OAK

본인의 '페어드로잉'(pair drawing)을 통해 본 재현의 통제 불가능성

Metadata Downloads
Abstract
하나의 ‘작품’ 속에는 눈에 보이지는 않지만 분명히 자리하고 있는 텅 빈 공간이 존재하는데, 그 공간 속에는 ‘작품’이라는 틀에 갇혀 구체적인 모습을 드러내지 않는 속내와 형상이 담겨져 있다.
본인은 ‘안과 밖’, ‘의도와 결과’간의 불일치에 대해 늘 관심을 갖고 작업을 해 왔으며, 이러한 관심은 자연스레 좁은 공간에 들어가서 팔에 반동을 주며 시선의 앞면과 뒷면을 동시에 기계적으로 찍어대는 행위를 하게끔 만들었다. 이러한 반복적인 행위를 통해 드러나는 시선 뒷면의 이미지는 작업생산 사전단계에서의 예측이 무색할 정도로 흩어지고 해체되는데, 이 흔적만으로 가득한 시선 뒷면의 이미지는 언제나 본인의 의도를 배반하고 일탈한다. 이러한 시선 뒷면의 이미지는 본인의 수동적이고 권력적인 시선이 해체되어 드러난 것으로, 그 시선은 ‘나’의 의도를 해체시키는, ‘나’의 지배 바깥의 ‘눈먼 시선’이며 존재를 관통하는 ‘타자로 작동하는 나의 시선’이다. 그러한 시선은 ‘나’를 무너뜨리기도 하고 지배하기도 한다.
‘한 쌍의 그림’이 탄생되는 작업과정 속에는 중요한 규칙이 하나 있는데 그것은 절대로 뒤를 돌아보면 안 된다는 것이다. 시선의 앞면에는 본인의 수동적인 의식 속에서 재단된 비교적 식별 가능한 이미지(이를테면 도판1의 빨간 티셔츠 같은)가, 시선 뒷면에는 텅 비어있는 종이(혹은 캔버스)가 붙여지고, ‘펜을 앞뒤로 찍어대는’, ‘칼을 앞뒤로 흔들어 대는’ 등의 규칙이 정해진 후 본격적으로 찍는(찌르는) 기계적인 행위가 시작되면 작가로서의 ‘나’의 의식은 ‘비(非)자율’ 상태로 전환되고 ‘나’의 몸은 의도를 벗어난 하나의 기계가 된다. ‘나’를 움직이게 하는 ‘얼굴 없는 힘’은 자연스럽고 미세하게 신체의 곳곳으로 스며들고, ‘나’의 몸은 마치 곳곳에 윤활유를 바른 기계처럼 부드럽게 의심 없이 움직이게 되는데, 이렇게 기계화된 몸은 시선의 앞면과 뒷면을 연결하는, ‘권력’과 ‘비(非)권력’이 동시에 드러나는 양쪽으로 열려있는 몸으로 거듭난다.
기계화된 ‘나’의 몸이 계속해서 반동운동을 하게 되면, 그 순간 한낱 도구에 지나지 않았던 양쪽 끝이 뾰족한 도구는 ‘자율성’을 가지게 되고, 그 자율적인 도구의 지배를 받으며 도구를 흔들어대는 ‘나’에 의해 시선 앞면과 뒷면의 그림은 계속해서 서로를 찍고 찔리는 관계가 되어 서로의 이미지가 전이되고 복사된다. 구속되고 기계화된 몸은 한낱 사물에 지나지 않았던 캔버스 속의 이미지에 생명력을 불어 넣어주고, 스스로는 작가로서의 지위를 상실하고 사물로 전락하고 마는데, 이렇게 탄생된 ‘한 쌍의 그림’은 한 쪽의 그림만으로는 그 존재를 확인 할 수 없는, 뗄레야 뗄 수 없는 ‘관계’가 된다.
