사이버대학 교직원의 조직지원인식이 조직시민행동에 미치는 영향
- Alternative Title
- 성취욕구의 매개효과를 중심으로
- Abstract
- 인간은 기본적으로 타인과 상호작용하는 사회적 존재이다. 인간은 누구나 다른 사람과 무리를 짓고 싶어 하며 그 자리에서 자신이 특정한 위치를 차지하고 나름대로의 역할을 하고 싶은 욕구를 가지고 있다. 이러한 욕구는 사회적 관계망 속에서 때로는 긍정적으로 때로는 부정적인 행태로 표출되어진다.
조직행태론의 제 분야에서 가장 다양한 이론이 제시되며, 동시에 이론의 일관성을 통한 통합을 이끌어 내기가 가장 어려운 분야 역시 개인의 욕구와 관련된 분야이다. 이는 욕구의 다양성과 빈도, 지속기간 등이 상이하며, 가장 중요한 요소인 환경에 의해서 욕구가 변화되기 때문이다. 그러나 조직발전을 위한 많은 연구들이 조직의 동기유발과 개인의 욕구형성에 대하여 타인(조직구성원)과의 관계형성을 통한 통합적이며 동태적인 분석을 간과하여 왔다.
본 연구에서는 조직과 조직구성원간의 상호호혜적인 관계 속에서 조직이 제공하는 정서적·수단적 지원 환경에 대한 인식이 개인의 욕구 중 성취욕구를 통해 조직시민행동으로 유발되는 과정을 통합적인 분석의 틀에 초점을 맞추어 살펴보고자 한다.
이를 위하여 조직의 환경적 측면과 구성원의 성향이 동질화된 집단을 선별하기 위해 사이버대학 교직원을 연구대상으로 선정하였다. 이는 설립된 지 10여년의 역사 속에서 대학 초기 발전 단계라는 환경적 요인이 동일하다는 점에서 욕구의 다양성과 빈도, 지속기간 등이 유사할 것으로 보고, 무엇보다 소수의 구성원으로 대학을 이끌어 나아가야 하는 입장에서 조직시민행동의 발현이야말로 조직발전의 중요한 축으로 작용할 수 있기 때문이다.
사이버대학의 경우, 전체 543명의 직원 1인당 학생 174명을 지원하고 있다. 이에 비해 고등교육기관에 종사하는 교직원의 수는 35,000여명으로 교직원 1인당 102명가량의 학생을 지원 및 관리하고 있다. 다시 말해 사이버대학 교직원은 고등교육 기관 전체 평균의 1.7배가 넘는 학생을 지원하고 있다. 학생들과 직접적으로 연관되는 전임교원의 역할이 강의라고 한다면, 교직원은 이들 학생들에 대한 교육지원과 더불어 교수 및 직원에 대한 행정지원도 하기 때문에 실제 대학 교직원 1명이 담당하는 인원 및 업무 범위는 매우 크고 복잡하다.
더구나 오프라인 대학에서는 강의실에서 1명의 교강사와 다수의 학생 간에 면대면 강의가 이루어지는 반면, 사이버대학의 경우에는 이러닝 콘텐츠로 구현되는 온라인 강의가 이루어지까지 ‘교강사-교수설계자-웹디자이너-영상제작자-시스템운영자’등 다수 교직원의 참여가 필수적이다.
비록 고등교육기관 전체 교직원 수의 1.5%에 해당하는 500여명 남짓한 사이버대학 교직원들이지만 학사행정 지원뿐만 아니라 대학의 가장 중요한 역할인 교육을 수행하는 데까지 직접적으로 참여하고 있기에 이들의 역할이 무엇보다 중요하고 타 고등교육기관의 교직원과 구별된다는 생각에서 본 연구의 대상으로 삼게 되었다.
사이버대학의 경우 이들에게 주어진 역할 내 행동만을 기대한다면 대학 운영이 매우 곤란하다고 여겨지며 자발적인 역할 외 행동에 해당하는 조직시민행동의 발현이야말로 대학운영의 매우 중요한 부분이라 하겠다.
본 연구에서는 이러한 조직시민행동의 선행요인으로서 조직지원인식을 선정하였다. 이에 사이버대학의 교직원들이 자신이 속한 대학에서 자신의 노력, 경력, 헌신에 대한 인정과 대학이 자신의 복지에 대해 관심을 가지고 있다고 인식할 때, 대학의 교육목표 달성을 위해 더욱 노력하고자 하는 조직시민행동이라는 행태로 표출될 것이라는 가설을 수립하였다.
