에이전트 기반의 모델 설계 방안
- Alternative Title
- 합동화력 시뮬레이터를 중심으로
- Abstract
- 인공지능이론에서 발전된 에이전트 모델링은 현재 한국군의 M&S가 지향하는 컴포넌트 기반의 모델링 기법의 일종이다.
컴포넌트는 소프트웨어를 마치 블록을 조립 하듯 쉽게 구축 할 수 있도록 모듈화 시킨 단위이다. 컴포넌트는 이러한 특성 때문에 복잡한 시스템을 신속하게 구축할 수 있으며, 유사한 시스템을 구축할 때 재사용이 가능한 장점이 있다.
에이전트 또한 모듈화 되어 있는 개체이며 구축되어 있는 에이전트를 조합 또는 구축되지 않았던 에이전트가 식별 되었을 경우 필요한 에이전트를 개별적으로 생성하여 기존 시스템에 더하거나 불필요한 에이전트를 선별하여 뺄 수 있다.
본 연구는 위의 에이전트 모델링 기법을 활용하여 에이전트가 생성되는 과정을 연구하고, 에이전트 기반의 모델 설계 방안을 제시한다.
연구 방법은 에이전트 관련 문헌연구와 OneSAF모델을 분석하였고, 한국에 최초로 도입 시도 중인 C4ISR 분석모델에 관한 연구도 진행하였다.
본 연구는 현재 개발 진행 중인 합동화력시뮬레이터(~2018년 4월 개발완료)를 분석하였다.
합동화력시뮬레이터는 작전운용성능에 따라서 전방관측자와 사격지휘소가 시뮬레이터를 운용하는 실제 인원의 역할로 설계되어 개발되었기 때문에, 본 연구에서는 합동화력시뮬레이터의 모의논리를 토대로 전방관측자와 사격지휘소를 에이전트로 포함해 설계하였다.
관측과 화력지원 및 FDC에 한하여 연구하였고, 이를 더 확장하여 적군 에이전트와 피아 교전을 상세히 설계하고 적용하는 연구가 필요하다.
본 연구를 통하여 빠르게 변하는 현대 전장의 특성과 다양한 체계가 복잡하게 연결되어있는 현대의 양상에 에이전트 모델링이 적합한 모델링 기법이라는 것이 충분히 공감이 되어 앞으로 개발될 M&S 모델에 적용되길 기대한다.
| Agent based modeling which is advanced from AI theory is a type of a modeling based of a component that is used by M&S of Korean army at present.
A component is an unit that is modulated to build easily as assembling blocks. A component can build a complicated system rapidly due to this characteristic and reuse when building a similar system. An agent is a modulated unit. On the occasion of assembling an already built Agent or identifying an unbuilt Agent, it can add on a present system or subtract an unnecessary Agent.
This study suggests the generating process based of ‘Agent Based Modeling and Simulation’ and the method of building an agent based modeling.
This study suggests an research into reference related with an Agent and analysis about OneSAF model and C4ISR model that is considered to adjust to Korean army.
This study analyzes JFTS’s(Joint Fire Training Simulator, ~2018. 4. Finishing the development).
The JFTS is designed except Forward observer and Fire direction center according to Required Operational Capability. So this study is designed based JFTS’s simulation logic including Forward observer and Fire direction center as Agent.
This study sets to an observation, Fire Support and Fire Direction Center. It needs to design and adjust an enemy Agent and engagement in detail.
With this study, I'm certain an Agent is adjustable to a characteristic of a modern battlefield that is changing rapidly and that a various system is connected to each other complicatedly. Therefore, it is expected to adjust to future M&S model.
- Author(s)
- 심민호
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- M&S; 에이전트; 다중 에이전트; 모델링; 합동화력시뮬레이터
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7861
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.