반미학적 특성을 응용한 패션쇼 메이크업 디자인 연구
- Abstract
- 현대사회는 여러 분야의 발전으로 인해 삶의 환경과 가치관의 변화가 매우 빠르게 이루어지고 있으며, 패션 또한 다양하게 변화하고 있다. 사회·문화적 환경을 반영하는 패션 트렌드는 패션쇼 메이크업에서도 영향력을 발휘하고 있는데, 메이크업은 패션과 밀접한 관계를 맺는 매개체로서 인간의 미적 가치관과 태도를 포함한 외적 조형물이라 할 수 있다.
특히 20세기 이후 문화와 예술의 다양한 장르의 교류로 인해 혼합·붕괴되는 현상을 보이고 이로 인해 미의 기준 또한 바뀌어 ‘추(醜)의 미’라는 반미학적 형태로 나타나고 있는데 이러한 경향은 패션쇼 메이크업에서도 나타나고 있다.
본 연구는 반미학의 정의와 반미학적 특성이 나타난 패션과 메이크업에 대해 고찰하고 이를 바탕으로 실험적인 작품을 제작하여 국내 패션쇼 메이크업의 예술적 표현영역을 넓히고자 하였다.
이와 같은 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 메이크업은 타인에게 어필하기 위해 장점은 돋보이게, 단점은 보완·수정하여 아름답게 꾸미는 것이며, 대중매체의 발달로 메이크업의 패션화에 중요한 수단이 되었다. 또한 반미학이란 미적 경험의 의미와 가치를 염두에 두지 않는 것과 미적 대상을 바라보며 부정적인 것에 초점을 맞추는 것을 말함을 알 수 있었다.
둘째, 2005년 이후 패션쇼에서 나타난 반미학적 특성을 살펴본 결과 패션에서는 구조적인 변형을 준 아방가르드, 자연주의적인 표현주의의 원시성, 괴이한 느낌의 그로테스크, 성적 부분을 과감히 강조한 데카당스, 자극적이고 산만한 소재와 색채를 사용한 키치, 사회적 풍자를 표현한 패스티쉬·패로디로 나타났다. 또한 메이크업에서는 이목구비 형태의 무시·과장으로 표현한 전위, 얼굴 형태와 부조화 된 페인팅 기법의 해체, 프리미티브한 요소의 역사형, 검붉은 색의 강렬한 퇴폐형, 얼굴의 일부분을 과장하거나 인위적으로 표현한 해학형, 실험적으로 표현한 미래형으로 나타난 것을 알 수 있었다.
셋째, 이와 같은 이론을 바탕으로 반미학의 특성은 현대 패션쇼 메이크업에서 기존의 정형화되고 일반적인 뷰티 메이크업에서 벗어나 실험적이고 창의적으로 나타나고 있다는 결과를 도출하였고, 따라서 전위형, 해체형, 역사형, 퇴폐형, 해학형, 미래형의 6가지 특성을 바탕으로 독창적인 작품을 제작하였다.
작품Ⅰ은 다양한 컬러와 스톤을 사용하고 유기적 형태의 페인팅 기법으로 전위형을 표현하였다.
작품Ⅱ는 해체의 주조색인 블랙을 브러시의 결이 살아있도록 표현하고 구조적인 선과 면을 이용해 해체형을 표현하였다.
작품Ⅲ은 프리미티브한 느낌의 피부표현과 원시부족에서 따온 듯 한 패턴을 사용해 역사형을 표현하였다.
작품Ⅳ는 검붉은 색을 사용하고 추상적인 선과 핏빛 입술에 블랙스팽글을 붙여 퇴폐형을 표현하였다.
작품Ⅴ는 일반적인 뷰티 메이크업에 크리스탈 스톤으로 남성의 수염을 만들어 위트 있는 해학형을 표현하였다.
작품Ⅵ은 펄과 글리터를 사용하여 사이버틱한 미래형을 표현하였다.