또한, 최근의 인지이론들에 있어 성취욕구가 환경과 행동 사이를 매개하는 것으로 연구되어지고 있음에 기초하여 앞선 두 변인 사이에 성취욕구가 가지는 매개효과를 살펴보았다.
즉, 대학이 교직원에 제공하는 정서적·수단적 지원을 환경요인의 관점에서 바라보았다. 따라서 교직원들이 이를 인식하는 경우 이들의 성취욕구가 발달되고 이를 통해 업무외적 역할까지 수행하려는 조직시민행동을 더욱 고양시킬 것이라는 가설을 수립하였다.
실증연구의 결과를 요약하면, 첫째, 사이버대학 교직원들의 조직지원인식(정서적 지원, 수단적 지원)이 조직시민행동(이타적 행동, 배려적 행동, 비불평적 행동, 양심적 행동, 적극적 참여 행동)에 미치는 영향에 있어 조직지원인식의 2개 하위 차원 모두가 조직시민행동 5개 모든 하위 차원에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사이버대학 교직원들의 조직지원인식이 성취욕구(업무성취욕구, 자아성취욕구)에 미치는 영향에 있어 조직지원인식의 2개 하위 차원 모두가 성취욕구 2개 모든 하위 차원에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사이버대학 교직원들의 성취욕구가 조직시민행동에 미치는 영향에 있어 성취욕구 2개 하위 차원 모두가 조직시민행동 5개 모든 하위 차원에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사이버대학 교직원들의 조직지원인식이 조직시민행동에 미치는 영향에 있어 성취욕구는 전반적으로 매개효과가 있는 것으로 나타났으나, 조직지원인식의 하위 차원 중 물질적 지원을 포함하고 있는 개념인 수단적 지원이 양심적 행동에 미치는 영향에 있어 성취욕구의 매개효과가 없다는 것이 특이점으로 나타났다. 이는 조직지원인식이 조직시민행동 5개 차원 중 양심적 행동을 제외한 나머지 4개의 하위 차원에만 영향을 미치는 것으로 나타난 McMilan(1997)의 연구와 성취욕구가 높은 사람들은 물질적 보상을 동반하는 것을 기대하거나 반드시 원하지 않는다는 Luthans(1998)의 주장과 유사한 결과를 보이는 것으로 확인하였다.
따라서, 본 연구는 그동안 조직시민행동에 관한 연구가 기업체를 중심으로 이루어졌으며, 행정학 분야에서는 중앙 및 지방공무원들을 주요 대상으로 하였다는 점에 비추어 대학 교직원 특히 사이버대학 교직원으로 연구 범위를 확대하였다는 점과 성취욕구가 조직지원인식과 조직시민행동 사이에서 매개요인으로서 작용하고 있음을 확인하고 있어 향후 연구에 개인적 특성 변수의 풍부한 활용이 가능하다는 학문적 시사점을 줄 수 있을 것이다.
또한, 실무적 측면에서 본 연구는 사이버대학 교직원들이 대학으로부터 자신들의 기여와 가치를 인정받고 대학이 교직원들의 복지에 관심을 가지고 있다고 인식할 때, 대학업무의 수행 과정에서 발생하는 직무외적인 부분에서까지 성과향상에 도움이 되는 긍정적인 활동들이 촉진되어질 수 있다는 점과 이러한 조직지원인식이 성취욕구를 통해서도 조직시민행동에 영향을 미친다는 것을 확인함으로서 대학이 교직원을 채용하는 과정에서 이들의 성취욕구를 측정하여 반영하는 것이 매우 중요한 의미가 있음을 시사하고 있다.
따라서 본 연구는 앞으로 사이버대학 교직원의 조직시민행동을 고양시키기 위한 효율적인 인사정책 및 제도를 마련하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.|A man by nature constantly interacts with surrounding people. People long for belonging in groups and have a natural tendency to play a specific role in those groups. Sometimes it is expressed either positively or negatively in the social network. In the field of Organization Behavior, the most varied theories are proposed regarding individual’s need, which is the most difficult research topic to reach a convergence with the consistency of theories. It is because the need is easily changeable depending on the conditions of environments with its diverse types, frequency, and duration of need. For this reason, the necessity of research on developing and forming an individual’s motivation and need is often overlooked in the area of Organization Development.
