OAK

외식업체 중간 관리자의 리더십 유형에 따른 종사원의 조직몰입, 만족, 이직의도에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 서울과 경기 지역의 외식업 종사자 중 인턴, 사원, 주임, 대리, 과장 직급의 외식업체에 근무하는 중간 관리자들을 대상으로 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형요인을 파악하고 이러한 리더십 유형에 따른 종사원의 조직몰입, 만족, 이직의도에 어떠한 영향을 미치고 있으며, 조직몰입이 종사원 만족 및 이직의도에 미치는 영향관계를 살펴보고자 하였다.
또한 외식업을 운영하고 있는 경영자와 인사를 담당하고 있는 관리자에게 효율적인 인적관리 방안을 제시하고, 외식업체 중간 관리자의 리더십 발전을 위한 시사점을 제공하는데 궁극적인 목적이 있다.
실증분석에 필요한 속성 및 변수는 내용의 타당성 제고를 위하여 문헌적 고찰과 선행연구들을 통해 추출하였으며, 조사한 자료에 대한 분석은 SPSS WIN 18.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 수행하였다.
연구결과 첫째, 여성보다 남성의 비율이 더 높으며 주로 미혼의 젊은 20대로 정규직의 사원과 인턴 직급이 중간 관리자로서 근무하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 외식업체 중간 관리자들은 비교적 근무연수가 1년 미만으로 월 평균 200만원 이하의 소득을 주로 올리고 있으며, 중간 관리자들의 상사들은 주로 남성인 것으로 나타났다.
셋째, 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형에 대한 요인분석결과 거래적 리더십, 변혁적 리더십의 2개 요인으로 추출되었으며, 조직몰입에 대한 요인분석결과 정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입의 3개 요인으로 추출되었으며, 종사원 만족은 회사와 직무 전반의 만족, 이직의도는 회사나 직업을 변경하고자 하는 의도로 나타났다.
넷째, 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형 요인 중 거래적 리더십은 조직몰입(정서적 몰입, 지속적 몰입, 규범적 몰입)에 유의한 정(+)의 영향을 미치며, 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형 요인 중 변혁적 리더십은 조직몰입의 요인 중 정서적 몰입과 규범적 몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 외식업체 중간 관리자의 조직몰입 요인 중 규범적 몰입과 지속적 몰입이 종사원 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 외식업체 중간 관리자의 조직몰입 요인 중 지속적 몰입이 이직의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
일곱째, 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형(변혁적 리더십, 거래적 리더십)은 종사원 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여덟째, 외식업체 중간 관리자의 리더십 유형 중 거래적 리더십이 이직의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
마지막으로 본 논문이 가지는 의의는 외식업체 중간 관리자들에 대한 연구가 부족한 상황에서 외식업체 중간 관리자들의 리더십 유형, 조직몰입, 만족 및 이직의도에 대하여 종합적으로 분석하여 연구의 영역을 넓힌 것에 의의가 있다.|This study tried to identify the leadership type of middle manager of restaurant industry who are interns, staff members, acting‐managers and managers in restaurant industry in Seoul and Gyeonggi area, the effects of such leadership type on organizational commitment, satisfaction and turnover intention of employees, and the effects of organizational commitment on satisfaction and turnover intention of employees. The ultimate goal of this study is to provide restaurant operators and HR managers with efficient human resource development and management method and suggestions to develop the leadership of middle managers of restaurant industry.
The properties and variables necessary for empirical analysis were abstracted from literature and previous studies to improve the validity, and the collected materials were analyzed using SPSS WIN 12.0 statistics package program.
According to the results, the ratio females was higher than that of males and most of them were single in their 20’s, and were serving as regular staff or interns.
Second, the average employment experience of middle managers of restaurant industry was relatively short as less than a year and earned less than 2 million won a month, and senior manager of those middle managers were mostly males.
Third, in the factor analysis on leadership type of middle managers, two factors such as transactional leadership and innovative leadership were abstracted. In the organizational commitment factor analysis, three factors such as emotional commitment, continuous commitment and normative commitment were abstracted, while in employees’ satisfaction factor analysis, satisfaction for the company and overall jobs was found and in turnover intention factor analysis, it was interpreted as the intention to change the company or the job.
Fourth, transactional leadership out of the leadership type of middle managers made significantly positive (+) effects on organizational commitment (emotional commitment, continuous commitment and normative commitment) and innovative leadership made significantly positive (+) effects on emotional commitment and normative commitment out of organizational commitment.
Fifth, normative commitment and continuous commitment out of organizational commitment of middle managers in restaurant industry were found to have significantly positive (+) effects on the satisfaction of the employees.
Sixth, continuous commitment out of organizational commitment of middle managers in restaurant industry were found to have significantly positive (+) effects on the turnover intention of the employees.
Seventh, leadership types of middle managers in restaurant industry (innovative leadership and transactional leadership) were found to have significantly positive (+) effects on the satisfaction of the employees.
Eighth, transactional leadership out of leadership types of middle managers in restaurant industry was found to have significantly positive (+) effects on the turnover intention of the employees.
Finally, this article is meaningful in that it has analyzed leadership type, organizational commitment, satisfaction and turnover intention of middle managers of restaurant industry comprehensively and has consequently expanded the area of study in the situation that not many studies have been performed on middle managers of restaurant industry.
Author(s)
박장미
Issued Date
2013
Awarded Date
2013-02
Type
Thesis
Keyword
외식업체중간 관리자리더십 유형조직몰입만족이직의도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7993
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Advisor
최웅
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.