같은 시간, 같은 공간에서 탄생되는 ‘한 쌍의 그림’은 외피는 전혀 다르지만 그 기원과 깊숙이 자리하고 있는 내부는 동일한 ‘한 몸’이다. 그러한 ‘한 쌍의 그림’ 속의 두 이미지는 서로를 강렬한 눈빛으로 바라보고/바라보이며 하나의 몸에 두 개의 머리로 갈라진 샴쌍둥이처럼 서로의 반대쪽을 그리워하고 갈망하는데, 그러한 갈망은 각자가 바라는 대로 자신이 원하는 이미지를 끊임없이 재단하고 (재)생산해낸다. 하지만 완벽하게 재단된 줄로만 알았던 이미지 속에서도 우리는 그 이미지가 실제의 자신의 모습과 정확하게 일치하지 않음을 발견한다. 자신이 바라는 이미지, 그것이 애초에 가질 수 없는 허상임을 알면서도 우리는 ‘한 쌍의 그림’ 속의 같고 다른 두 이미지처럼 끊임없이 반쪽을 찾아 나선다.
흔적만으로 가득한 시선 뒷면의 이미지는 시선 앞면의 이미지가 재현된 것도, 본인의 관념 속의 무언가가 재현된 것도 아니다. 그것은 분명히 시선 앞면의 이미지와 관계하여 드러났지만, 뿔뿔이 흩어지고 해체된 이미지 속에서는 우리가 기존에 알고 있던 그 어떤 재현방식도 찾아볼 수가 없다. 시선 뒷면의 이미지는 익숙한 재현방식을 벗어나고 해체시키며 그 존재를 드러내는 것이다. 뒷면의 이미지는 본인의 뜻대로 할 수 없는 통제 불가능한 영역에서 그 형상을 드러내고, 그곳에는 우리가 기존에 알고 있던 어떠한 질서도, 익숙한 이미지도 존재하지 않는다. 그곳은 어떤 것도 재현되어 있지 않은, 이성의 눈으로는 확인 할 수 없는 낯선 공간이며, 그렇게 드러난 형상은 의식의 힘으로 돌아보는 순간 사라지고 마는, ‘이성 바깥’에 존재하는 ‘이미지’라는 틀을 벗어난 형상인 것이다.
본인의 ‘한 쌍의 그림’은 빛과 어둠, 질서와 해체, 익숙한 것과 낯선 것이 극명하게 대조되는 상황 속에서 탄생되지만 ‘한 쌍의 그림’ 속의 두 이미지는 무한히 반대의 계열로만 걸어 나가지는 않는다. 두 이미지는 반대쪽의 이미지 없이는 설명 될 수 없는 서로의 ‘내부’이자 ‘외부’로서 작동하고, 닫고 열리는 것이 무한히 반복되어 내부와 외부의 결합과 충돌 속에서 부서지는 흔적들을 끊임없이 생산해낸다. 같고 다른 두 이미지는 반대쪽에 ‘반(反)하여’ 드러나는 것이 아니다. 그것은 반대쪽에 ‘관계’하여 드러난다. ‘질서와 무질서’, ‘통제와 해체’, ‘빛과 어둠’, ‘이성과 비(非)이성’, ‘안과 밖’이 공존하는 하나의 몸통에 두 개의 표현방식을 가진 ‘한 쌍의 그림’으로 드러나는 것이다. 이렇듯 늘 ‘한 쌍’으로 드러나는 본인의 작업방식은 질서 지어지고 한계 지어졌던 ‘작품’의 틀을 벗어나 보려는 하나의 시도이며, 더불어 본 연구는 ‘한 쌍의 그림’이 단지 ‘작품’이라는 틀을 벗어나는 해방창구를 넘어 새로운 표현방식으로서 기능하는 것을 검증해보는 과정이다.| There definitely is an empty and invisible space inside the ‘work’, containing the intention and form that do not show the specific appearance as confined to the frame called ‘work.’
Having the interest in the discordance between ‘in and out’ and ‘intention and result’, I have pursued my artistic practice and such attention naturally made me go into a narrow space and take the movement of rebounding my arms mechanically poking front and back of the gaze. The image on the back of the gaze that is uncovered by such repetitive behaviors is scattered and deconstructed to the extent that the prediction in the preliminary stage of production process becomes useless, and this backside image full of vestiges always betrays my intention and deviates. Such image behind gaze is my passive and authoritative gaze deconstructed and exposed, which is the ‘blind gaze’ out of ‘my’ control that takes apart ‘my’ intention and also ‘my gaze operating as another person’ penetrating the existence. Such gaze destroys and controls ‘me’ at the same time.
