상업공간 디자인컨설팅역량이 프로젝트성과에 미치는 영향
- Alternative Title
- 컨설팅역량을 조절효과로
- Abstract
- Commercial space has characteristics of ‘the third space’ (Mikunda 2005) different from residential space or working space, and its fundamental uniqueness lies in its orientation toward ‘space where people pursue pleasure’. In today’s rapidly changing market trends, consumers show varied and unique needs and wants, and expect commercial space to be not the one where they do shopping, but the one where they stay and enjoy. To respond to such demands, and deal with deepening competitive environment, commercial space developers began to adopt designs specialized in space marketing perspective.
Design projects of commercial space are performed with the cooperation of various fields such as architecture, interior design, landscape, and VMD and MD consulting, etc. In the process of performing projects, we face various problems. Consequently, the process of ‘design consulting’, expanded meaning of the existing concept of design, is needed.
This study intended to examine the effect of design competency on project performance when we implement commercial space design projects, and suggest some ideas for design consulting. To fulfill research purposes, this study conducted a survey to those who have experienced in design projects. The collected data were analyzed through basic statistical analysis, factor analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, measurement model analysis, structural equation model analysis, and moderating regression analysis, etc. using SPSS 22.0 and AMOS 22.0 programs. The findings of the analysis are summarized as follows.
First, commercial space design competency was found to have partial effect on project performance. While design competency and construction work competency, sub-variables of commercial space design competency, have effects on project management performance, they do not directly affect project completion performance.
Second, it was found that project management performance has significant effect on project completion performance.
Third, the indirect effect of commercial space design competency on project completion performance via project management performance was found to be significant.
Forth, in the relationship between commercial space design competency and project management performance, moderating regression analysis using joint competency as moderating variable of consulting competency showed that joint competency has moderating effect.
Fifth, in the relationship between commercial space design competency and project management performance, moderating regression analysis using work competency as moderating variable of consulting competency showed that work competency has partial moderating effect.
Sixth, in the relationship between commercial space design competency and project management performance, moderating regression analysis using management competency as moderating variable of consulting competency showed that management competency has partial moderating effect.
Seventh, in the relationship between project management performance and project completion performance, consulting competency was shown to have partial moderating effect.
Eighth, in the relationship between commercial space design competency and project completion performance, consulting competency was shown to have no significant effect.
Such research findings suggest the need of interdisciplinary researches fusion of design competency and construction work competency which are basic capacities and consulting competency, in order to establish concept of commercial space design consulting.
This study is meaningful in the sense that it suggests design competency in commercial design field with the new perspective related with design consulting, that it empirically analyzed moderating effect of consulting competency, and that it provided a momentum to perceive again the importance of project management in commercial space design projects.|상업공간은 주거공간이나 업무공간과는 다른 ‘제3의 공간’(미쿤다, 2005)으로서의 특성을 가지며 그 근원적인 차별성은 ‘즐거움을 추구하는 공간’으로서의 지향이라고 할 수 있다. 오늘날의 소비자들은 급변하는 시장 트렌드 속에서 다양하고 차별적인 필요(Needs)와 욕구(Wants)를 보이고 있으며, 단순한 쇼핑의 공간이 아닌 체류하고 즐기는 공간으로서의 상업공간을 기대하게 되었다. 이러한 요구에 부응하기 위하여, 그리고 심화되는 경쟁환경에 대처하기 위해서 상업공간 개발자들은 공간마케팅적 관점의 특화된 디자인을 도입하기 시작했다.
상업공간의 디자인프로젝트는 건축, 인테리어, 조경, VMD, MD컨설팅 등 여러 분야의 협업으로 이루어지고 프로젝트과정에서 여러 가지 문제에 직면하게 된다. 이에 따라 기존의 디자인개념에서 확장된 의미의 ‘디자인컨설팅’의 프로세스가 요구된다고 할 수 있다.
본 연구는 상업공간 디자인프로젝트에서 디자인역량이 프로젝트 성과에 미치는 영향과 그 과정에서 컨설팅역량의 작용을 알아보고 디자인컨설팅 측면의 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 상업공간 디자인프로젝트에 참여한 경험이 있는 관련분야 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하고 SPSS 22.0 과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 기초통계분석, 요인분석, 신뢰도분석, 확인적 요인분석, 측정모형분석, 구조방정식모형분석, 조절회귀분석 등을 실시하였으며, 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 상업공간 디자인역량은 프로젝트성과에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상업공간디자인역량의 하위변수인 디자인역량과 건축직무역량은 프로젝트관리성과에 영향을 미치지만, 프로젝트완료성과에 직접 영향을 미치지는 못하였다.
둘째, 프로젝트관리성과는 프로젝트완료성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 상업공간 디자인역량의 프로젝트관리성과를 경유하여 프로젝트완료성과에 영향을 미치는 간접효과는 유의한 것으로 나타났다.
넷째, 상업공간디자인역량과 프로젝트관리성과 간의 영향관계에서 컨설팅역량 중 공통역량을 조절변수로 하는 조절회귀분석 결과 공통역량이 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 상업공간디자인역량과 프로젝트관리성과 간의 영향관계에서 컨설팅역량 중 직무역량을 조절변수로 하는 조절회귀분석 결과 직무역량이 부분적인 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
여섯째, 상업공간디자인역량과 프로젝트관리성과 간의 영향관계에서 컨설팅역량 중 관리역량을 조절변수로 하는 조절회귀분석 결과 관리역량이 부분적인 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
일곱째, 프로젝트관리성과와 프로젝트완료성과 간에 컨설팅역량이 부분적인 조절효과를 보이고 있는 것으로 나타났다.
여덟째, 상업공간 디자인역량과 프로젝트완료성과 간에는 컨설팅역량의 조절효과가 유의하지 않은 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 상업공간 디자인컨설팅의 개념을 정립하기 위해서 기초역량으로서의 디자인역량과 건축직무역량에 컨설팅역량을 융합하는 학제적 연구의 필요성을 시사하고 있다.
본 연구는 디자인컨설팅과 관련한 새로운 관점에서 상업공간 디자인분야에 대한 디자인역량을 제안하고 컨설팅역량의 조절작용을 실증 분석하였다는 점에서, 또한 상업공간 디자인프로젝트에서 프로젝트관리의 중요성을 재인식하는 계기를 마련하였다는 데에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.
- Author(s)
- 이경식
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 디자인컨설팅; 디자인역량; 컨설팅역량; 프로젝트성과
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7518
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