인지된 혁신 특성이 인터넷전문은행 서비스 혁신수용에 미치는 요인에 관한 연구
- Alternative Title
- 정부규제의 조절효과를 중심으로
- Abstract
- With developments in Information and Communication Technologies recently, it is the financial services sector that are taking place in everyday life patterns, environmental changes within various industries and most notably changes. In the advent of the fourth industrial revolution, financial services have been reorganized by many companies and countries to establish diverse service environments, not only globally but also domestically. Thus, quantity and quality of human life, including the provision of complex processes and simplified services through the construction of mobile connectivity systems for Blockchain, Big-Data, AI (Artificial Intelligence) and financial services, and the banking industry, which represents the most representative of finance, is preparing strategies to maximize the value of Fin-Tech services. Banks are supporting and operating diverse services through mobile devices and preparing to upgrade their services, and Internet-only banks were established for the first time in Korea in 2017 and are increasingly interested in Internet-only banks as IT technology companies, not traditional banking businesses, entered the financial industry. In addition, the innovation of financial services is increasing as companies with superior IT technologies enter various Fin-Tech industries.
While innovative financial services may be created in certain market conditions, they are often created to enhance future values and the value of human life, even in uncertain markets. This directly translates into a fundamental result of numerous companies successfully developing innovative services or products that survive in the market through consumer experience and differentiation from existing services and products. Therefore, the most important thing for the sustainability and competitiveness of the company is the satisfaction of consumers, and I think it is necessary to provide support not only at the corporate level but also at the national level.
Based on the above points, this study demonstrated the relationship of each variable with an emphasis on accepting innovation in technologies, products and services from a perspective of acceptance.
Thus, it appears that to accommodate innovation in Internet-only bank services, it is an effective part of achieving a better acceptance of innovation through focus on the adequacy of perceived innovation characteristics and improved innovation expectations. Moreover, the perceived risks and complexities were expected to have negative effects on the acceptance of innovation, but the complexity was confirmed not to have negative effects on the acceptance of innovation, and the ease of functions in the system environment, which were judged by the metrics, was not significantly difficult. However, the perceived risks are still seen as a part of the lack of uncertainty and reliability in the domestic financial system and will need to be further strengthened to complement them.
The most important part of this study is the government's regulation of domestic Internet-only banks. Korea Internet-only banks are relatively insufficient in comparison to foreign Internet-only banks in the early days of establishment, and in order to secure the financial foundation of Internet-only banks, they believe that they must be supplemented absolutely in the process of spreading innovation of Internet-only bank services through deregulation of the separation of silver and silver among government regulations. Therefore, we believe that the initial stage of the establishment of the Internet-only bank will help many stakeholders in the development of the national financial industry, considering the benefits and convenience of actual use.| 최근 정보통신기술의 발달과 함께 일상생활의 패턴, 다양한 산업내의 환경 변화 그리고 가장 눈에 띄게 변화가 이루어지고 있는 곳이 바로 금융 서비스 부문이다. 금융 서비스는 최근 4차 산업혁명 시대가 도래되면서 국외 뿐만 아니라 국내에서 다양한 서비스 환경 구축을 위해 많은 기업들과 국가에서 재정비를 하고 있다. 따라서 블록체인, 빅데이터, 인공지능(AI) 및 금융 서비스의 모바일 연계 시스템 구축 등을 통해 복잡한 프로세스 및 간소화 서비스 제공 등 인간의 삶의 양과 질을 제고하고 있으며, 대표적으로 금융의 가장 대표성을 나타내는 은행업이 핀테크 서비스 가치를 극대화 하긴 위한 전략들을 준비하고 있다. 은행들은 모바일을 통한 다양한 서비스를 지원하며 운영하고 서비스 고도화를 준비 중에 있고, 또한 현재 2017년 인터넷전문은행이 국내 처음 설립이 되었으며, 이는 전통적 은행업을 영위하는 기업이 아닌 IT기술을 보유한 기업들이 금융업에 진출하면서 인터넷전문은행에 대한 관심이 커지고 있는 상황이다. 또한 뛰어난 IT기술을 보유한 기업들이 다양한 핀테크 산업에 진출하고 있어 금융 서비스의 혁신성이 높아지고 있는 상황이다.
금융의 혁신적 서비스는 확실한 시장 상황 속에서 탄생되는 경우도 있겠지만, 아직은 불확실한 시장 상황에서도 미래적 가치와 인류의 삶의 가치 증대를 위해 탄생되는 경우가 많다. 이렇다 보니 수많은 기업들이 혁신 서비스 또는 제품을 성공적으로 개발을 통해 시장에 제공을 하고 이를 소비자들의 사용 경험과 기존 서비스 및 제품과의 차별성 등을 통해 시장에서 생존하게 되는 원론적인 결과로 직결된다. 따라서 기업의 영속성과 경쟁력 확보를 위해 가장 중요한 것이 소비자들의 욕구 만족이며, 이를 위해 기업뿐만이 아니라 국가적인 차원에서도 지원 등이 필요하다고 생각한다.
본 연구에서는 위에서 언급한 내용들을 바탕으로 인터넷전문은행 서비스의 대해 이러한 혁신적 특성과 수용의 관점으로 기술, 제품 및 서비스의 혁신확산과정의 수용단계에 중점을 두고 각 변수들의 관계를 실증 분석하였다. 따라서 인터넷전문은행 서비스의 혁신 수용을 높이기 위해서는 인지된 혁신특성의 적합성과 개선된 혁신기대에 집중을 통해 혁신 수용을 더 높일 수 있는 효과적인 부분이라고 보인다. 또한 인지된 위험과 복잡성은 혁신수용에 부의 정향을 미칠 것으로 보았지만, 복잡성은 혁신수용에 부의 영향을 주지 않는 것으로 확인이 되어 측정지표로 판단한 시스템 기능의 용이성 등 사용의 어려움은 없는 것으로 확인이 되었다. 하지만 인지된 위험은 아직 국내 금융 시스템의 불확실성과 신뢰성이 부족한 부분으로 보여 지고 있으며, 이를 보완하기 위한 보안상의 시스템을 더 강화해야 할 것이다.
본 연구에서 연구자가 가장 중요하게 확인할 부분은 국내 인터넷전문은행에 대한 정부규제이다. 국내 인터넷전문은행은 설립 초기로써 국외의 인터넷전문은행들과 비교시 상대적으로 미흡한 단계이고, 인터넷전문은행의 재정 기반 확보를 위해서는 반드시 인터넷전문은행에 대한 법·제도적 재정비와 함께 정부규제 중 은산분리 규제완화를 통해 현재 인터넷전문은행 서비스의 혁신 확산 과정에서 절대적으로 보완해야 할 부분이라고 보고 있다. 따라서 본 연구결과를 통해 인터넷전문은행 설립 초기 단계로 이용자들이 실제 이용에 따른 효익과 편의성 등을 다수 고려하여 국가 금융 산업 발전을 위한 다수 이해관계자들에게 정책 및 전략 수립 등을 도움 줄 수 있을 것으로 생각한다.
- Author(s)
- 김명재
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 인터넷전문은행; 핀테크; 혁신수용; 인지된 혁신특성; 은산분리
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8179
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