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수출중소기업의 온라인 B2B마케팅 활용에 관한 연구

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Alternative Title
수출중소기업의 e-Marketplace(e-MP) 활용을 중심으로
Abstract
본 연구의 목적은 급속히 발전하고 있는 인터넷 비즈니스 시장에서 B2B e-MP의 중요한 역할에 대해 이론적 배경을 살펴보고 이의 활용을 극대화하여 인터넷 비즈니스 시장에서 우리 기업들이 수출을 증대하고 성장하는 데 긍정적인 영향을 도출하는 것에 있다.
온라인 무역거래 가운데 가장 활발한 진전을 보이는 분야가 무역 B2B e-Marketplace이며, 무역 B2B e-Marketplace는 인터넷상에서 B2B 무역, 즉 판매자와 구매자의 계약 및 거래가 이루어질 수 있는 환경인 공간을 제공하는 '가상의 시장 공간'을 의미한다.
온라인은 오프라인에 비해 시간 및 비용 뿐 아니라 편리성에 있어서 많은 이점들이 있음에도 지금까지 많은 무역 B2B e-Marketplace가 실패하고 있으며 성공한 사례는 소수에 불가하다.
국내의 경우를 보더라도 민간업체 뿐 아니라 정부차원에서도 전자무역 활성화를 위해 B2B를 중심으로 한 온라인마케팅 지원 사업을 지속적으로 시행해 왔으나 실효성을 거두고 있지 못한 상황이다.
이에 본 연구는 한국의 B2B e-MP의 발전과 활성화를 위해 사용자인 수출중소기업과 공급자인 B2B e-MP 사업자, 지원주체인 정부기관의 역할과 상호 상관관계를 정립하고자 하며, 이를 위해 B2B e-MP의 이론적 체계를 분석하고, 실증분석 및 설문조사를 통해 이를 제시하고자 하였다.
|The purposes of this study are recognizing the theoretical background of B2B e-MP in the Internet business market which is rapidly evolving recently and making a positive impact for SME enterprises to increase in export this market by maximizing its application.
The field that makes most active progress in online trade market is trade B2B e-Marketplace. This trade B2B e-Marketplace means ‘B2B trade on the Internet’ and that is ‘Virtual market’ that provides an environment which enables the contract and deals between the seller and the buyer.
Despite many advantages such as time, costs and convenience comparing to offline, a lot of trade B2B e-Marketplace has failed so far and only a very small minority have won success. Even in local market, not only private enterprises but also government has implemented online marketing supporting business based on B2B for E-trade facilitation, however effectiveness is barely valid.
This research is to establish each role and the cross correlation of SMEs as a user, B2B e-MP operator as a provider and the government as the supporting subject for the development and vitalization of B2B e-MP and in this procedure, empirical analysis and surveys are adduced to analyze theoretical system.
Author(s)
정복훈
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-02
Type
Thesis
Keyword
B2B마케팅수출중소기업E-MP온라인마케팅중소기업지원사업
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7658
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Advisor
주형근
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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