새치 염색 시장의 현황 및 활성화 방안
- Abstract
- 최근 통계청이 발표한 우리나라 인구동향에 따르면 올 1월 출생아 수는 4만 4,100명으로 전년 동기 대비 2,600명 감소하였다. 이 같은 출산율 감소는 세계적으로 유례를 찾아보기 힘들 정도로 가파른 양상을 나타내고 있다. 특히 최근 들어 세계 공통의 현상으로 눈에 띄고 있는 인구 전반의 고령화 추세를 배경으로 차 후 흰머리를 염색해 젊어 보이는 외모를 연출하고자 하는 욕구가 더욱 높아질 수밖에 없을 것으로 예측된다.
현대인들은 대인관계나 비즈니스를 위해 지금 이 순간에도 많은 시간과 돈을 들여 호감형의 이미지를 연출하기 위해 여러 가지 방법으로 노력하고 있다. 그 중에서도 헤어스타일은 사람의 인상을 좌우하는 중요 요소 중 높은 비중을 차지하고 있으며 특히 컬러는 생활 속의 언어 도구로 나를 표현하고 전달할 수 있는 중요한 수단으로 인식되어지고 있다. 컬러로 인한 효과는 사람의 외모를 변화시켜주고, 그로 인한 심리적인 상승효과는 모든 일에서 기쁨과 자신감을 갖게 되며 긍정적인 사고를 갖게 한다. 헤어 컬러 중에서 패션컬러링은 선택의 폭이 다양하여 원하는 이미지를 효과적으로 표현하는 반면, 새치 염색은 완벽한 백모 커버에 대한 수요가 높아 선택의 폭이 다양하지 않다. 검은 모발에 비해 백모는 원하는 색을 그대로 표현하여 보여줄 수 있는 폭 넓은 디자인의 가능성을 가진 아름다운 헤어스타일임에도 불구하고 항상 하던 대로 매번 같은 방식을 적용하여 어둡게 커버하는 것이 현실이다. 흰머리가 나기 시작하는 30대 이상의 고객은 시각적인 미를 위하여 더욱 젊어보이게 하는 색을 선택한다. 여기서 젊어보이게 하는 색이라는 말은 결국 자신의 신체와 어울리는 색을 선택함으로써 노화의 단점들을 커버할 수 있는 색, 즉 「퍼스널 컬러(Personal Color)」를 의미한다. 이렇게 퍼스널 컬러를 적용할 경우 타인과 차별화되는 P.I(Personal Identity)가 확립되어 심리적 만족감과 자신감을 얻을 수 있다. 따라서 퍼스널 컬러의 분석은 색채 이미지를 통해 단순히 외모를 아름답게 하는 것만이 아니라 자신의 장단점을 파악하고 추구하는 이미지를 통해 자아 정체성을 확립하는데 효과적으로 활용되기 때문에 그 중요성은 점점 더 커지고 있다.
본 연구에서는 새치 염색 시장의 현황을 조사하고 염색을 통해 더욱 더 아름답고 매력적으로 보일 수 있도록 이미지 연출을 하기 위한 퍼스널 컬러와 카운슬링의 필요성을 통한 활성화 방안을 제시하려고 한다.
이에 본 연구는 서울, 경기지역을 토대로 새치 염색 경험이 있는 30대 이상의 남, 여 363명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 교차분석, 다중응답분석을 실시하였다.
본 연구의 분석 결과는 다음과 같이 나타났다.
첫째, 성별은 여성이 83.2%, 남성이 16.8%로 나타나 남성보다는 여성이 새치 염색에 관심이 더 많은 것으로 보여 지며, 연령은 50~59세가 36.4%로 가장 높게 나타났다. 결혼여부는 기혼이 90.1%로 나타났고, 교육 정도는 대학교 재/졸이 가장 많았으며, 월평균은 300~400만원 미만이 30.3%로 가장 높게 나타났다.
둘째, 조사대상자의 현재 염색된 모발 상태를 살펴보면 인구통계학적 특성에 따라서 연령, 교육정도에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.
먼저 흑색은 50대가 37.9%, 60대 이상이 50.7%로 높게 나타나 연령이 높을수록 완벽한 커버를 원하는 것으로 보여 진다. 어두운 갈색의 경우 30대가 48.0% 가장 높게 나타났고, 밝은 갈색은 40대가 31.8%로 가장 높게 나타났다.
교육정도에 따라서는 흑색의 경우 중졸이하가 60.0%, 백발의 경우도 중졸이하가 22.9%로 높게 나타나 교육정도가 낮을수록 이미지를 위해 커버하기 보다는 백발인 상태로 방치하거나 어둡게 커버하는 것으로 사료된다. 어두운 갈색의 경우 대학원 재/졸이 63.0%, 밝은 갈색의 경우 고졸이 14.5%로 높게 나타났다.
셋째, 홈 새치커버 염색 시술 경험 여부에서 71.1%가 경험이 있다고 조사되었고, 시술 빈도는 1개월이 가장 높게 나타났다. 전문 살롱에서 염색 시 컬러 선택 기준은 흰머리를 커버하기 위한 어두운 색이 가장 높게 나타났고, 염색 빈도는 1~2개월이 가장 높게 조사되었다. 홈 새치커버 염색과 전문 살롱의 새치커버 염색의 만족도 조사에서 모두 보통 정도의 만족을 하는 것으로 나타나, 단순 커버만을 목적으로 한다면 홈 컬러로의 이행을 막지 못할 것으로 사료된다.
