얼굴 表情 表現에 대한 硏究
- Alternative Title
- 본인작품을 통한 조형적 실험을 중심으로
- Abstract
- 사람의 얼굴을 보면서 우리는 그 사람의 성격을 판단하며, 사람됨을 생각한다. 옆면의 얼굴이 아닌 正面의 얼굴에서 더 그렇다. 구체적인 언행이 배제되고 耳目口鼻의 개성있는 모습으로 만들어진 얼굴의 表情일수록 인간의 內面을 정확하게 볼 수 있다. 그래서 본인은 현실을 인지하며 그 속에 살고 있는 인간의 정신적 상황과 그에 따른 삶속에서 현실을 직시하고 도전하려는 인간을 正面의 얼굴 표정으로 형상화 하고자 하였다.
입체적인 표현을 위하여 명암이나 빛의 흐름을 강조하면서 구체적인 표정을 그려내는 서양의 초상화와는 다르게 본인은 顔面의 특징에서 압축된 여러 선을 뽑아 내어 가늘고 굵으며 딱딱하고 부드러운 線描와 진하고 연한 設彩, 그리고 다양한 질감표현을 위주로 시도하였다.
얼굴이라는 공간 안에 누구나 소유하고 있는 눈, 코, 입의 모양을 의도적으로 왜곡시키거나 단순화하여 표현하고자 하였다. 이와같은 제작의도는 우리 나라 조형물인 탈이나 장승 그리고 토우 등에 표현된 얼굴에서 찾아 볼 수 있는데, 이렇게 우리 나라 조형물에서 얼굴을 변형, 왜곡, 과장하고 단순화하여 해학적으로 승화시킨 조형적 흔적은 우리미술의 독특한 성격으로 판단하기 때문이다. 다음으로 본인이 얼굴 표현에서 의도적으로 耳目口鼻를 변형시킨 또 한가지 이유는 정면성에서 오는 구도의 경직성과 단순성에 조형적인 변화를 주기 위한 시도인 것이며 눈, 코, 입을 중요한 조형적인 언어로 해석하고자 한 것이다. 그리고 본인이 작품을 연구함에 있어 특히 역점을 둔 대목은 대상 인물의 외형적 형상을 단순히 묘사하는데 그치지 않고 대상 인물에 內在한 정신과 삶을 그려내기 위해 노력을 집중시켰으며 이를 위해 形의 과장과 생략 변형과 왜곡, 또 질감과 색감을 병행하는 방법을 선택하였다.
끝으로 본인이 시도한 제작상의 한가지 특징을 개개의 표정을 표현한 작품을 병치시키거나 집합시키는 디스플레이(display) 방법이다. 이것은 두 가지 이상의 단위 표현을 비교시킴으로써 상호의 성격을 강조 하고자 한 의도이며 여러개의 다양한 표현을 하나의 통합된 작품으로 제시하여 전체로서의 새로운 분위기를 창출하고자 한 시도이다.|Observing a person's face, we tent to conjecture his or her character and human nature. That is true of not so much a side face as a front one. The more concrete sayings and doings are excluded and a facial expression shows personal features, the more accurately the human inside can be found. So, perceiving the reality, I have tried to depict the human mental situation in there and the front facial expression of the people who confront the actuality and defy it in the consecutive collatered milieu.
Differing from the occidental portrait which emphasizes shade or the stream of light and describes actual countenance for the cubic expression, I mostly attempted the line-depiction which is thin or thic and solid or soft out of the various extracted lines condensed from the facial peculiarities. Also I used the coloring method which is deep or light.
The expression technique used in my work is the distortion and simplification of the shapeds of the eyes, noses, and mouths involved within the boundary of the facial space of all of us, Its historical basis dates back to the old faces of Korean formative artifacts, for example, Korean masks, devil posts, and earthen dolls. As Korean formative ones had sublimated humorously by the modification, distortion, and exaggeration of the eyes, nosesm and mouths, I modified the facial features intentionally as well. It is an attempt for the formative change in the stiffness and simplification resulting from the front disposition. It is also a process to translate the facial features into a formative language. In addition, it is important to describe the shapes of the objective people, but I have intended to express the spirit and life by the appliance skills of the material spreading and coloring and the description of the characteristics of the features to depict the internal image of objective people.
- Author(s)
- 玉美那 .
- Issued Date
- 1998
- Type
- Thesis
- Keyword
- 표정; facial expression; 감정표현; 조형물
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7854
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.