외식프랜차이즈 브랜드특성이 창업행동에 미치는 영향
- Alternative Title
- 브랜드신뢰를 매개효과로
- Abstract
- This study for prospective start-up trainees located in Seoul and Gyeonggi-do. How does the restaurant franchise brand characteristics affect startup behavior, The purpose of this study was to examine how brand trust affects the mediating effect.
In addition, the purpose of this study is not only to help prospective entrepreneurs establish an efficient restaurant franchise operation plan, but also to help them understand brand characteristics accurately and to increase the business success rate of the restaurant franchise.
The extraction of attributes and variables necessary for empirical analysis was extracted through the literature review of previous studies to improve the validity of the contents. 20.0 statistical program was used.
The results of the study were as follows: First, prospective entrepreneurs had more males than females, and respondents in their 20s and 30s who were active in economic activities.
Those who are preparing to start a business usually have many professional and self-employed youths besides eating out and service workers. The youth are looking at them in their late twenties and thirties.
Second, as a result of analyzing the validity and reliability of the research unit, the product characteristics, store characteristics, service characteristics, and marketing characteristics of the brand characteristics were found to be sufficiently reliable as a research tool for the research. Brand characteristics, start-up behavior, and brand trust also showed significant reliability. The result of exploratory factor analysis also showed that each factor has sufficient validity.
Third, as a result of analyzing hypotheses about whether brand characteristics have a significant positive influence on entrepreneurial behavior, the product characteristics, store characteristics, service characteristics, and marketing characteristics of brand characteristics have a significant positive influence on the startup behavior.
Fourth, as a result of analyzing whether brand characteristics have a significant positive influence on brand trust, among the four subfactors of brand characteristics, service characteristics, product characteristics, and marketing characteristics except store characteristics were statistically significant in brand trust. Appeared to affect.
Fifth, as a result of analyzing whether brand trust has a significant positive effect on the startup behavior, brand trust has a significant positive influence on the startup behavior.
Sixth, the result of hierarchical regression analysis on whether brand trust has a mediating effect on brand characteristics and start-up behavior. In the relationship between brand characteristics and entrepreneurship behavior, brand trust had a significant positive effect on both brand characteristics. It can be seen that brand trust plays a mediating role to both in relation to brand characteristics.
The reason why store characteristics were dismissed in brand trust in relations between brand trust and brand characteristics was not the franchise of large company-centered brand characteristics, but was conducted for small business-oriented pre-entrepreneurship students reflecting the reality of labor cost increase and rent increase at the time of startup.
It is the fact that it shows a franchise start-up of small brand characteristics due to lack of funds. The implication of this is that the company is starting a business with more emphasis on product quality and taste than store characteristics.|본 연구는 서울·경기 지역 위주의 예비창업교육생을 대상으로 외식 프랜차이즈 브랜드특성이 창업행동에 어떠한 영향을 미치며, 브랜드신뢰를 매개효과로 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 또한, 본 연구는 향후 예비창업자들에게 효율적인 외식 프랜차이즈 운영계획 수립을 도울 뿐만 아닌 브랜드특성에 관한 정확한 이해를 돕고, 외식 프랜차이즈의 사업 성공률을 높이고자 궁극적인 목적이 있다.
실증분석의 속성과 변수를 추출할 때 적합성의 여부를 위하여 선행연구 자료를 바탕으로 문헌 고찰의 방법을 통하여 추출하였으며, 실증조사에 관한 분석내용은 IBM SPSS Ver. 20.0 통계프로그램을 이용하여 수행하였다.
연구결과 첫째, 예비창업자들은 여성보다 남성이 많고, 경제활동을 활발하게 하는 20대~30대의 응답이 높았으며, 창업을 준비하려는 사람들은 주로 외식 전문가, 서비스업의 종사자들 이외에 일반 전문직과 자영업 청년층이 많은 양상을 보인다. 여기서 청년층은 20~30대 후반까지를 보고 있다.
둘째, 연구 단위에 대하여 적합성과 신뢰성을 분석하여 도출한 결과 브랜드특성의 제품특성, 점포특성, 서비스특성, 마케팅특성이 연구에 대해 충분한 신뢰성과 적합성으로 나타났으며, 브랜드특성, 창업행동, 브랜드신뢰 역시 신뢰도가 유의한 것으로 나타났다. 탐색적 요인분석을 통해 도출한 결과 또한 각각의 요인들이 충분한 구성의 타당도를 지니는 것으로 나타났다.
셋째, 브랜드특성이 창업행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는가에 대하여 가설을 분석한 결과 브랜드특성의 제품특성, 점포특성, 서비스특성, 마케팅특성 모두 창업행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 브랜드특성이 브랜드신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는가에 대하여 분석한 결과 브랜드특성의 4가지 하위요인 중, 점포특성을 제외한 서비스특성, 제품특성, 마케팅특성이 브랜드신뢰에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 브랜드신뢰는 창업행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는가에 대하여 분석한 결과 브랜드 신뢰는 창업행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 브랜드신뢰는 브랜드특성과 창업행동에 매개효과가 있을 것인가에 대하여 위계적 회귀분석을 실시한 결과 브랜드특성과 창업행동의 영향 관계에 있어 브랜드신뢰는 브랜드특성 모두에 유의한 정(+)의 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 이는 브랜드특성과의 관계에서 브랜드신뢰가 양쪽 모두에게 매개역할을 한다는 것을 알 수 있다.
브랜드신뢰와 브랜드특성의 관계에서 점포특성이 브랜드 신뢰에 기각된 이유는 대기업 중심브랜드특성의 프랜차이즈가 아닌 창업 시 현재 인건비 증감과 임대료 상승 등의 현실을 반영한 소상공인 위주의 예비창업 교육생을 대상으로 실행하여, 자금력 부족 현상에 따른 소규모 브랜드특성의 프랜차이즈 창업 양상을 보인다는 점이고, 이에 점포특성 적인 브랜드특성 보다 제품의 품질, 맛에 더 중요하게 생각하여 창업을 실행하고 있다는 것이 시사하는 점이다.
- Author(s)
- 이충원
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 외식산업; 외식프랜차이즈; 브랜드특성; 브랜드신뢰; 창업행동
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8003
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