전통 조형물에 나타난 한국 민중의 얼굴 이미지를 활용한 창작 연구
- Abstract
- 사람의 얼굴에는 살아온 지역의 풍토와 사회 전반의 정황이 고스란히 담겨져 있으며 우리 문화유산 중에 얼굴을 표현한 유물들이 많이 전해오고 있다. 우리는 조상이 남긴 얼굴을 통해 그 시대의 문화와 겪어온 삶의 과정, 정서와 애환 등을 읽을 수 있다. 특히 한국 민중의 얼굴이 표현된 유물을 살펴보면 온갖 풍상과 역경을 겪으면서 자연스럽게 형성된 굳센 모습과 애써 억누르지 않고 분출하는 희로애락의 감정들이 드러나 있다.
한국 민중의 얼굴이 표현된 유물은 선사시대까지 거슬러 올라가 볼 수 있지만, 사실적으로 표현된 것은 삼국시대 이후로 고구려 고분벽화나 백제의 흙으로 만든 얼굴, 신라 얼굴무늬 수막새 등이 있으며, 소박한 모습의 불상(민불)과 장승, 무속도, 꼭두(나무인형), 탈(가면) 등 매우 다양하다. 이러한 민중의 얼굴은 만든 시대나 지역에 따라 다르지만, 그 지역 민중의 얼굴을 꾸밈없이 표현한 사실성과 우수한 조형성을 보여주고 있다.
본 논문은 전통 조형물에 나타난 한국 민중의 얼굴이미지를 활용한 작품론이다. 작품을 표현하기 위하여 한국 민중들의 고된 삶이 투영된 돌(화강암)과 나무라는 질료를 선택하여 그 질감을 차용하고, 민중들이 제작한 얼굴 조형물에서 형상을 모색하였다. 따라서 작품의 재료도 돌과 나무의 질감을 나타낼 수 있는 두꺼운 종이와 건축용 마감재로 쓰이는 테라코트, 나무판을 준비하였다.
작품의 제각 기법은 세 가지를 시도하였다. 선택한 재료인 두꺼운 하드보드지에는 긁기 기법, 테라코트는 쌓기 기법, 나무판은 음각하여 파기 기법으로 하였다. 작품의 분석은 창작한 작품을 재료의 물성에 따라 세 가지로 나누었다. 즉 하드보드지에 선을 반복적으로 긁은 뒤 콘테로 얼굴 형상을 표현한 작품, 테라코트로 돌의 질감을 만든 다음 아크릴 물감을 찍어 바르기를 반복적으로 쌓으며 얼굴 형상을 표현한 작품, 나무판에는 조각도 등으로 음각하여 파내면서 얼굴 형상을 표현한 작품이다. 또한 작품을 제작하게 된 스토리와 작품 제작과정에서 느낀 미적 감정, 회화에서 선의 조형성이라는 순서로 전개하였다.
작품을 창작하는 과정에서 한국 민중들의 조형 인식이 매우 우수하고 독창적이라는 생각을 하였다. 독창성은 현대미술의 특징이면서 작품의 생명으로써 민중들의 솔직 담백한 감정을 자신들의 얼굴을 조형하면서 숨김없이 표출하였기 때문일 것이다. 앞으로 한국 민중의 조형의식에 대하여 깊이 있는 탐구와 한국적 정서를 담아낼 수 있는 독특한 화법을 찾아 전통 속에서 현대성을 모색하는 연구를 진행할 계획이다.| The face of person contains the natural features of the area that he has lived and the circumstances of whole society, and many relics expressing face among our cultural heritages have come down. Through the face left by our ancestors, we can read the culture of the age, the process, emotions, joys and sorrows, etc., of life they experienced. Especially, in the relics that express the face of Korean people, the firm appearance naturally formed throughout all kinds of hardships and adversity, and the emotions of joy, anger, sorrow and pleasure that are not repressed and spouted are revealed.
Although the relics expressing the face of the Korean people can be traced back to prehistoric times, what were actually expressed are that since the Three Kingdoms period, including the tomb murals of Koguryo, the earthy faces of Baekje , and the face shaped convex tiles of Silla, and they are very diverse such as simple Buddhist statues (folk Buddhist), Jangseung(totem pole), Shaman shrine, Kkokdu(wooden doll), Tal (mask), etc. These people's faces are different according to the era and region, but they show the reality and excellent formability that expressed the unadorned faces of the local people,
This paper is a work theory that utilizes the face image of Korean people appeared in traditional formative works. In order to express the works, we selected the matters called stone (granite) and wood which project the Korean people's hard lives, borrowed the texture and searched the form in the face formative works made by the people. Therefore, as the materials of works, we also included thick papers representing the texture of stone and wood, terracoat used as architectural finish, and wooden boards.
As production technique of the works, we tried three things. The scratch technique was used in thick hardboard as selected material, the stacking technique in terracoat, and intaglio graving technique in wooden boards.
For the analysis of work, we divided the created works into three things depending on the material properties of the material. In other words, they are the works of expressing the face shape with the conte after repeatedly scratching the lines on the hardboard, the works of expressing the face shape with repeatedly stacking the acrylic paint after creating the texture of the stone with the terracoat, and the works of expressing the face shape with while engraving with graver on wooden boards. In addition, we developed in order of the story of making the work, the aesthetic feeling felt in the process of making the work, and the formality of the line in painting.
In the process of creating the works, we thought that Korean people's formative recognition was excellent and original. Originality, as the feature of contemporary art, may be because it expresses the people's open-minded feelings as the life of works without being hidden with forming their faces. In the future, we plan to study modernity in the tradition by searching for a unique painting art that can include in-depth quest of Korean people's formative consciousness and Korean emotion.
- Author(s)
- 심우정
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 전통 조형물; 민중 예술; 얼굴; 현대성
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8336
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.