The main purpose of this study is to investigate the process how the perception on the environments of socioemotional support and instrumental support, that is provided by an organization in the reciprocal relations between the organization and its members, can be expressed as the Organizational Citizenship Behavior (OCB) through Need of Achievement (nAch) with an integrated analysis tool. To achieve this, the Cyber University staffs are selected as an object of the study to collect the participants from the homogenized group in terms of the environmental aspect of the organization and the characteristics of its members with two reasons. First, it is possible to assume that the Cyber University staffs share a similar type, frequency, and duration of need in the same environmental conditions such as the early stage of development with the ten years history. Second, expressing the OCB may play an important role of organization development for the staffs that have to operate the Cyber Universities with a small number of staffs. For instance, 543 staffs are supporting about ten thousand students in Cyber Universities, which means each staff must support for 174 students. On the other hand, 35,000 staffs in total are working in the institutions of higher education, and the student number that they need to support is 102 students per staff. In other words, Cyber University staffs are supporting 1.7 times more students than the staffs in the institutions of higher education. In fact, Cyber University staffs are in charge of supporting too many students per staff and undertaking excessively broad and complex tasks. This is because they have to provide educational supports for students and also provide administrative supports for faculty and staffs, whereas faculty is in charge of teaching and grading directly related to students. Moreover, the major courses are offered in the traditional face-to-face class format in regular Universities. However, in Cyber Universities, at least five staffs including the instructor, instructional designer, web designer, video producer, and system manager, are required to create an online course with e-Learning content. Even though there are only five hundred staffs, 1.5% of the total staffs in the institutions of higher education are working in Cyber Universities. They were selected as an object of the study because they play an important role in both supporting students and providing an instructional content, in contrast to other staffs of the institutions of higher education. Therefore, expressing the OCB is a significant component for the University operation because if the staffs work only for their assigned tasks, it would be difficult to manage the Cyber Universities. For this reason, this study considered the Perceived Organizational Support(POS) as an antecedent of the OCB and framed a hypothesis: The Organizational Citizenship Behavior will be expressed to achieve the educational goals of Cyber University when staffs perceive that Cyber University pays attention to welfare with recognizing their efforts, experiences, and devotion for the University.
In addition, the current research trends of the field of cognitive theories have considered Need of Achievement (nAch) as a mediator between environment and behavior. This study also examines the mediating effect of nAch on these two variables. The study examined the socioemotional support and instrumental support for staffs with the perspective of environmental factor. Then, I hypothesized that when staffs perceive the organizational support, their nAch will be increased, and furthermore it will enhance their OCB which may encourage them to work beyond their assigned tasks.
There are four meaningful findings in this study. First of all, positive effects of POS of Cyber University staffs on the OCB were verified. It was found that both socioemotional support and instrumental support under POS have a positive effect on five subcategories of OCB such as altruism, courtesy, sportsmanship, conscientious, and civic virtue. Secondly, it was confirmed that positive correlations exist between two subcategories (socioemotional support and instrumental support) of POS and two subcategories (work-related nAch and self nAch) of nAch. Thirdly regarding the effects of nAch of Cyber University staffs on OCB, both work-related nAch and self nAch under nAch positively influence five subcategories of OCB such as altruism, courtesy, conscientious, sportsmanship, and civic virtue. Lastly, in terms of the effects of POS of Cyber University staffs on OCB, it was verified that nAch generally has the mediating effect. Interestingly, however, no mediating effect of nAch was found in the effect of the instrumental support including material support under POS on conscientious. This result confirmed McMilan’s findings which proposed that POS has an effect on four subcategories excepting conscientious (1999). It was the similar result with Luthans‘ opinion (1998) that high nAch person doesn’t always expect material support. In fact, most researches on OCB have been conducted in the business sectors, or have been focused on federal and local public officials in the field of science of public administration. However, this study produced more meaningful outcomes by expanding the research area to Cyber University staffs and academically suggesting the possibility of considering nAch as an antecedent of the OCB for the future studies. Moreover, in the practical perspective, this study verified the positive effect of POS on OCB with nAch. It also presented an important finding that it can be possible to promote extra behaviors improving their achievement when staffs perceive that Cyber University pays attention to welfare with recognizing their efforts, experiences, and devotion for the University. Furthermore, it emphasized the importance of evaluating the potential employees’ nAch in the recruiting process of the Universities. Therefore, this study will serves as a guide to establish an efficient personnel policy and system to enhance the OCB of Cyber University staffs.
- Author(s)
- 김은광
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 조직시민행동; 조직지원인식; 성취욕구; 사이버대학 교직원; Perceived Organizational Support; Organizational Citizenship Behavior; Achievement Need; A need of Achievement; Cyber University; Cyber University Staff; 사이버대학교; 매개효과; Mediating Effect
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7468
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.