따라서 본 연구를 통해 반미학적 특성을 응용하여 작품을 제작한 결과 정형화된 패션쇼 메이크업 패턴에서 벗어나 자유롭고 창의적으로 표현 될 수 있다는 것을 알 수 있었다. 향후 더욱 다양하고 기발한 작품 연구가 진행되어 국내 패션쇼 메이크업에 있어서 새로운 영감을 얻을 수 있는 바탕이 되고 하나의 시각 예술로서 심도 있는 디자인 연구의 노력이 필요하다고 생각한다.
따라서 본 연구의 의의는 2005년 이후 패션쇼에서 나타난 패션과 메이크업의 반미학적 특성을 바탕으로 한 작품제작을 통해 국내 패션쇼 메이크업에 있어서 더욱 실험적이고 다양한 디자인 개발의 기초자료가 되고 이러한 분야의 지속적인 연구에 조금이나마 도움이 되길 기대한다.
【주요어】반미학, 메이크업 디자인, 패션쇼 메이크업| In the modern society, the environment and value of life are changing at a very fast pace, and fashion changes in to various forms due to developments in many different areas. The fashion trend reflecting the social and cultural environment shows its influence in fashion show make-up. Also, make-up is the medium that forms a close relationship with fashion, which is essentially the external formation including artistic values and attitudes of human.
Especially after the 20th century, a phenomenon of mixture and collapse is shown by the exchanges in various genres of culture and art. And, the standard of beauty is changed by the phenomenon introducing Anti-Aesthetic formation, ‘the beauty of hideousness’. The same trend is found in fashion show make-up as well.
This study aims to focus on the definition of anti-aesthetics and the fashion and make-up, which reflects the anti-aesthetic characteristics. It is also the goal to extend the area of artistic expression of Korean fashion show make-up by producing experimental works based on the consideration.
The results of the study are below:
First, make-up is a tool to maximize the best characteristics and to supplement and correct the weakness for appealing to others. And, the development of public media became an important means to have make-up as a part of fashion. Also, it is found that anti-aesthetics does not involve artistic experiences and meanings while focusing on negative elements on artistic subjects.
Second, after the review of the anti-aesthetic characteristics shown in fashion shows, the characteristics appeared in fashion as in the avant-garde with structural changes, the aboriginality of naturalistic expressionism, the grotesque of bizarre feeling, the decadence boldly expression sexual parts, the kitsch using provocative and distracting materials and colors, and the pastiche and the parody expressing social satire. Also, the aesthetic characteristics were shown as the avant-garde expressing with ignorance or exaggeration of facial features, the de-construction of facial form and unharmonious painting, the historical type of primitive elements, the loud decadent type in dark red color and the future type expressed experimentally.
Third, the result is drawn based on this theory that the anti-aesthetic characteristic is shown in the modern fashion show make-ups experimentally and creatively being free from the existing formal and general beauty make-up. Therefore, creative works were produced based on the six characteristics: the avant-garde, the de-construction, the historical type, the decadent, the humor and the future type.
Work I expresses the avant-garde with painting skill of organic formation using various colors and rhinestones.
Work II expresses the de-composition with vivid brush line in black, the main color for de-construction and using structural lines and surfaces.
Work III expresses the historical type by using the expression of primitive feelings and patterns that look like it is from a primitive tribe.
Work IV expresses the decadence by using dark red, abstract lines and applying black spangles on bloody red colored lips.
Work V expresses the humor with gentlemen’s mustaches on general beauty make-up.
Work VI expresses the cyber future using pearls and glitters.
Therefore, through this study, it is found that applying the anti-aesthetic characteristics enables free and creative expressions, taking it a step further from the conventional fashion show make-up styles. In the future, more various and unique work researches on fashion show make-up should be conducted to set it as the base for new inspiration in the industry. It is also imperative to carry on with the studies more in depth for development of the visual design.
Therefore, the objective of this study is on the fundamental data for more experimental and various design development in Korean fashion show make-up based on the anti-aesthetic characteristics of fashion and make-up shown in fashion shows after 2005.
【Keyword】Anti-Aesthetic, Make-Up Design, Fashion Show Make-Up
- Author(s)
- 변정민
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 반미학; 패션쇼 메이크업; 메이크업 디자인
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7229
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.