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심리적 계약 준수에 대한 인식이 중소기업 근로자의 조직시민행동에 미치는 영향

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Alternative Title
조직충성도의 매개효과, 개인정서성향의 조절효과 분석
Abstract
대한민국 기업 중 중소기업의 비중은 업체 수에서 99.9%, 전체 근로자 수에서 82.2%를 차지할 정도로 그 규모에 있어 절대적 다수를 차지하고 있어, 국민경제에 대한 기여와 영향이 절대적이다. 그러나, 작은 규모와 자본력으로 인한 인적/물적 자원의 부족으로 인하여 조직성과 향상을 위한 내부적인 노력에도 불구하고 대기업에 비해 근로자들의 관리와 성과향상을 위한 동기에 부족함이 있는 것이 현실이다. 이런 상황을 극복하기 위하여, 단순한 외적보상을 대기업 수준으로 높이는 것 보다는 사용자의 경영철학이나 방침이 더 강하게 작용될 수 있는 작은 조직의 장점을 활용하여 구성원에게 동기를 부여할 수 있는 방법을 고민해야 한다.
대표적인 방법으로, 조직 구성원의 자발적인 행동이면서 조직의 성과를 높일 수 있는 것으로 알려진 근로자들의 조직시민행동을 유발하는 방법을 선택할 수 있다. 이를 위해 기업조직이 심리적 계약을 준수하고 있다고 근로자들이 인식하는 것이 해당 근로자들의 조직시민행동을 유발하는 동기가 되는지를 살펴봄으로써 심리적 계약의 준수가 필요함을 확인하고, 근로자들이 인식하는 심리적 계약의 중요한 요인이 무엇인지를 검토하여 실무에 적용할 수 있다. 또한 심리적 계약의 준수 여부가 근로자의 조직시민행동에 영향을 미치는데 있어서 조직충성도가 매개효과를 갖는지 여부를 검증하고, 심리적 계약의 준수에 대한 인식이 조직시민행동에 미치는 영향에 근로자들의 개인정서성향이 조절효과를 갖는지에 대한 실증적 분석을 진행하고자 한다.
기존 심리적 계약 위반이 조직시민행동에 미치는 영향에 관한 연구는 다수 있었으나, 그 활용의 중요성이 더 큰 중소기업에 국한하여 진행한 연구는 일부에 불과한 상황이다. 따라서 그 대상을 중소기업 종업원으로 국한하여 연구를 진행함으로써 기존 연구에서 도출된 결과와의 공통점과 차이점을 분석하고, 실제 중소기업에서 활용할 수 있는 요소에 대해 분석을 진행할 것이다. 이를 통해 파악된 내용을 중소기업 경영자 또는 관리자가 직접 활용하거나, 외부에서 중소기업을 지원하는 컨설턴트를 통해 중소기업의 조직관리 시스템에 적용하여, 궁극적으로 중소기업의 조직성과를 높이는 조직관리 시스템을 구축하는데 기여하고자 한다.|SMEs account for 99.9% of the total number of Korean companies and 82.2% of the total number of Korean companies. Therefore, it occupies an absolute majority in size, and the contribution and influence on the national economy is absolute. However, despite the internal efforts to improve organizational performance due to the lack of human and physical resources derived from small scale and capital power, there is a lack of motivation for employee management and performance improvement compared to large enterprises. To overcome this situation, SMEs need to consider how to motivate employees of SMEs by leveraging smaller organizations with stronger management philosophies or policies rather than simply increasing external rewards at the large enterprise level.
In a typical way, we can induce voluntary organizational citizenship behavior and improve organizational performance. To this end, we identify the need for compliance with psychological contracts by looking at whether a member's perception that the organization is in compliance with psychological contracts motivates their citizens' behavior, and what are the factors of psychological contracts recognized by employees, we can be reviewed and applied in practice. It also verifies that loyalty to organizational has a mediating effect on the compliance of psychological contracts with employees' organizational citizenship behavior. And, we will conduct an empirical analysis of whether individual emotional tendencies play a role in controlling the magnitude of the influence.
There have been a number of studies on the impact of psychological contract violations on organizational citizenship behavior, but no studies have been conducted on SMEs that are more important to use. Therefore, we will analyze the employees of SMEs to analyze commonalities and differences with commonly known results and analyze the factors that will be used in actual SMEs. Through this, we will consult with SME executives to review the results of the SME management system and ultimately build an organizational management system that enhances SME organizational performance.

Key words: Psychological contract, Organizational citizenship behavior, Organizational loyalty, Personal sentiment, SMEs, Consulting
Author(s)
송왕제
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
심리적 계약조직시민행동조직충성도개인정서성향중소기업컨설팅
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7762
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
전우소
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
스마트융합컨설팅학과 > 1. Thesis
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