넷째, 새치 커버 염색을 하는 이유는 흰머리 등 결점을 커버하기 위해서가 82.6%로 가장 높게 나타났다. 이는 전문 살롱에서도 어둡게 커버하여 흰머리를 보이지 않게 해주는 어두운 갈색이나, 흑색이 많이 시술되고 있는 실정과 동일한 결과이나, 새치 커버 염색 시 선호하는 컬러로는 자연스러운 갈색을 원하며, 윤기 있고 건강한 이미지를 원하는 것으로 조사되었다.
다섯째, 다양한 컬러로 밝게 염색이 가능하다면 바꿀 의향여부는 82.4%가 바꿀 의향이 있는 것으로 나타났다.
결론적으로 새치 모발을 가진 대부분의 고객들은 단순한 흰 머리 커버만을 원하기 보다는 자신에게 어울리며 트렌드를 반영하는 헤어 컬러를 희망하고 있다는 사실을 통해서 고객의 요구를 충족하고 고객에게 보다 많은 정보를 제공해 줄 다양한 프로그램이나 카운슬링 방법을 모색해야 할 것으로 사료된다.| According to a recent population trend in Korea released by Statistics Korea, 44,100 children was born in this January, with a decrease of 2,600 children over the same period in the previous year. A steep reduction in the birthrate is unprecedented in the world. Recently, it is expected to have no choice but to grow the needs for the production of a youthful appearance in future through the gray hair dyeing against a noticeable aging trend of population in general as a global common phenomenon.
Modern people are spending lots of time and money for personal relations or business even at this moment to create a series of friendly images in a variety of ways. The hair style, among others, accounts for a great part of important factors affecting persons' looks, and color is a tool of language in lives, particularly recognized as an important means of expressing and communicating themselves. The color-induced effect changes persons' looks, and the psychological synergy effect gives persons the pleasure, confidence, and positive thinking in all works. The fashion coloring of hair colors has a variety of choice range to express effective images that they want, while the gray hair dyeing hasn't a variety of choice range because of high demand for the perfect gray hair cover. Although gray hair, compared to black hair, is a beautiful base of wide functional design that can show the expression of color they want, it is darkly covered by the application of the same recipe every time they always used to do. Customers over the age of 30s who gray hair begin to developing chooses the color that helps look younger for the visual beauty. Here, "the color that helps look young" means a color that can cover the demerits of aging by choosing the color matching their body, i.e. 「Personal Color」. The application of a personal color may establish the differentiated P.I(Personal Identity) from others, gaining psychological satisfaction and confidence. The importance of personal color is, therefore, growing bigger and bigger. Because an analysis of personal color is effectively used for making their looks beautiful through the color image, as well as establishing the self-identity through the image of understanding and seeking their merits and demerits.
In this study, a survey was carried out on 400 men and women over the age of 30s experienced in gray hair dyeing based on Seoul and Gyeonggi areas, with the purpose of examining the status of the gray hair dyeing market and putting forward the activation plans through the necessity of personal color and its counseling to create the image that helps make their looks more and more beautiful and gorgeous through the dyeing. For the collected data through the process of data coding and data cleaning, the SPSS 14.0 program was used, and frequency, cross-tabulation and multiple response analyses were conducted.
The findings of this study are summarized as follows.
First, the gray hair dyeing according to demographic characteristics showed that for sex, 83.2% of women and 16.8% of men are interested in the gray hair dyeing in other words, women are more interested in it than men. For age, the age of 50~59 was the highest by 36.4%. For marriage, the married was 90.1%. For educational standard, university enrollment/graduation were the highest. For monthly average income, under 3~4 million won was the highest by 30.3%.
Second, the current dyed hair condition of those surveyed according to demographic characteristics showed that there is a statistically significant difference in the current dyed hair condition of those surveyed according to age and educational standard.
For black according to age, the age of 50s and over the age of 60s were high by 37.9% and 50.7%, respectively in other words, those in the high age wanted the perfect cover. For dark brown, the age of 30s was the highest by 48.0%, and for bright brown, the age of 40s was the highest by 31.8%.
For black according to educational standard, under middle school graduation was high by 60.0%, and even for gray hair, under middle school graduation was high by 22.9% in other words, those in low educational standard left in the condition of gray hair or covered it darkly, instead of covering for their image. For dark brown, graduate school enrollment/graduation were high by 63.0%, and for bright brown, high school graduation was high by 14.5%.
Third, the home coloring showed that 71.1% of those surveyed are experienced in the home coloring treatment. For the frequency of treatment, a month was the highest. For a standard of color choice for dyeing in specialized salons, dark colors to cover gray hairs were the highest. For the frequency of dyeing, a month~2 months was the highest. For the satisfaction of home coloring and coloring in specialized salons, they all were normally satisfied with home coloring and coloring in specialized salons. In other words, the only simple cover will not prevent transition into home color.
Fourth, the reason of dyeing for the gray hair cover showed that dyeing to cover demerits like gray hair was the highest by 82.6%. This is the same result as even specialized salons are performing many treatments of dark brown or black that help not to show gray hairs through the dark cover. But it's time to be in conflict with the mind of customers who want natural brown for gray hair cover dyeing, glossy, healthy, and soft images. The creation of soft image has need of the introduction of personal color, and diverse programs or counseling ways to attract coloring customers into specialized salons. Because the soft image can't be created through the dark cover.
Fifth, the intentions to change colors if it is possible to brightly dye by diverse colors showed that 82.4% of those of surveyed have intentions to change colors. Consequently, it is important to prevent transition into home color by putting forward matching colors after counseling with customers' own color, personal color. The need for research will be sufficient in that the activation plans to revisit the salons are in accord with the goal that maximizes profits through customer satisfaction in the salons, satisfying diverse needs of customers who dye gray hairs and providing them with much more information.
- Author(s)
- 이유진
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 새치 커버; 염색 시장; 색채; 이미지; 퍼스널 컬러
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7529
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