불화 속 여인들의 머리모양 재현을 통한 현대 헤어스타일 응용
- Abstract
- 불화는 조상숭배의 신앙 또는 영혼숭배의 신앙을 중심으로 묘사한 그림으로 불교회화(佛敎繪畵)를 줄여서 부르는 이름이다. 불화가 언제 발생하였는가에 대해서는 문헌이나 기록이 없어 정확하게 알 수 없지만 불교조각과 마찬 가지로 불교의 성립과 비슷한 시기에 만들어 졌을 것으로 추정된다. 안타깝게도 초기의 작품으로 현재까지 남아 있는 자료는 없으나, 초기에 불교사원에 불화들이 그려졌던 사실은 고전문헌 등을 통하여 찾아 볼 수 있다.
불화 속에 나타난 여인들의 머리모양 연구는 고전의 전통문화를 습득하고 계승하는데 중요할 뿐만 아니라 현대 헤어스타일 응용에도 주요한 자료로 활용되고 있다. 불화 중에서도 여인들의 머리모양은 주로 감로탱 속에 그려져 있다. 본 연구에서 감로탱을 중시 여기는 것은 감로탱 중단과 하단에서 그 시대의 풍속을 잘 반영하고 있는 여인들의 머리모양이 비교적 잘 나타나 있다는 점에서 고전머리 연구가 감로탱을 중심으로 연구해 볼 만한 가치가 충분하다고 생각하기 때문이다.
감로탱 중 내용 파악이 가능한 것으로는 임진왜란 직전에 제작된 두 점을 포함해서 20세기까지 약 40여점이 전해지고 있다. 이중 가장 많은 분량이 제작된 시기는 18세기이다. 감로탱을 한눈에 살펴 볼 수 있는 자료는 강우방, 김승희의『감로탱』화집이다. 2010년 증보판에는 16세기에 그려진 세이쿄지 소장 감로탱을 비롯해 총 9기를 더 수록되었으며, 복원된 20세기의 흥천사 감로탱도 싣고 있어 한권의 화집으로 토착 불교미술의 질박한 매력과 시대상에 따른 변천을 훑어 볼 수 있다는 점에서 본 연구에서도 주 자료로 삼았으며, 선행연구자들의 연구논문 또한 중요한 자료로 활용하였다.
재현할 머리모양 선정과 현대 헤어스타일 응용을 위하여 다음 세 가지를 고려하였다. 먼저 우리나라 불화에 대해서 이론적 측면을 고찰해 보고 문헌적인 토대를 바탕으로 불화에 대한 올바른 인식이 필요하다. 다음으로 불화 속 여인들의 머리모양을 분석하여 재현작품을 선정하는 일이다. 마지막으로는 작품재현 방법을 확정하는 일이다. 재현작품의 주요 선정기준으로는 머리모양을 우선하였으며 총 5기의 작품을 선정하였다. 『쌍수계』의 머리 모델로는 고려 말『관경서분변상도』의 명부층 머리를 모델로 삼았고, 『고계』의 머리 모델로는 조선 초기 불화인『안락국태자경변상도』를 모델로 선정하였다.『안락국태자경변상도』왕비를 그린 작품이지만 내명부 중 비와 빈을 비롯한 궁중의 여인들이 많이 한 머리 형태로 보편적이 머리 형태를 보이고 있다는 점에서 선정대상으로 삼았다. 『쌍계』의 머리모델로는 조선 초기 불화로 가장 오래되고 쌍계머리 형태가 가장 선명하게 구분되는 약선사 감로탱의 직업인(예인)의 머리를 선정하였으며,『쪽머리』의 머리 모델로는 조선 후기 직업인(사당패)의 머리를, 『땋은 머리』의 모델로는 조선 말기 미혼녀의 머리를 선정하였다.
본 연구에서는 불화 속 특히, 감로탱 속에 그려져 있는 여인들의 머리모양 연구를 토대로 재현할 작품을 선정하고, 작품재현 및 일러스트 작업을 통하여 현대 헤어스타일에 응용하는 방안을 모색해 보았다. 완성한 재현 작품과 현대 헤어스타일 응용 작품, 일러스트레이션 작품은 사진촬영을 통해 전면과 후면, 좌‧우 측면을 싣고 설명과 함께 제시하여 참고가 되도록 하였다.| The paintings of Buddhism shortened as, a buddhist painting, is a painting mainly depicting faith of ancestor worship or the faith of soul worship. We cannot know exactly when buddhist paintings occurred because there are no documents or records. But it is estimated to have been created around the same time as the establishment of buddhism like buddhist sculpture. Unfortunately there is no remaining data of the initial work, but the fact that buddhist paintings have been drawn in buddhist temples can be found through classic literatures.
The study of women's hair styles of buddhist paintings is important to learn and succeeds a classic traditional culture, and in addition, it is used as the main material to the application of modern hair styles. The women's hair styles is usually drawn in Gamrotaeng (a kind of Buddhist paintings) among many buddhist paintings. The reason of this study emphasis on Gamrotaeng is that the women's hair styles which reflect the custom of the period are relatively well shown in the bottom and middle part of Gamrotaeng, so it would be worth to study classic hair styles around Gamrotaeng in this sense.
About 40 paintings of Gamrotaeng which are possible to to grasp and understand have come down to us until the twentieth century including 2 paintings that were made before Japanese Invasion of Korea in 1592. The period with the greatest number of production of these is the 18th century. The comprehensive data into Gamrotaeng is the art book "Gamrotaeng" by Gang Woo Bang and Kim Seung Hui. We can search the transition according to the periods and simple charms of the indigenous buddhist art through the one art book, that collected nine total Gamrotaengs including Seikyogi's which is painted in the 16th century and Heuncheonsa's Gamrotaeng which has been restored of the 20th century in the enlarged edition in 2010. In this respect, this study considered it as a main reference, and also the preceding research used it as an important material.
For the application of modern hair style and the selection of the hair style to reproduce, this study considered following three things. Firstly, looking for the theoretical aspects about buddhist paintings of our country and a true appreciation of buddhist paintings based on the literature foundations are necessary. Nest thing is to select a reproduction work by analyzing the women's hair style in buddhist paintings. The final thing is to determine how reproduce the work. The major selection criteria was a hair style, and five total paintings were selected. The hair style model of "Ssangsugye" was Myungboocheung's hair style in "Gwangyeong Seobun Byeonsangdo" from late Koryo, and the hair style model of "Gogye" was the "Painting of the Paradise of Amitãbha" in the early period of the Joseon Dynasty. The "Painting of the Paradise of Amitãbha" was selected in that it is a painting of queen consort but it shows universal form of hair styles with a style of women at court including the royal concubines. For the hair style model of "Ssangye", the professional woman (artiste) in Yaksunsa's Gamrotaeng which is the oldest and the clearest form of Ssangye hair style in the early period of the Joseon Dynasty was selected. Also the professional woman (strolling actor) in the late of Joseon Dinasty was selected for the hair style model of "Jjokmeori", and the single woman's hair style in the late of Joseon Dinasty was selected for the hair style model of "Braided Hair".
This study selected the works for reproduction based on the study of women's hair styles in buddhist paintings, particularly in Gamrotaeng, and looked for the method to apply them in modern hair style through illustration work and reproduction. The completed reproduction work, modern hair style application work and illustration work and their photographed front, back, left and right side were presented with the description for references.
- Author(s)
- 김도연
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 불화; 감로탱; 쌍수계; 고계; 쌍계; 쪽머리
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7371
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.