소방방재청의 조직문화와 조직효과성의 관계에 관한 실증적 연구
- Abstract
- 본 연구는 소방방재조직의 조직문화가 조직효과성(조직몰입과 직무만족)에 미치는 영향을 조사하여 소방방재조직의 효과적 관리방안을 모색하고자 하는 목적에서 시도되었다. 이에 따라 연구는 크게 두 측면에서수행 되었다.
첫째, 각 하위집단별 조직문화의 유형과 강도 분석 및 조직효과성(직무만족과 조직몰입)과의 영향관계 분석이다.
둘째, 조직문화의 차이가 존재할 경우 조직효과성 제고에 영향을 주는 조직문화유형의 발견 및 조직문화이외의 기타 영향요인의 발견이다.
조사를 위한 표본의 추출은 소방방재청 소속 공무원들을 표본프레임으로 설정하고 산하 각 조직의 구성원들을 대상으로 웹을 이용한 자유응답식 설문조사를 실시하였다(2006년 10월~11월). 설문지는 전산망을 통하여 배포되고 웹서버를 통하여 회수되었다(236부 중 신뢰성이 의심되는 응답지를 제외한 206부만 분석에 이용).
자료분석은 SPSS/WIN 12.0을 이용하여 분산분석, 상관관계분석, 회귀분석, 요인분석, 신뢰도분석 등의 분석을 행하였다. 분석을 위한 측정척도는 기존의 많은 연구를 통하여 신뢰성이 검증된 척도를 이용하였다.
조사대상자의 배경변수로는 연령, 직급(일반직의 경우 1~9급, 기능직), 소방직(소방정감~소방사), 소속, 근무기간, 현 부서 근무기간, 공무원 경력, 학력, 직군 및 직렬 등을 선정하였다. 조직효과성을 파악하기 위한 변수로는 하위직원들의 조직몰입과 직무만족을 측정하였다.
본 연구의 핵심 과제는 조직문화가 직무만족, 조직몰입 등 조직효과성에 어떠한 영향을 주는가에 대한 분석이었다.
분석결과 소방방재청의 경우 관계문화를 제외하고(2.81), 발전문화, 위계문화, 합리문화가 모두 평균 3.4점 정도가 나와 보통보다 약간 강한 조직문화를 가지고 있는 것으로 나타났다. 이는 소방방재청의 조직문화가 대체적으로 내부지향성과 외부지향성, 유연성과 통제 등 상호 배타적으로 보이는 경쟁적인 가치들을 동시에 추구하는 조직문화적 특성을 갖고 있음을 보여준다고 할 수 있다.
그러나 소방방재청의 과업 및 기술적 특성상 유연성과 내부지향성을 가지는 관계문화는 상대적으로 약함을 알 수 있었다. 이는 조직구성원들이 조직에 대해 가지는 소속감, 상호신뢰, 인간적인 상호교감 등이 다소 미흡한 것을 나타내주는 것으로서, 소방방재청이 소방직, 일반직, 기술직등의 이질적 속성을 가진 구성원들로 통합되어 구성된 지 2년여 밖에 되지 않았다는 점이 가장 큰 원인이라 할 수 있을 것이다. 분석결과를 토대로 소방방재청의 조직효과성을 높이기 위한 전략적 방향은 위에서 이러한 측면을 보완하려는 쪽에서 찾아야 할 것으로 생각된다. 구체적으로 조직내 인간관계의 유지 및 강화에 초점을 두고 이질성을 느끼는 구성원(소방직, 일반직, 기술직 등)간의 상호신뢰, 참여의식 제고, 소속감 등을 촉진시키는 관리전략이 필요하다고 할 수 있다.
나아가 소방방재청의 조직효과성을 높이기 위한 조직문화의 보완 및 통합과 더불어 프로세스별 통합관리체제를 구축하거나 직렬별 조직문화통합이 용이한 사업부서의 탄력적 인력배치 운용을 위한 직제개편 등의 조직 구조적 접근방법도 병행하여야 될 것으로 판단된다.
|This study examines how the organizational culture of the National Emergency Management Agency(NEMA) affects organizational effectiveness (job satisfaction, organizational involvement) in order to establish effective management strategies for the NEMA. The study was performed in two directions. First, types and intensity of organizational culture by sub-group and relationship with organizational effectiveness were analyzed. The second focus was on if there is a difference in organizational culture, types of organization culture affecting the improvement of organizational effectiveness and factors other than organizational culture.
Public servants working at the NEMA were selected as the sampling frame for this study and a web-based questionnaire survey was administered to members of individual sub-groups of each organization. To analyze the data, ANOVA, correlation analysis, regression analysis, and factor analysis were conducted with SPSS/WIN 12.0 program. An analysis scale of which reliability was proved by many studies in the past was used.
Background variables of the subjects included age, position, fire-protection post, division, class, working period, years at current division, service years as a public servant, education, and job classification and series, In terms of variables for organizational effectiveness, organizational involvement and job satisfactions of individual members were assessed.
As a result, compared to the average, the NEMA was found to have a somewhat stronger organizational culture, at the average 3.4 or so in all the areas of development, hierarchy, and rational culture, except group(relationship) culture, which implies that organizational culture of the NEMA has in general a characteristic to simultaneously seek seemingly conflicting values such as inwardness and extroversion, flexibility and control.
For the reasons of the mission of the NEMA and technical nature, group(relationship) culture having flexibility and inwardness can be seen relatively weaker. This represents that individual members of an organization have weak sense of belonging, mutual trust, and mutual exchange, which is considered important as just 2 years have passed since the NEMA was established from members of different job classifications such as fire-protection, general affairs, and disaster-protection.
Strategies should be established on the basis of the results of the analysis in order to raise the organizational effectiveness of the NEMA focusing on how to reinforce such aspects, Specifically, it is considered to prepare management strategies to promote mutual trust between members from different backgrounds, commitment to participation, and sense of belonging. This will place more emphasis on the maintenance and strengthening of interpersonal relationship in the organization. Along with reinforcement and integration of organizational culture for the purpose of enhancing organizational effectiveness of the NEMA, either an integrated management system by process should be installed or an organization structural approach including reorganization such as flexible assignment of business divisions that can easily integrate organization culture by job series should be performed.
- Author(s)
- 정요안
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007-08
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7600
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.