OAK

방과후 아동지도 프로그램 활성화 방안에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
서울 시내 사회복지관을 중심으로
Abstract
사회변화에 따른 기혼여성 취업의 증가와 더불어 이혼·별거 등 가족해체로 인한 편부모 가정 등 다양한 가정환경에서의 자녀양육기능의 약화는 현대 산업화의 두드러진 특징이다.
아동 양육의 책임이 가정만의 책임이 아니라 사회적 책임이 강조되면서 아동을 유해한 환경으로부터 보호하고 아동의 건전한 발달을 위해 방과후에 아동을 지도할 수 있는 방안이 필요하다.
따라서, 본 연구는 국내·외국의 방과후 아동지도 프로그램의 실태를 알아보고 방과후 아동지도 프로그램에 참여하는 아동들 중 저학년을 중심으로 프로그램 만족도를 파악하였다. 그리고 맞벌이 혹은 저소득층의 학령기 아동을 대상으로 복지적 관점에서 아동의 발달에 필요한 전반적 서비스를 제공할 수 있는 시설 중 학령기 아동의 방과후 아동지도프로그램을 제일 먼저 제공한 공공기관인 사회복지기관을 중심으로 방과후 아동지도 프로그램의 활성화 방안을 연구하고자 하였다.
지역사회와 주민들의 욕구를 즉각적으로 반영하여 적절한 서비스를 제공할 수 있는 기관임을 감안하여 방과후 아동지도 프로그램의 운영실태와 문제점을 파악하여 효율적인 방과후 아동지도 프로그램의 활성화 방안을 제시하였다.
사회복지관의 방과후 아동지도 프로그램의 운영기관 즉 방과후 아동지도 프로그램의 내용과 방과후 아동지도 프로그램의 자원봉사자 또한 프로그램의 참여아동 실태, 방과후 아동지도 프로그램의 활성화 방안은 무엇인가를 알아 보고자 하였다.
이를 위해 서울시내 사회복지관 중 3곳을 대상으로 방과후 아동지도 프로그램 현황에 관한 설문조사를 실시하였으며, 분석 결과는 다음과 같다.
방과후 아동지도 프로그램의 제도적, 교육적, 인적, 참여적인 문제점들을 개선하여 부모들이 자녀에 대한 걱정에서 벗어나 생업에 종사할 수 있도록 지원하고, 학령기 아동들이 위험과 사고에 방치되지 않고 방과후 시간을 유용하게 활용하여 독립적이고 자신감 있는 학령기를 보낼 수 있도록 아동지도 프로그램을 활성화시킬 수 있는 방안으로는 다음과 같은 점을 들 수 있겠다.
첫째, 제도적인 면에서는 아동을 건전하게 보호하기 위한 방과후 운영시간에 있어서 문제점을 들 수 있는데 아동이나 학부모의 요구보다는 기관 중심의 운영이 문제가 되고 있다. 따라서 방과후 아동지도 프로그램에 참여한 후 부모가 직장에서 돌아올 시간까지 또 다른 안전조치가 있어야할 것이다. 그러므로 방과후 프로그램을 이용하는 아동과 직업을 가지고 있는 부모들이 안심하고 직장 생활을 할 수 있도록 적절하게 시간을 조절해야 할 것이다.
둘째, 교육적으로 살펴보면 기관마다 운영하는 방법의 차이는 있지만 단순히 아동을 보호한다는 차원이 아닌 아동들에게 독창성이나 창의성을 심어줄 수 있는 다양한 프로그램의 진행과 프로그램 활성화가 선행되어야 할 것이다.
셋째, 인적문제점을 들 수 있다. 아동을 지도하는데 프로그램 질을 높일 수 있는 가장 중요한 역할을 하는 사람은 담당교사와 자원봉사자 들이다. 그러나 전문성 있고 아동과의 장기적인 관계를 형성할 수 있는 프로그램을 위해 함께 할 수 있는 인력이 결여되어있으므로 프로그램 운영상 많은 문제점을 안고 있다.
이를 위해서 프로그램을 담당하는 전담교사가 자원봉사자를 적극적으로 알아보고, 직원 채용 시 아동과 함께 할 수 있는 소신 있는 교사를 채용하여 학령기 아동들에게 보다 유익하고 질 높은 서비스를 제공할 수 있도록 해야 할 것이다.
넷째, 참여적 문제점을 들 수 있는데 아동과 관련된 가족이나 지역사회의 참여의식이 매우 중요하다고 생각한다. 현재 대부분의 기관이 부모와 후원기관과의 연계를 맺고 있지 않으므로 정부와 지역사회단체와의 적극적 지원이 시급하다고 하겠다.
끝으로 지역사회의 풍부한 자원체계를 아동지도 프로그램에 활용하여 방과후 아동지도 프로그램을 좀더 활성화시킬 수 있도록 노력해야 할 것이다.|As the perception that not only the families but also the society should be responsible for rearing the children begin to spread, our society is requested to protect the children from the harmful environment and thereby, help them grow healthy and sound. In this regard, it is necessary to guide the children after school in an effective way.
With such basic conceptions in mind, this study was aimed at reviewing the children's after-school programs in Korean and abroad, and thereupon, surveying the lower-grade elementary children for their satisfaction with such programs designed by public institutions for working couple's or lower-class children, and thereby, finding the ways to activate the children's after-school programs operated by the social welfare centers who are well positioned to provide for such services.
To this end, children's after-school programs operated by the social welfare centers was reviewed for their operation, contents, volunteers' participation and their reform measures.
In order to achieve the goals of this study, three social welfare centers in Seoul were sampled to survey the operation of the programs.
The results of this study can be summarized as follows;
First, children's after-school programs were operated for administration's convenience rather than children's or their parents' in terms of the protection of children after school. In other words, the current operation schedule needs to be adjusted In order to protect the children until their parents return home from their workplaces, so that parents may feel comfortable for their children at the welfare centers.
Second, the methods of operating the programs differed among welfare centers. It is deemed desirable to develop more diverse programs conducive to developing children's creativity or personality beyond the simple protection of children at the centers.
The third problem involves human resources. In order to enhance the rluality of children's after-school programs, it is essential to recruit more professional teachers and volunteers who are willing to form a longer-term human relationship with the children. However, the reality is shortage of such human resources. In order to solve such a problem, it is required of the teachers in charge of the programs to recruit the volunteers more positively. Moreover, those teachers with a sense of mission should be recruited in order to provide the children with a quality services after school.
The fourth problem involves participation. Namely, parents and community are requested to participate in the programs more positively. Since most of the welfare centers are not associated with parents or sponsors, government and community sponsors are urged to support the children's after-school programs.
Lastly, it is necessary to make use of the rich community resources to activate the children's after-school programs.
Author(s)
崔順珠 .
Issued Date
2002
Type
Thesis
Keyword
방과후 아동지도사회복지관children's after-school program
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7240
Affiliation
漢城大學校 行政大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 行政大學院
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.