수출 중소제조기업의 글로벌역량이 수출성과에 미치는 영향
- Abstract
- In the case of SMEs, which are the direct beneficiaries of the export support business, most of the marketing business is conducted through external experts. In addition, the advent of the New Normal following the 4th Industrial Revolution, Untack, and COVID 19 is strongly demanding changes in SMEs.
Therefore, it is becoming increasingly important to understand and practice the global commercialization of support organizations, participating companies, and performing companies in export support projects aimed at identifying export competencies that SMEs currently possess and supplementing them to create export performance. Therefore, it is becoming increasingly important to understand and practice the global commercialization of support organizations, participating companies, and performing companies in export support projects aimed at identifying export competencies that SMEs currently possess and supplementing them to create export performance. In this study, we aim to study how to achieve export performance by improving global commercialization competencies for small and medium-sized manufacturing companies that are in charge of exports in Korea. To this end, we analyze the relationship between the capacity of small and medium-sized manufacturing companies participating in export support projects and the impact of global commercialization competencies, the relationship between global commercialization competencies and business performance, and the capacity and export performance. Later, it was analyzed whether the global commercialization competencies plays a mediating role in the relationship between the company's holding capacity and export performance. Through this, it is intended to help in establishing policies for export support projects, improving performance of performing companies, and improving understanding of participating companies' export business.
The purpose of the detailed study is as follows.
First, we analyze the impact of the capabilities of an export company on the global competency needed for a company to enter the global market. Second, through the analysis of how the global competency of the improved company through export consulting affects export performance, it defines the global competency of the export company that is required to create the export performance of the company in the process of implementing the export support business of small and medium-sized manufacturing enterprises. In addition, we would like to explore the direction of development of export support projects by improving the capabilities of export companies and improving global competencies.
In order to achieve the research objectives, the research model and hypothesis were established using the analysis of previous studies, and targeted to small and medium-sized manufacturing companies that participated in export support projects and received export consulting or are currently consulting. Data was collected by conducting a survey on export companies' holding capacity, global commercialization capabilities, and globalization performance, and a statistical analysis method was used to conduct research model and hypothesis verification.
As a result of empirical analysis, tangible resources and intangible resources of export companies, which are sub-variables of the export company's holding competency, have a significant effect on the productive ability, marketing ability, and commercialization ability of the export company. In addition, the export commercialization ability, export marketing ability, and export commercialization ability among the export and small and medium-sized enterprises' global commercialization competency have a significant positive effect on export performance. The results of this study are expected to be used in establishing an export consulting strategy that considers the capabilities of an export company for an export consulting company, and for the implementation of an export support project to improve the global commercialization competency within the company for an export company. As a result, we expect that small and medium-sized manufacturing companies will use the results of the research to help them successfully create export performance.| 수출지원사업의 직접적인 수혜 대상인 중소기업의 경우 대부분의 마케팅사업을 외부전문가를 통해 수행한다. 또한 4차 산업혁명, 언택트, COVID-19 등에 따른 뉴 노멀 시대의 도래는 중소기업의 변화를 강력하게 주문하고 있다. 따라서 수출중소기업이 현재 보유하고 있는 수출역량 요인을 파악하고 이의 보완을 통한 수출성과 창출을 위해 수출지원 사업에서 지원기관, 참여기업, 수행기업의 글로벌사업화 역량에 대한 이해와 실천이 점점 중요해지고 있다.
본 연구에서는 우리나라 수출의 주축을 담당하고 있는 중소제조 기업을 대상으로 글로벌사업화 역량 향상을 통한 수출성과 달성 방안을 연구하고자 한다. 이를 위해 수출지원 사업에 참여한 중소제조 기업이 보유한 역량과 글로벌사업화 역량의 영향관계, 글로벌사업화 역량과 수출성과, 보유역량과 수출성과의 관계를 분석한다. 이후에 글로벌사업화 역량이 기업의 보유역량과 수출성과 간의 관계에서 매개역할을 하는가를 분석하였다. 이를 통해 수출지원사업의 정책수립, 수행기업의 수행능력 향상, 참여기업의 수출사업에 대한 이해 향상에 도움이 되고자 한다.
구체적인 연구 목적은 다음과 같다.
첫째, 수출기업이 보유한 역량이 기업의 글로벌 시장진출에 필요한 글로벌 역량에 미치는 영향을 분석하고, 둘째, 수출컨설팅을 통해 향상된 기업의 글로벌 역량이 수출성과에는 어떤 영향을 주는가에 대한 분석을 한다. 이를 통해 중소제조기업의 수출지원 사업 실행과정에서 기업의 수출성과 창출에 필요한 수출기업의 글로벌 역량을 정의하고 바람직한 수출기업 역량 제고 및 글로벌 역량 향상을 통한 수출지원 사업의 발전방향을 모색해 보고자 한다.
연구목적의 달성을 위해 선행연구의 분석을 활용하여 연구모형과 가설을 설정하고, 수출지원 사업 참여과정에서 수출컨설팅을 받았거나 현재 컨설팅을 받고 있는 중소제조 기업을 대상으로 수출기업의 보유역량, 글로벌사업화 역량 , 글로벌화 성과에 관한 설문조사의 수행으로 데이터를 수집하였고 통계적인 분석방법을 사용하여 연구모형과 가설검증을 시행하였다.
실증분석 결과 수출사업 추진 시 수출기업 보유역량의 하위변수인 수출기업의 유형자원은 모든 글로벌사업화 역량에 유의미한 정(+)의 영향을 미치며, 무형자원은 기업이 보유한 글로벌사업화 역량 중 수출사업화능력을 제외한 수출제품화능력 , 수출마케팅능력에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 또한 수출중소기업의 글로벌사업화 역량 인 수출제품화능력 , 수출마케팅능력 , 수출사업화능력 모두 수출성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과는 수출컨설팅 수행기업 입장에서는 수출기업의 역량을 고려한 수출컨설팅 전략 수립, 수출기업 입장에서는 기업내부의 글로벌사업화 역량 향상을 위한 수출지원사업의 실행과정 등에 활용이 가능할 것으로 사료된다. 결과적으로 연구결과를 활용하여 중소제조 기업이 성공적으로 수출성과를 창출하는데 실질적인 도움이 되기를 기대한다.
- Author(s)
- 정복훈
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 글로벌역량; 중소기업지원; 해외마케팅; 수출성과; 뉴 노멀
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7659
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