외식기업의 내부마케팅 활동이 영업사원의 핵심역량과 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구
- Abstract
- 본 연구에서는 기업의 궁극적인 목표인 수익창출을 위해 외식기업들의 내무마케팅 활동에 대해 살펴보고, 이러한 활동이 영업사원들의 핵심역량과 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 살펴봄으로써, 상대적으로 연구가 미비한 외식기업의 영업사원에 대한 기초연구 자료로 제공함과 동시에, 외식기업 경영자와 인사 및 교육 관리자들에게 효율적인 인적자원관리를 위한 근거자료를 제공하는데 목적을 두고 연구하였다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 통계 패키지 프로그램 SPSS 18.0을 이용하여 실증분석을 하였다.
연구결과 첫째, 성별은 남성이 86.3%로 가장 높게 나타났으며, 학력의 경우 대학교졸 이상의 학력자가 60% 이상의 높은 분포를 보였고, 직위의 경우에는 주임-대리 43.7%, 사원 24.3%, 근속년수의 경우 2년 미만이 전체의 60% 이상의 높은 분포를 보였다.
둘째, 탐색적 요인분석결과 내부마케팅은 내부커뮤니케이션, 교육훈련, 보상시스템, 경영층지원, 고용안정성의 5가지 요인으로, 핵심역량은 영업기술, 태도 및 관계형성, 전문성의 3가지 요인으로, 직무만족은 임금만족, 승진 및 발전기회, 직무자체만족의 3가지 요인으로 분류하였다.
셋째, 내부마케팅과 핵심역량의 영향관계에서 내부마케팅요인 중 고용안정성은 핵심역량요인 중 영업기술과 태도 및 관계형성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 내부마케팅요인 중 교육훈련, 포상시스템, 경영층지원은 핵심역량요인 중 영업기술에만 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 났으나, 핵심역량요인 중 전문성은 내부마케팅요인 전체와 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
넷째, 내부마케팅과 직무만족의 영향관계에서 내부마케팅요인 중 고용안정성은 직무만족요인 중 임금만족, 승진 및 발전기회에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 내부마케팅요인 중 내부커뮤니케이션, 교육훈련, 보상시스템, 경영층지원은 직무만족요인 전체와 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
마지막으로 본 연구의 의의는 기업의 내부마케팅, 영업사원의 핵심역량과 직무만족의 측정항목이 제약 및 자동차, 보험 등의 일반기업을 중심으로 이루어져 있었으나, 본 연구를 통하여 외식기업의 현실에 맞는 측정항목으로 수정하여 도입함으로써 연구의 영역을 넓힌 것에 의의가 있다.|The purpose of this study was to provide the Management and HR and Education Managers of Foodservice Industry with basic materials for efficient human resource management as well as to provide basic materials for salesmen of Foodservice Industry's which have not been studied sufficiently, by reviewing internal marketing activities of Foodservice Industry's to create profits which is the ultimate goal of the companies, and reviewing the influence of these activities on the core competency and job satisfaction.
For the purpose of this study, empirical analysis using SPSS 18.0 was performed.
From the study, the followings were found: First, in gender, males were dominant as 86.3%. In education, over university graduates showed high share as 60% and in job title Senior Associate and Acting Manager 43.7% and Staff was 24.3%. In service years, less than 2 years were the highest as 60%.
Second, according to the result of the explorative factor analysis, internal marketing was classified into 5 factors such as internal communication, education & training, reward system, support from the management and employment stability, core competencies was classified into three factors such as sales skills, attitude & relation composition, and professionalism, and job satisfaction was classified into three factors as salary satisfaction, promotion & development opportunity and job description satisfaction.
Third, in relations between internal marketing and core competencies, employment stability out of core competency factors was found to have significantly positive (+) influence on sales skills and composition of attitude and relations, while education & training, reward system and supports from the management out of internal marketing factors were proved to have significantly positive (+) influence on sales skills out of core competency factors. On the other hand, professionalism out of core competency factors did not make any significant influence on overall internal marketing factors.
Fourth, in the relationship between internal marketing and job satisfaction, employment stability out of internal marketing factors was found to have significantly positive (+) influence on salary satisfaction, and promotion & development opportunities, while internal communication, education & training, reward system, and supports from the management did not make any significant influence on overall job satisfaction factors.
Finally, the meaning of this study can be found in that it expanded the scope of research on internal marketing, competencies of salesmen and their job satisfaction by modifying and introducing practical measurement items for Foodservice industry, which used to be limited to general companies such as Pharmaceutics, Automobile and Insurance.
- Author(s)
- 하재홍
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 외식기업 내부마케팅; 영업사원 핵심역량; 직무만족
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7977
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