OAK

유튜브 플랫폼에서의 한국어교육을 위한 교수-학습자료 개발 연구

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this study is developing teaching and learning materials for Korean Education on a teaching platform Youtube.
Currently, our society is constantly making technological progress and this will change the environments of Korean language teaching and learning. The Korean language Education is now focusing on VR/AR, AI, AND Youtube. However, most of the researches related to Youtube is simply using Youtube as a video platform, and the properties of Youtube is not considered. Youtube, which has become a new search engine with diversity and accessibility as common features, has now transformed as an educational platform.
So in the 2nd chapter. I looked at the educational characteristics of Youtube. Youtube’s educational features are diversity, accessibility, practicality, interactivity, and professionality. Youtube has not only traditional media content, but also other types of content that are different from the existing style produced by Youtubers. Korean language teaching and learning materials on Youtube suggest topics/situations that are difficult to suggest in official Korean language education, and also suggest new words and foreign words as vocabulary and expressions. Youtube is not limited by users, anyone can use it, and there are no restrictions depending on the platform. On Youtube, distinction between actual and creative materials is ambiguous, and there are materials with high actuality. Various contents produced by Youtubers contain the daily lives of native Korean speakers such as “Mokbang”, “Game”, and “Study”. Youtube is highly interactive. Youtube provides various interaction and here discussion, Q&A, and collaborative learning take place. Lastly, Youtube is characterized by a decrease in professionality. But, currently, the Youtube channel for Korean language education is trying various methods to get professionality.
So in the 3rd chapter. I analyzed Korean language teaching-learning mateirals on Youtube. as a result, Korean language teaching-learning materials on Youtube has various purposes. but many cases are just limited to one-off, and diversity has not been secured in stories. currently, Korean language teaching-learning materials have no teaching-learning objectives, and teaching-learning objectives were not presented, which resulting in low accessibility for learners. On Youtube, vocabulary, expressions, exercises, and activities can be presented along with actual objects, places, or communication situations, but they are often presented simply orally or textually. In addition, although Youtube has high interactivity, Korean language teaching-learning materials using interactivity on Youtube have been limited. the problem with Korean language teaching-learning materials on Youtube is due to the decline in professionality.
So in the 4th chapter. I developed Korean language teaching-learning materials on Youtube. Development was proceeds in the order of teaching-learning goal setting, story setting, topic/function/situation setting, practice and activity setting, vocabulary and expression setting, And I composed interactive-storytelling and VR/AR as a technological factors were applied.
| 본 연구의 목적은 시대의 변화를 따라 한국어교육에서 유튜브와 관련된 연구가 필요하다고 주장하는 바이며, 한국어 교수-학습자료를 개발할 때 활용할 수 있는 표준적인 교수-학습자료 개발에 있다. 현재 우리 사회는 끊임없이 기술적 발전을 이루고 있으며, 이는 향후 한국어 교수-학습 환경을 변화시킬 것이다. 이에 현재 한국어교육에서는 VR/AR, AI, 그리고 유튜브에 주목한 연구가 일어나고 있다. 그러나 현재 유튜브와 관련된 대부분의 연구는 단순히 유튜브를 동영상 플랫폼으로 활용하는 선에서 그쳐, 유튜브의 속성이 반영되지 못한 경우가 다수였다. 세계 최대 규모의 동영상 사이트인 유튜브는 이용자들이 오락 목적만으로 이용할 것이라는 일반적인 인식과 달리 교육적 목적으로 이를 이용하는 많은 학습자가 존재하였다. 다양성, 접근성을 일반적인 특징으로 가지고 새로운 검색엔진으로 자리 잡은 유튜브는 현재 교육 플랫폼으로 변화하였다.
유튜브의 교육적 특징은 다양성, 접근성, 실제성, 상호작용성, 그리고 전문성이 있다. 유튜브에는 기존의 전통매체 콘텐츠뿐만 아니라 유튜버들이 제작한 기존의 양식과 다른 유형의 콘텐츠가 존재한다. 이에 유튜브에서의 한국어 교수-학습자료는 공식적인 한국어교육에서 다루기 힘든 주제/상황을 제시하며, 신조어 및 외래어 등을 어휘 및 표현으로 제시하기도 한다. 유튜브는 이용자의 제한이 없으며 누구나 이용할 수 있으며, 플랫폼에 따른 이용 제한이 없다. 유튜브는 실제자료와 창작자료의 구분이 모호하며, 실제성이 높은 자료들이 존재한다. 유튜버에 의해 제작된 다양한 콘텐츠는 “먹방”, “게임”, “공부” 등 한국어 모어 화자의 일상이 고스란히 담겨 있다. 이에 유튜브를 통해 학습하는 학습자는 한국어 화자의 실제 발화를 접하고 간접적인 경험을 할 수 있다. 유튜브는 상호작용성이 높다. 유튜브는 자체적으로 상호작용을 위한 다양한 창구를 제공하고 있으며, 이를 바탕으로 토론, 질의응답, 협력 학습이 일어난다. 마지막으로 유튜브는 전문성이 저하된다는 특징이 있다. 이에 현재 한국어 교육용 유튜브 채널은 전문성을 확보하기 위해 다양한 방법을 시도하고 있다.
유튜브에서의 한국어 교수-학습자료를 분석한 결과 교육 플랫폼으로 유튜브가 가지는 특징을 살리지 못했다. 현재 유튜브에는 다양한 목적의 한국어 교수-학습자료가 존재하나 일회성으로 그치는 경우가 많았으며, 스토리 측면에서는 다양성이 확보되지 못했다. 현재 한국어 교수-학습자료는 교수-학습 목적이 부재하며, 교수-학습 목표가 제시되지 않아 학습자의 접근성이 떨어졌다. 유튜브에서는 어휘 및 표현과 연습 및 활동을 실제 사물과 장소 혹은 의사소통 상황과 함께 제시할 수 있으나 단순히 구두나 텍스트로 제시하는 경우가 많았다. 또한 유튜브는 상호작용성이 높으나 현재 유튜브에서의 한국어 교수-학습자료는 상호작용성을 활용한 교수-학습이 제한적으로 일어났다. 현재 유튜브에서의 한국어 교수-학습자료가 가지는 문제점은 전문성의 저하로 인한 것이다.
이에 본 논문에서는 유튜브의 교육적 특징을 반영한 한국어 교수-학습자료를 개발하였다. 개발은 교수-학습 목표 설정, 스토리 구성, 주제/상황 구성, 연습 및 활동 구성, 그리고 어휘 및 표현 구성 순으로 진행되었으며, 인터랙티브 스토리텔링, 그리고 VR/AR 등의 기술요인을 접목하였다.
Author(s)
김수종
Issued Date
2021
Awarded Date
2021-02
Type
Thesis
Keyword
한국어 교수-학습자료 개발 방안유튜브유튜브의 교육적 특징교육 플랫폼한국어교육
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8109
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
노정은
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
한국어교육학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.