역할에 대하여 연구를 하는 것은 매우 중요하다고 할 수 있을 것이다.
레스토랑 메뉴품질 개선이 중요함에도 불구하고 이제까지의 연구에서는 임파워먼트가 직무만족과 서비스 품질에 미치는 영향에 관한 논문과 선행연구는 있으나, 임파워먼트가 직무만족 및 메뉴품질 개선에 미치는 영향에 대한 선행연구가 전무하기에 연구에 어려움이 있었다. 따라서 본 연구는 조리 종사원의 임파워먼트가 직무만족과 메뉴품질 개선에 어떠한 영향을 미치며, 또한 직무만족이 메뉴품질 개선에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기위해 자료 수집은 프랜차이즈 이태리 레스토랑 3개를 선정하여 조사대상으로 2010년 10월 11일부터 10월 31일까지 실시하였으며, 설문 대상자는 프랜차이즈 이태리 레스토랑 조리 종사원을 대상으로 하였다. 본 연구의 범위는 전체 5개의 장으로 구성하였다.
본 연구는 문헌적 연구와 실증적 연구를 병행하여 실시하였으며, 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 클리닝(data cleaning) 과정을 거쳐, SPSS version 17.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석되었다.
실증연구의 결과를 요약한 결과 첫째, 임파워먼트에 대한 요인분석결과 총 4개의 요인으로 나타났으며, 각각의 요인명은 “의미성”, “영향력”, “자기결정성”, “역량성”이라고 명하였고, 직무만족에 대한 요인분석결과 하나의 요인으로 묶였으며, 메뉴품질에 대한 요인분석결과 2개의 요인으로 묶였으며, 메뉴품질의 요인명은 “심미성”과 “음식의 질”로 명하였다.
둘째, 분석결과 직무만족에 영향을 미치는 임파워먼트 요인으로는 의미성요인이 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 임파워먼트의 의미성을 높게 지각하는 조리종사원 일수록 자신의 직무에 만족하는 정도가 높은 것으로 분석되었다.
셋째, 분석결과 메뉴품질 개선요인인 심미성에 영향을 미치는 임파워먼트 요인으로는 의미성과 자기결정성요인이 영향을 미치는 것으로 나타났는데 이는 임파워먼트의 의미성과 자기결정성을 높게 지각하는 조리종사원 일수록 메뉴품질 개선요인인 심미성에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
또한, 메뉴품질 요인인 음식의 질에 영향을 미치는 임파워먼트 요인으로는 영향력과 자기결정성요인이 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이는 임파워먼트의 자기결정성과 영향력을 높게 지각하는 조리종사원 일수록 메뉴품질 개선요인인 음식의 질에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
넷째, 분석결과 직무만족이 메뉴품질 개선요인인 심미성과 음식의 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이제까지의 연구에서는 임파워먼트와 서비스 품질, 직무만족과 서비스 품질의 관계를 규명하는 연구가 대부분이었으나 본 연구에서 임파워먼트와 직무만족, 임파워먼트와 메뉴품질 개선, 직무만족과 메뉴품질 개선의 관계에 유의성이 있다는 가설을 실증적으로 규명했다는데 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
다섯째, 40대 이상, 5-7년 근무경력, 과장이상의 집단에서 메뉴품질 개선이 매우 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다.
결론적으로 40대 이상, 5-7년 근무경력, 과장이상의 집단에서는 메뉴품질 개선이 경영자와 소비자인 고객을 연결시켜주는 역할을 하며, 충성고객의 확보 및 기존 고객의 유지를 위한 메뉴품질 개선의 노력은 레스토랑의 생존 전략에도 매우 중요한 경영활동의 한 부분이라는 것을 인식하고 있기 때문에 메뉴품질 개선이 프랜차이즈 이태리 레스토랑의 성공에 매우 중요하다고 인식하는 것으로 조사가 되었다.| As the environment of corporate management changes rapidly and often unforeseeable these days, corporations has made decisions for business strategy to achieve their goals as quick as possible and implemented those strategies to introduce an innovation for better performance. In these economic circumstances, the role of employees becomes quite important.
Customers demand should be referenced to develop high quality menu since menu plays a role in connecting the management to consumers. Employees engaged for cooking also affect the improvement of menu quality which forms the base of customer satisfaction. Thus, researching on leverage and roles of cooking employee empowerment may be crucial in restaurant management.
Even though the improvement of menu quality is important, there has been no preceding studies on the effect of the empowerment on job satisfaction and the improvement of menu quality while there have been some studies and papers about the effect of the empowerment on job satisfaction and the level of services.
This study aims to identify how the empowerment of employees engaged for cooking affects job satisfaction and the improvement of menu quality and how job satisfaction influences the improvement of menu quality. Three brands of franchise Italian restaurants were selected and data collected from November 15, 2010 through November 31, 2010. Survey subject was franchise Italy restaurant culinary employees. The scope of this study was all 5 chapters.
In this study, literature research and empirical studies were conducted in parallel, statistical analysis of collected data analyzed by SPSS version 17.0 statistical package program through a process of data coding and data cleaning.
Results of the empirical study can be summarized as under: First, it showed that four factors influences the empowerment. Each factor was named as “Meaningfulness,” “Leverage,” Self-decision” and “Competence.” Job satisfaction factors converged into one factor. Quality of menu factors converged into two.
Factors of “Menu Quality” were named as “Aesthetic” and “Quality of Food.”
Secondly, it showed that Meaningfulness had a significant effect on job satisfaction. In other words, the more a cooking employee perceives meaningfulness of the empowerment, the higher he/she is satisfied with his/her job.
It demonstrated that Empowerment factors which influence Aesthetic, the improvement factor of menu quality, were Meaningfulness and Self-decision. This means the more a cooking employee perceives meaningfulness of the empowerment and self-decision, the higher he/she exerts an influence on Aesthetic, the menu improvement factor.
Empowerment factors which influence Quality of Food, the menu quality factor, were Leverage and Self-decision.
That is, the more a cooking employee perceives the leverage and self-decision characters of the empowerment, the higher he/she exerts an influence on Quality of Food, the improvement factor of menu quality.
Job satisfaction was represented as it influenced Aesthetic and Quality of Food, the improvement factors of menu quality.
Preceding studies were mostly about the relation between the empowerment and service quality or between job satisfaction and service quality.
This study, however, empirically demonstrates the hypothesis that there are significant relations between the empowerment and job satisfaction, the empowerment and the improvement of menu quality, and job satisfaction and the improvement of menu quality.
Lastly, the groups who are 40 years old or more, have five to seven years career, and whose title is section chief or above perceive the improvement of menu quality as very important.
In conclusion, those groups recognize that the improvement of menu quality connects the management and customers and the efforts for the improvement of menu quality in order to obtain new customers and secure existing customers is a crucial part of management activities for survival strategies of restaurants. Thus, they think that the improvement of menu quality is a key of success for franchise Italian restaurants.
- Author(s)
- 김광열
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 임파워먼트; 직무만족; 메뉴품질
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8397
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