The important rule in the process of creating the ‘Pair Drawing’ is that you should not look back. As the relatively discernible image cut outin my passive consciousness (like a red t-shirt in the image 1) and the empty paper (or canvas) are attached on the front and back of the gaze respectively, and after the rules like ‘poking back and forth with a pen’, ‘waving a knife back and forth’, and others are defined to take the full mechanical action of poking (piercing), ‘my’ritual as an artist transforms into the ‘non-autonomous’ state and ‘my’ body becomes a machine beyond the intention. The ‘faceless energy’ that moves ‘me’ infiltrates minutely into every parts of the body and ‘my’ body begins to move without doubt like a machine lubricated here and there. The body mechanized as such is renewed as a body that opens in both sides, revealing the ‘authority’ and ‘non-authority’ simultaneously as connecting the front and back of the gaze.
As ‘my’ mechanized body continues the movement of rebounding, the tool with sharp ends on both sides which was a mere tool gets ‘autonomous’and the drawing of front and back of the gaze forms a relationship of poking and being poked, transferring and copying each other’s images though ‘my’ act of shaking a tool as controlled by that autonomous tool. The confined and mechanized body brings the canvas that was nothing but an object to life and the artist loses her own position, becoming an object, and the ‘Pair Drawing’ created through this process becomes a ‘relation’ that cannot be separated or recognized by only one part of the drawing.
Though the outer surface of the ‘Pair Drawing’ that is created in the same space and time is different, the origin and deeply positioned inner side are the same ‘one body’. The two images in such ‘pair drawing’ see/are seen each other with strong gazes longing for the opposite side like the Siamese twins with two heads and one body, and such yearning repeatedly cuts out and (re)produces the image as they want. However, we find that the image is different from one’s actual appearance even in the image which seems to be cut out perfectly. Though we are aware of that the image that one wants is an illusion that cannot be achieved in the first place, we look for the other half incessantly like the same but different two images in the ‘Pair Drawing’.
The image on the back of the gaze full of vestiges is not the representation of the image on the front of the gaze nor something inside my idea. That was exposed as relating to the image on the front of the gaze but there is no representation method that we already know in that scattered and deconstructed image. The image on the back of the gaze reveals the existence as breaking away and deconstructing from the familiar ways of representation. The image on the back shows the form in the area uncontrollable by my will where no orders or familiar images that we know do not exist. That place is a strange space with no representation and unidentifiable with the eyes of reason, and the form revealed as such disappears as looking back with the will of intention, existing ‘out of reason’ beyond the frame of an ‘image’.
My ‘Pair Drawing’ is created under the circumstances where the notions of light and dark, order and deconstruction, and familiar and strange contrast obviously, but the two images in the ‘Pair Drawing’ do not go toward the opposite ends limitless. The two images operate as the ‘inside’ and ‘outside’ that cannot be explained without each other, constantly producing the vestiges shattering through the union and collision of inside and outside as the opening and closing repeat infinitely. The same and different two images do not appear ‘against’ each other. They appear as ‘relating’ to each other. They emerge as the ‘Pair Drawing’ that has a body of coexisting ‘order and disorder’, ‘control and deconstruction’, ‘light and dark’, ‘reason and non-reason’, and ‘inside and outside’ with two types of expression modes. Like this, my method of work always appearing in ‘pairs’ is an attempt to escape from the frame of ‘work’confined by the orders and limits, and also a process of verifying the ‘Pair Drawing’ that functions as a new mode of expression beyond the window liberating from the frame of a‘work’.
Author(s)
곽나은
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-08
Type
Thesis
Keyword
한 쌍의 그림작품의 틀해체된 이미지기계화된 몸찍는(찌르는) 행위재현통제 불가능한 영역눈먼 시선내부와 외부두 개의 표현방식
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7305
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
홍명섭
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
회화과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.